Företag i fokus:

Boel Godner vill placera ny myndighet mot välfärdsbrott i Södertälje

Foto: Alex Ataseven

I en pressträff i under måndagen berättade Regeringen att man nu vill skapa en ny myndighet för att kontrollera utbetalningar från välfärdssystemen och förslår att inleda verksamheten 2023.

Berörda myndigheter får även ett tillskott på cirka 200 miljoner kronor för att bekämpa fel och fusk, meddelar Regeringen.

– Inte en enda krona ska gå till kriminella, sa Magdalena Andersson under pressträffen.

Nu förslår Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd i Södertälje kommun, att den nya myndigheten mot välfärdsbrott ska placeras i Södertälje.

– Den nya myndigheten mot bidragsfusk borde placeras i Södertälje. Vi har störst och längst erfarenhet av framgångsrikt men tufft arbete mot fusk i välfärden tillsammans med andra myndigheter. Vår kommun har dessutom valt att från första början vara offentliga med vårt arbete, säger Boel Godner i ett Facebook inlägg.

I nuläget har Regeringen varken bestämt var myndigheten ska ligga och vad den ska heta.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 september 2021 00:00

Mordet på 41-åringen – Mördaren överklagar domen

Polis-4

Foto: Shamash Oyal

Tre dömdes till fängelse för inblandning i mordet på en 41-åring i Ronna hösten 2022. 19-åring dömd för mord beslutar att överklaga sin dom.

Det var förra onsdagen som domen föll för totalt 13 personer åtalade för inblandning i mordet den 1 oktober 2022. Den mördade, en 41-årig person utan kriminella kopplingar, sköts till döds på Enhörnaleden i vad som tros vara en felskjutning. Motivet antas vara en hämndaktion för mordet på en 19-åring vid Rösbergas Fritidsgård, som inträffade dagen innan, enligt kammaråklagaren Markus Hankkio.

Av de 13 åtalade i fallet, associerade med Saltskogfalangen, dömdes fyra av dem, inklusive skytten, till flera års fängelse. Skytten, en 19-åring som vid mordtillfället var 17 år men misstänks vara äldre än vad han uppgett, dömdes till nio år och sex månaders fängelse för mord.

En dom som han nu väljer att överklaga, en nyhet som SVT först rapporterade. Om hovrätten, till skillnad från tingsrätten, bedömer det bevisat att 19-åringen var skytten och 18 år gammal vid mordtillfället den 1 oktober 2022, såsom åklagaren påstår, kan mördaren riskera att dömas till livstids fängelse.

– Den risken finns men jag tror inte att den är stor. Det som är viktigt är att han inte ska dömas för ett brott han inte har begått. Så därför väljer vi att överklaga, säger försvarsadvokaten, Jonas Granfelt, till SVT.

Mördaren fångad på film sittande på en elcykel sekunder efter dödsskjutningen. Foto: Polisen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 12:06

Två personer greps och misstänktes för brott

Polis-3

Arkivbild

Under natten mot lördag inträffade två separata händelser i Södertälje som ledde till gripandet av två personer.

Strax efter midnatt, natten mot lördag, greps två personer i separata incidenter, båda misstänkta för brott.

Den första händelsen inträffade vid 00.35 då en man i Södertälje kontrollerades av polisen. Han blev frihetsberövad enligt lagen om omhändertagande av berusade personer. Utöver detta är mannen även misstänkt för ett grovt brott mot knivlagen.

Den andra gripanden skedde endast tio minuter senare. Polisen stoppade en person efter misstankar om olaga intrång på en byggarbetsplats. Initialt observerades ett par personer som rörde sig nära en grävmaskin på arbetsplatsen. Efter en kort tids utredning kunde polisen gripa en person, som nu misstänks för narkotikabrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 00:02
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors