Företag i fokus:

Multientreprenören från Södertälje startade Sveriges största race genom Europa

Ferraris, Lamborghinis, McLarens och Porschar – Det här är Cliff Bergmans vargflock som åker genom Europa med bilar i miljonklassen och avslutar med en brakade fest.

– Det är ide som jag driver med min vän Ludvig och det känns verkligen som att vi satt NexusBall rally på kartan, säger Cliff Berman till Telgenytt.

I över 15 år jobbade Cliff Bergman för ett och samma åkeri, men för tre år sedan bredda han sina vingar och gick sin egna väg. Tillsammans med sin bror startade han åkeriet Brothers Cargo 2018 som idag omsätter närmare 100 miljoner kronor efter bara tre år.

– Jag och min bror driver Brothers Cargo som omsatte 52 miljoner 2019. Året därpå ökade vi omsättningen med 10 miljoner och som det ser ut just nu kommer vi omsätta cirka 100 miljoner 2021, berättar Cilff.

Tillsammans driver bröderna ett av Södertäljes största åkerier och växer så det knakar, men vi är inte här för se på stora lastbilar. På parkeringen utanför kontoret står en bil som sticker ut lite mer än företagets egna lastbilar, där står vår anledning till varför vi befinner oss i Nykvarn en onsdag eftermiddag.

Cliff Bergman egna monsterbil, en Ferrarin 488 GTB med 661 hästkrafter och gör 0-100 km/h på några enstaka sekunder. Stripad och redo för att ansluta sig till Nexusball rally och 80 andra bilar i Norrbro på söndag.

NexusBall, som Cliff startade med sin vän 2015, är Sveriges största rally för lyxbilar och här brakar det loss ordentligt när bilarna startar motorerna för att åka genom Europa.

– Första året lyckades vi samla 38 bilar och startade från Strandvägen. Det året blev hur stort som helst och uppmärksammades stort, sedan växte det år för år, säger Cliff till Telgenytt

Med en massiv startlinje från Stockholm åker lyxbilarna ner mot Köpenhamn, Berlin, Prag, Poznan och Gdansk innan man når slutdestination, Tylösand, där en sprakande avslutningsfest väntar.

Fakta om årets Nexusball Rally

  • Söndag 5e september – Start Norrbro, Stockholm (Bilarna åker klockan 10:00)
  • Stockholm – Köpenhamn– Berlin – Prag– Poznan – Gdansk – Tylösand
  • Fredag September 10e – Avslutning Tylösand

Hemsidan – NEXUSBALL.COM

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 5 september 2021 00:00

Södertälje City deltar i seminarium i riksdagen

87869BE2-6EF7-4E6D-83DE-F0E47406C833

Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City. Foto: Pressbild, Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

I oktober hålls ett seminarium i riksdagen för att diskutera stadskärnornas framtida utveckling. På plats kommer Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City, att delta.

Riksdagsseminariet äger rum den 4 oktober med huvudtemat ”Stadskärnans framtid är av nationellt intresse.” Under förmiddagsseminariet kommer de att fördjupa sig i de utmaningar som stadskärnorna står inför idag och hur de kan möta dem.

Detta inkluderar att utforska samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn samt att analysera vad som krävs för att skapa trygghet i våra stadskärnor.

– Vi ser det som en ärofylld insats att representera Södertälje och branschen i det här nationella sammanhanget. Nu får vi möjligheten att lyfta frågor som är väldigt viktiga för våra stadskärnor och en positiv utveckling framåt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

(Annonslänk)

Med på deltar bland annat Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, Oana Mihaescu, forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut och Magnus Lindgren, VD för Tryggare Sverige.

Målet med detta seminarium är att adressera de allt mer utmanande situationer som påverkar kommuner, handel, besöksnäring och fastighetsägare. Det är av största vikt att de olika aktörerna i stadskärnan arbetar tillsammans mot en gemensam målsättning för att skapa en stadskärna som är både attraktiv och konkurrenskraftig. Dessutom är syftet att gemensamt formulera en tydlig vision för stadskärnornas framtid.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:03

Nästintill fullsatt när Nykvarn möter regerande mästarna Storvreta

Nykvarn-Jojjo

Foto: RG Foto-Media

Det väntas att bli en publikfest när Nykvarn äntrar den stora scenen på hemmaplan mot Uppsalalaget Storvreta. Den senaste uppdateringen från NIF gällnade biljettförsäljningen är att det är på god väg att gå mot en fullsatt hall.

När NIF vann match 4 mot i SSL-kvalet mot Warberg föregående säsong lockades det 1450 personer till den sista hemmamatchen som ledde till avancemang. Kan det bli ett nytt publikrekord?

Nykvarn som gjorde sin första SSL-match mot IBF Falun förlorade matchen med 7–5 men visade prov på att det är ett lag att räkna med i SSL. De stod emot länge i matchen men fick se sig besegrade efter att Falun vänt matchen i sista perioden.

– Det är inte vackert. De stökar med oss men vi knyter väl ihop det på något sätt i tredje perioden och är mer rutinerade i saker o ting. Effektiviteten i powerplay som är viktigt, säger Emil Johansson i intervju efter matchen mot Nykvarns IBF.

(Annonslänk)

Storvreta som vann sin första omgång mot Team Thorengruppen med 6–5 hade en komfortabel ledning med 6–1. Umeålaget som hade en lång uppförsbacke efter halva matchen var nära att kvittera i slutminuten men fick se sig besegrade.

Det är inte första gången Storvreta kommer på besök. Redan föregående säsong i svenska cupen möttes lagen i kvartfinalen där Storvreta visade prov på rutin när de vann dubbelmötet med 7–8 och 11–4.

Kan Nykvarn ha gjort hemläxan mot Storvreta? 

Säkra din biljett för inför dagens match, Furuborghallen klockan 19:00

Foto: RG Foto-Media

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 september 2023 07:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors