Företag i fokus:

Sjukhuset återinför besöksförbud – ”Stopp för tillfället”

Foto: Södertälje Sjukhus

Efter en lång period av hårda restriktioner och besöksförbud, meddelade Södertälje sjukhus den 6 juli att man hävde besöksförbud som rått på grund av pandemin med besöksbegränsningar. Cirka två månader senare återinför sjukhuset besöksförbudet på grund av att antalet inlagda patienter med covid-19 ökar igen.

– När det gäller besök till patienter med covid-19 måste vi dessvärre säga stopp för tillfället. Vi gör allt vi kan för att minimera risken för smittspridning och då är en åtgärd att isolera covid-smittade patienter. Precis som tidigare gör vi undantag för kritiskt sjuka patienter och för patienter i livets slutskede, säger chefläkaren Lena Sunnermalm på Södertälje sjukhus hemsida.

För att begränsa antalet närstående inför sjukhuset nu kortare tidsbesök som innebär bland annat att att maximalt två personer får besöka en inneliggande patient under högst en timme per dag, skriver sjukhuset i ett meddelande.

– Det är fortfarande väldigt viktigt att den som besöker sjukhuset, oavsett anledning, inte har minsta sjukdomssymtom. Man får inte heller ha träffat någon med covid-19 under de senaste 14 dagarna, säger Lena Sunnermalm.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 8 september 2021 00:00

Gabriel Khajo från Södertälje kan få stipendium från kungen

B4D3D88F-C2DC-4750-9E85-9813F8853120-1

Gabriel Khajo
Foto: Shamash Oyal

Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap har offentliggjort de tio toppkandidaterna för årets Kompassrosen-stipendium, där 21-åriga Gabriel Khajo från Södertälje utmärker sig som en inspirerande ung ledare inom El Sistema orkesterskolan.

Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap har offentliggjort namnen på de tio ungdomar som har möjlighet att bli mottagare av Kompassrosen-stipendiet, en utmärkelse som belönar unga ledare för deras mod, omtanke och extraordinära handlingskraft. Bland dessa framstående kandidater finns Gabriel Khajo från Södertälje, en engagerad ung ledare inom El Sistema orkesterskolan, som genom sin insats i samhället och musiken visat på ett exceptionellt ledarskap.

– Min drivkraft är att hjälpa alla som behöver hjälp, vara en axel att vila på och ett öra som lyssnar när någon vill bli hörd. Jag brinner även för att hjälpa yngre att utvecklas och nå sin största potential. De är vår framtid och de ska få känna att de har makt över den., säger Gabriel Khajo

(Annonslänk)

Stipendiet, som uppgår till 50 000 kronor, kommer att delas ut av H.M. Konungen den 17 maj under en ceremoni på Kungl. Slottet. Det syftar till att stärka och inspirera unga ledare som med sin verksamhet bidrar till positiv samhällsförändring och personlig utveckling inom ledarskap.

I år har ett rekordantal av 367 nomineringar inkommit till stiftelsen, vilket understryker det växande intresset och behovet av att uppmärksamma unga ledare. Gabriel Khajo, som kom till Sverige från Syrien som sjuåring, har gjort sig känd genom sitt arbete med att förebygga sociala problem i utsatta områden och sitt aktiva deltagande i kulturella projekt. Hans bakgrund och engagemang i musik och teater, tillsammans med en uppfostran i socioekonomiskt utmanande omständigheter, belyser den mångsidighet och styrka som Gabriel bringar till sitt ledarskap.

Utöver sitt musikaliska och sociala arbete, har Gabriel genomgått en estetisk gymnasieutbildning i Stockholm, vilket ytterligare bevisar hans engagemang för konst och kultur som verktyg för samhällsförändring. Den slutliga urvalet av stipendiater, som kommer att avslöjas i slutet av april, väntas med spänning, där Gabriels bidrag till samhället och ledarskap redan gjort ett bestående intryck.

Läs även: – Premiär för ”Mitt Verona” – filmen från Södertäljes hjärta

Regissören Linda Mallik och skådespelaren Gabriel Khajo i samband med premiären av ”Mitt Verona”
Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 mars 2024 15:09
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 15:13

BILDEXTRA: SBBK ledde andra årliga manifestationen

9263E9DC-36F6-44AA-A557-A31EEAC2AC7F

Foto: Shamash Oyal

För andra året i följd arrangerades ”Stå upp för Södertälje” manifestation av SBBK, en samlingspunkt för hopp och gemenskap med målet att stärka vi-känslan och stoltheten i staden.

Under en gemensam framtidstro arrangerade SBBK ”Stå upp för Södertälje” manifestationen på Stora Torget under torsdagen.

Manifestationen, som började kl. 18:00 med inspirerande tal och överraskningar, var öppen för alla som ville visa sitt stöd för en enad front mot framtiden. Efter samlingen på torget, fortsatte kvällen med en basketfest i Täljehallen där SBBK:s herrlag tog sig an Köping Stars, med fri entré för att välkomna så många som möjligt.

Läs även: SBBK manifesterar – vill stärka Södertäljes varumärke

Alexander Rosenberg, (M)
Foto: Shamash Oyal

Klara Almström, som hamnade på en trejde plats i Idol 2022.
Foto: Shamash Oyal

Joakim Granberg, gruppledare Realistpartiet, Lars Glöran Jonsson och Björn Eriksson
Foto: Shamash Oyal

SBBKs Anders Jeansson och Petra Jacob från Lebi Skol IF
Foto: Shamash Oyal

Alexander Wikner, Barn & Ungdomsansvarig SBBK.
Foto: Shamash Oyal

Centerpartiets gruppledare, Tage Gripenstam (fjärde från vänster), med partivänner
Foto: Shamash Oyal

Alexandr Rosenberg (M), Metin Hawsho (L) tillsammans med partivänner.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 mars 2024 11:59
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 14:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors