Företag i fokus:

Dan ”Mistluren” Goldman – Firar 50 år som Södertäljesupporter

Dan ”Mistluren” Goldman. Foto: Alexander Ataseven

Det är hösten, 2 oktober, 1970 och Scaniarinken har precis byggts klart och invigts med en match mellan Södertälje SK och Djurgården som slutade 5-2 till hemmalaget.

I över 50 år har Scaniarinken varit en plats där människor delat alla nio grundkänslor ihop. En plats där glädje har delats efter ett SM-guld, till sorg efter en bedrövlig säsong när man tvingat ner en division. Men en sak består och kommer alltid att bestå, kärleken till Södertälje Sportklubb.

Det är något som Dan ”Mistluren” Goldman kan skriva under på. I år firar han nämligen 50 år som Södertälje supporter och han är ödmjuk när Telgenytt träffar honom.

– Det finns dom som har varit supportar mycket längre än jag, säger Dan med ett glatt humör till Telgenytt.

Dan ”Mistluren” Goldman är en av flera tusen som brinner för SSK och har en bottenlös kärlek för klubben. Redan som 7-åring följe han med sin far på SSK matcher i mån av tid, men som 11 åring när arean invigdes klart var det svårt att hålla Dan Goldman borta från Scaniarinken. Där och då, som 11 åring, kom Dan Goldmans liv att förändras föralltid.

– Jag minns väl när jag var 11 år gammal och gick runt på läktaren med en korg och sålde chips och godis till publiken, det var många år sen det, säger Dan Goldman till Telgenytt.

Idag, 50 år senare, har Dan ”Mistluren” Goldman vigt större delen av sitt liv till klubben och knappt missat en hemmamatch sedan dess. Under 50 års tid har han minnen från bland annat SM-guldet 1985, men det är inte hans bästa minne under dessa 50 år.

– Många skulle säga att deras favoritminne är SM-guldet 1985, men mitt bästa minne är från matcherna mot Brynäs 1996, avseende kvalet till dåvarande Elitserien. Brynäs var favoriter, hade landslagsmän och seriens bästa spelare. Vi var underdogs och ingen trodde på oss, men vi var bäst när det väl gällde.

Han tänker på året när legenden Anders Eldebrink återvände till Södertälje SK efter utomlandsspel och avancerade till Elitserien. Dan ler och känner glädjen från 1996 när han tänker tillbaka, på den fantastiska matchserien mot Brynäs 1996.

– Jag har alltid sagt att det är fantastiskt roligt att ta ett SM-Guld, det är fantastiskt tråkigt att förlora en SM final, men det är fruktansvärt att åka ur och det är fullkomligt otroligt att gå upp. Obeskrivliga känslor, säger Dan.

Var kommer smeknamnet Mistluren ifrån?

– Det var en match i mitten på 90-talet. En match som var otrolig tråkig rent spelmässigt, och jag inser att det är dödens tyst inne i Scaniarinken. Då tänkte jag att jag måste supportera laget lite, så jag höjde min stämma och ropade min ramsa ”heeeja heeja SSK, för första gången. Dagen efter skrev reportern Hjalmar Karlsson om att gårdagens match var en av dom tråkigaste han sett. Spelare, domare, publik och tränare, alla hade tråkigt. Förutom då ”Mistluren” på sittplats, han hade roligt. Kort där efter skulle jag skapa en profil på internet, som då var så nytt, och skapa ett smeknamn. Det första som dök upp i huvudet var det Hjalmar skrev, Mistluren.

Mistluren jobbar fortfarande kvar på rinken, och har haft flera olika roller inom funktionärsorganisationen.
Drivet att gå till ”Templet”, som kärnsupportrarna kallar Scaniarinken, är fortfarande stort.
Drömmen om att återigen få se SSK i SHL, lyftandes SM-pokalen lever vidare. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 september 2021 00:00

Vårdcentralen i Luna flyttar till Kringlan

Kringlan

Foto: Alexander Isa

Vårdcentralen i Luna har bytt namn till Södertälje vårdcentral och kommer inom kort även att flytta till nya, fräscha lokaler. Just nu byggs en helt ny lokal i Kringlan som blir flera hundra kvadratmeter stort.

Ett bygglov för vårdcentralen hade tidigare skickats in och beviljats, något som fastighetsägaren Stadsrum bekräftar för Lt. Ett antal kontor omvandlas till en ny vårdcentral som förväntas vara färdigställd inom en snar framtid.

– Vi har redan rivit ut planet och är under pågående projekt. Det ska bli cirka 950 kvadratmeter, säger Jens Halvarsson, utvecklingschef på Stadsrum, till Lt.

För de som tidigare besökte vårdcentralen i Luna kommer från och med den 1 september, efter att verksamheten har bytt namn, att nu besöka Södertälje vårdcentral som snart flyttar från Lunahuset till Kringlanhuset.

Enligt uppgifter till Telgenytt pågår byggnadsarbetet i full fart på platsen och det förväntas vara färdigt efter årsskiftet, troligen i mitten av januari. Dock är det möjligt att tidplanen kan komma att ändras. På Kringlan kommer Södertälje vårdcentral, som är under regionens förvaltning, att dela utrymmen med barnavårdscentralen som tidigare har flyttat in där.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 22:44
Senast uppdaterad: 10 september 2023 22:44

Kollision mellan flera fordon på E20

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

Vid 14:30 på söndagen kallades räddningstjänsten till E20 efter ett nödsamtal om en olycka. En personbil hade kolliderat med en lastbil strax söder om Södertälje.

Initialt var det oklart om någon person hade skadats i kraschen och hur många personer som befann sig i bilen. Räddningstjänsten och polisen arbetade effektivt för att säkerställa olycksplatsen och ge eventuell hjälp om det behövdes.

Väl på plats visade sig att en personbil hade kolliderat med en lastbil från baksidan. Vägen förbi olycksplatsen var begränsad under bärgningsarbetet för ett av fordonen. Ingen person ådrog sig skador i olyckan, och poliserna som var på platsen har inte funnit några tecken på brott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 september 2023 15:08
Senast uppdaterad: 10 september 2023 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors