Företag i fokus:

På dagarna en proper proffsförsäljare på Beijer bygg, på kvällarna en vildsint trummis

Åker ni till Beijer i Moraberg så är chansen stor att ni möter en proper Leif Jansson som känner till varuhusets alla fyra hörn. Han är ett proffs i sitt yrke och det är sällan han har missnöjda kunder, men på kvällarna byter han skepnad.

Det är få som vet vilken välkänd och etablerad trummis han är i Stockholms musikvärld och vilken fantastisk talang han besitter. När Leif ”Leffe” Jansson lämnar skrivbordet på Bejier beger han sig till olika platser runt om i Stockholm för att slår på trumskinn och cymbaler och visar trumkunskaper av yppersta klass.

Han är en ambulerande trumslagare som spelat i flera olika band och haft många spelningar i Stockholm. Däremot har det varit ett fåtal spelningar det senaste året på grund av den rådande pandemin som pågått, men nu är han äntligen tillbaka bakom sitt trumset med bandet Uld de Wolf.

– I vilken ålder upptäckte du trummorna?

Jag började slå på burkar och kastruller i åtta årsålder och fick mitt första trumset när jag var 12 år och har lirat i band sedan dess, säger Leif Jansson till Telgenytt.

– Hur många band spelar du i just nu?

Just nu är det fyra, Ulf de Wolf, JABB, Blue Vibes i Stockholm och gubbklubben Mancave i Södertälje med bl a Sigge Klemetz och Anders Berggren. Sedan får jag en del förfrågningar och att det även sätts ihop tillfälliga band för speciella tillfällen, som till exemplen nu när vi ska lira AW-låtar på en krog på Östermalm.

– Kan du introt på Cadillac ?

Absolut! Det är en låt jag lirat en del.

– Har du några förebilder som trummis?

De trummisar som betytt mest för mig och som har inspirerat mig är Phil Collins, Billy Cobham och Jack DeJohnette.

– Några favorit ställen att spela på?

Gillar ju att lira på mindre ställen som Stampen, Wirströms och Bluesbaren. Där har jag säkert lirat åtminstone 50 gig. Närheten till publiken är viktig.

– Saknar du nått bra hak att spela på i Södertälje, typ Miles bar?

Har ju mest hållit mig uppe i stan, men det behövs bra ställen i Södertälje. Hamnen bar och kök i Södra är ju rätt schysst. Södertälje Jazz och Bluesförening gör ju också ett himla bra jobb med Lasse Jansson i spetsen.

– Du får äran att utse dom fem bästa banden genom tiderna.

Det blir Genesis, Rolling Stones, Beatles, Fleetwood Mac och Led Zeppelin.

Dom 3 bästa skivorna all time?

De som betytt mest för mig är Talking Heads-Remain in Light, Fleetwood Mac-Rumours och Genesis-Foxtrot.
Som musiker träffar jag så himla många spännande människor som verkligen berikar livet och jag får mycket uppskattning för mitt spelande så det här kommer jag hålla på med så länge jag kan, avslutar Leff Jansson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 juni 2022 23:55

Växtvandringar i Södertälje med Emilia Rekestad

Garden trädgård växt skog

Foto: Pixabay

Södertälje kommun arrangerar flera tillfällen för invånare som är intresserade av växter och odling. I år välkomnar Samhällsbyggnadskontoret bland annat Emilia Rekestad som leder växtvandringar om ätliga växter vid tre tillfällen.

Södertälje kommun anordnar olika evenemang för att främja kunskap om växter och odling. Efter förra årets succé med trädgårdsexperten Lena Israelsson på Estrad är det nu dags för årets tillställnig.

Det kostnadsfria evenemanget är öppet för alla intresserade, och ingen anmälan behövs. Kommunen erbjuder även en inspirerande föreläsning på Estrad den 13 september av Sara Bäckmo, där hon delar med sig av sina bästa odlingstips och erfarenheter från tio år som grönsaksodlare.

Växtvandringarna, där deltagarna kan lära sig mer om ätbara växter i den offentliga miljön, hålls i olika områden under tre dagar, inklusive centrum, Geneta och Fornhöjden. Vandringarna leds av den erfarna trädgårdsmästaren Emilia Rekestad samtliga dagar.

  • Geneta centrum, 14 augusti kl 18-20. Samling vid ingången till Geneta centrum.
  • Fornhöjden centrum, 2 september kl 11-13. Samling utanför entrén till Tempo.
  • Södertälje centrum, 16 september kl 11-13. Samling utanför Stadshusets entré.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 11:12
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 12:08

Storslagen tillställning när kungen firar 50 år på tronen

Kung-1

Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Peter Knutson/Kungliga Hovstaterna

Snart är det fem decennier sedan Kungen, Carl XVI Gustaf, besteg tronen. Detta uppmärksammas med en kortege genom Stockholms city och kulminerar i en enastående jubileumskonsert med svenska stjärnartister.

Den 15 september är det exakt 50 år sedan Carl XVI Gustaf, född den 30 april, blev Sveriges konung och statschef. Han tog över tronen den 15 september 1973 då han efterträdde sin farfar Gustaf VI Adolf.

Dagen inleds, klockan 14:30, med en kortege genom Stockholms city med deltagande av Kungen och Drottningen, och avslutas med en båtfärd från Skeppsholmen till Logårdstrappan. Efter detta väntar en jubileumskonsert vid Slottet på Norrbro, där folkkära artister som Tomas Ledin, Loreen, Magnus Uggla, Molly Sandén och andra kommer att uppträda.

Efter den konserten kommer festligheterna att kulminera i en dansfest på Gustav Adolfs torg som väntas pågå fram till klockan 22:00.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 augusti 2023 21:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors