Företag i fokus:

Föräldrar från Saltsjöns förskolan – ”Vill varna andra skolor”

Föräldrarna Emil Andersson och Stina Holmgren. Foto: Alex Ataseven

Under torsdagsmorgonen tidigare i veckan ska en okänd man befunnit sig i Pershagen vid Saltsjöns förskola för att försöka ta kontakt med barn. Där ska han ha erbjudit godis om barnet följde med till bilen.

Förskola i Pershagen larmar: “Man försökte locka barn in i bilen”

Nu vill föräldrar från Saltsjöns förskola varna andra skolor i Södertälje om att vara uppmärksamma.

– Det är hemskt, jag har inga ord. Det får inte hända någonstans eller något barn/ungdom. Vi känner oss väldigt glada och nöjda över hur förskolan har hanterat detta och vi vet att dem kommer hantera detta på största allvar, säger Stina Holmgren till Telgenytt.

Under fredagen blev Telgenytt kontaktad av flera föräldrar som uttryckte sin oro. Emil Andersson och Stina Holmgrens, som har två barn som går på Saltsjöns förskola i Pershagen, är två av flera föräldrar som hört av sig efter den uppmärksammade händelsen i Pershagen.

– Vi nåddes av informationen under fredagen. När vi läste er artikel kände vi båda två att vi vill komma i kontakt med er och uppmana alla förskolor i Södertälje om att vara uppmärksamma. För oss är det väldigt viktigt att allmänheten och andra skolor får information om vad som har hänt, säger Emil Andersson.

Under torsdagen skickades ett meddelande till alla vårdnadshavare från förskolans rektor Maria Avelin och enhetschefen Anki Johansson.

Där informerade enhetschefen och rektorn, i ett gemensamt meddelande, alla vårdnadshavare om händelsen som skedde tidigt på torsdagsmorgonen mellan 08:00-09:30 den 2 september.

Någon gång mellan kl 08:00-09:30, blev ett barn på avdelningen Havet kontaktad av en man som befann sig på Hagkärrsvägen, bortre delen av försöksgården vid rutschkanan och enligt barnet var mannen en ”gubbe i grön tröja och cykel” som säger att X får godis om X följer med till bilen.” skrev enhetschefen Anki och rektorn Maria i ett meddelandet till alla vårdnadshavare.

– Jag har inte varit på plats, men jag vet att vi har polisanmält händelsen och haft kontakt med säkerhetstjänsten, säger Maria Avelin rektor på Salsjöns förskola när Telgenytt når henne.

Läs – Ung flicka antastad på väg till skolan i Södertälje

Förskola i Pershagen larmar: “Man försökte locka barn in i bilen”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 september 2021 00:00

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Fluortanterna är på turné igen – Besöker Södertälje

901f3ec6f4b24505_org

Pressbild: Folktandvården

Enligt rapporter drabbas barn i utsatta områden oftare av hål i tänderna än andra barn. Idag kommer Folktandvårdens fluortanter till Södertälje för att prata om hur man får en frisk mun genom hela livet.

– Det här är en av de roligaste delarna av mitt jobb! Barnen tycker alltid att det är spännande när man kommer, och många vill visa upp sina tänder och berätta hur de borstar varje dag. Det känns att vi gör skillnad när vi är ute, säger Sivajini Suren, fluortant och tandsköterska i Södertälje.

2022 genomförde Region Stockholm en undersöknign där de kunde konstatera att barn i utsatta områden löper större risk att drabbas av karies. Trots att vårdbehovsområdenas indelning inte direkt kopplas till socioekonomi, kolliderar de ofta med socialt utsatta eller isolerade områden med högst vårdbehov.

På Fluortantens dag, idag den 1 september, besöker Folktandvården olika delar av Stockholm för att diskutera betydelsen av en frisk mun genom livet. Dessa personer arbetar normalt med att lära grundskolebarn om korrekt tandvård, med målet att förbättra tandhälsan i regionen.

Idag mellan klockan 10.00 och 13.00 finns vi här för att möta barn och föräldrar samt svara på frågor kring livslång tandvård.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 03:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors