Företag i fokus:

Sjukhuset återinför besöksförbud – ”Stopp för tillfället”

Foto: Södertälje Sjukhus

Efter en lång period av hårda restriktioner och besöksförbud, meddelade Södertälje sjukhus den 6 juli att man hävde besöksförbud som rått på grund av pandemin med besöksbegränsningar. Cirka två månader senare återinför sjukhuset besöksförbudet på grund av att antalet inlagda patienter med covid-19 ökar igen.

– När det gäller besök till patienter med covid-19 måste vi dessvärre säga stopp för tillfället. Vi gör allt vi kan för att minimera risken för smittspridning och då är en åtgärd att isolera covid-smittade patienter. Precis som tidigare gör vi undantag för kritiskt sjuka patienter och för patienter i livets slutskede, säger chefläkaren Lena Sunnermalm på Södertälje sjukhus hemsida.

För att begränsa antalet närstående inför sjukhuset nu kortare tidsbesök som innebär bland annat att att maximalt två personer får besöka en inneliggande patient under högst en timme per dag, skriver sjukhuset i ett meddelande.

– Det är fortfarande väldigt viktigt att den som besöker sjukhuset, oavsett anledning, inte har minsta sjukdomssymtom. Man får inte heller ha träffat någon med covid-19 under de senaste 14 dagarna, säger Lena Sunnermalm.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 8 september 2021 00:00

DEBATT: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”

2C80BA41-A2BA-49D2-86C0-17BBC03FB9BE

Boel Godner(S), Kommunstyrelsens ordförande
Foto: Södertälje kommun/Creative Commons.

Svar på Mats Siljebrands (KD) debattartikel : (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Alla partier i Södertälje inklusive KD har tillsammans drivit frågan om ytterligare en passage över eller under kanalen efter olyckan 2016. Flera andra har ställt sig bakom det. Det är bra.

Södertäljebron ägs dock inte av oss utan av staten och även nya passager kräver beslut av regeringen och planering av Trafikverket. Vi har inte heller makten att stoppa en breddning av Södertäljebroarna. Det hade varit bra med ytterligare passage innan breddning sker då det skulle innebära långa avstängningar som efter olyckan men det är bortom kommunens kontroll.

”Synd om KD lämnar vår gemensamma kamp”

Kommunen bestämmer inte vad som skrivs i nationell plan men vi driver de för vår egen kommun viktigaste infrastrukturfrågorna. Ytterligare passage är en av dem och det är synd om KD lämnar vår gemensamma kamp istället för att använda sina kontakter i regeringen för att arbeta för Södertäljes bästa.

Kommunens uppgift är att i dialoger med Trafikverket berätta vad som behövs här hos oss och varför men statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer.

Boel Godner(S)
Kommunstyrelsens ordförande

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 20:55
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Södertäljefestivalen nominerad till prestigefyllt pris

Festival

Foto: Shamash Oyal

I den prestigefyllda årliga tävlingen Gyllene Hjulet har Södertälje city och Södertäljefestivalen erhållit en nominering i kategorin ”Årets lokala rättighet”.

(Annonslänk)

Branschtävlingen Gyllene Hjulet, som nu går in i sin 26:e upplaga, har länge varit en plattform för att lyfta fram de mest innovativa och effektfulla projekten inom sponsring och event. Med en final som äger rum den 17 april på Münchenbryggeriet i Stockholm, bjuder SES och dess partners in till en kväll fylld med glädje, kreativitet och erkännande.

Förfesten, som hölls den 18 mars på Rigoletto, gav en försmak av vad som komma skulle.
Här hyllades de nominerade projekten med musik av Kerstin Ljungström och skapade en atmosfär av förväntan och firande.

Södertäljefestivalen, som stod ut bland nomineringarna, firades för sin förmåga att sammanföra staden och dess invånare genom musik, mat och kultur.

– Vi är väldigt glada och stolta över att bli uppmärksammade för vår insats kring Södertäljefestivalen på en nationell nivå. Vi har arbetat hårt och har haft en väldigt givande samverkan med våra leverantörer och partners för att göra Södertäljefestivalen till ett uppskattat evenemang för alla i regionen, säger Aljosa Lagumdzija, VD Södertälje City.

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City,
Foto: Shamash Oyal

På galakvällen deltog några av landets främsta artister och kreatörer, och underhållningen levererades av namn såsom Viktor Norén, Cornelia Jacobs, och Kärlekståget – en dj-duo bestående av Amanda Pesikan & Linda Sundblad. Med en middag av Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020, och prisutdelningen skickligt ledd av Clara Henry, var kvällen en oförglömlig hyllning till kreativiteten inom svensk eventindustri.

Södertäljefestivalen står i hård konkurrens med andra framstående projekt som Åre Sessions 2023, Avicii Arena – Break the silence, och flera andra betydande initiativ inom kategorin ”Årets lokala rättighet”.

Däremot har motiveringen inte presenterats.

– Motiveringstexten kommer först om vi vet att festivalen blir vinnare av kategorin, säger Cecilia från SES till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 15:34
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 16:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors