Företag i fokus:

Hela Sverige plockar skräp – Det här gör Telge Bostäder

Bild/Foto: Telge Bostäder.

Den 18 september är det den officiella dagen då hela Sverige, från norr till söder, gammal som ung plockar skräp.

Håll Sverige Rent är en ideell organisation som grundades 1983 av Naturvårdsverket och Returpack och arbetar brett mot skräpet.

I Södertälje anordnar Telge Bostäder fler aktiviteter, är en del av Södertälje kommuns satsning, för att uppmärksamma kampanjen Håll Sverige Rent.

Från den 13 till 16 september befinner sig Telge Bostäder sig på fyra olika platser för att plocka skräp och välkomnar alla som vill hjälpa till.

Här befinner sig Telge Bostäder för att plocka skräp:

13 september: Järna

  • Telge Bostäders personal är på plats i området kl. 15-16 för att plocka skräp och svara på dina frågor.
  • Telge Återvinnings tjänst Rullande återvinning besöker Järna. Tid och plats: Kl. 18-20 vid Coop.

14 september: Brunnsäng

  • Telge Bostäders personal är på plats i området kl. 15-17 för att informera om återvinning, nedskräpning, avfallssortering och skadedjur. Vi plockar även skräp och svarar på dina frågor.
  • Du som är nyfiken på det nyöppnade distriktskontoret i Brunnsäng kan passa på att ta en titt här.
  • Telge Återvinnings tjänst Rullande återvinning besöker Brunnsäng. Tid och plats: Kl. 18-20 vid Bygdevägen/Bragevägen.

15 september: Hovsjö

  • Telge Bostäders personal är på plats i området kl. 15-17 för att informera om återvinning, nedskräpning, avfallssortering och skadedjur. Vi plockar även skräp och svarar på dina frågor.
  • Du som är nyfiken på det nyöppnade distriktskontoret i Hovsjö kan passa på att ta en titt här.
  • Telge Återvinnings tjänst Rullande återvinning besöker Hovsjö. Tid och plats: Kl. 18-20 vid Gröndalsvägen 1.

16 september: Lina Hage

  • Telge Bostäders personal är på plats i området kl. 10-12 för att plocka skräp och svara på dina frågor. Här kan du dessutom träffa politiker från Södertälje kommun som hjälper oss att plocka skräp, samt höra oss informera om vilka trygghetsinsatser vi gjort i området.
  • Vi utgår från återvinningsstationen Cirkeln som är öppen kl. 10-12.
  • Du som är nyfiken på det nyöppnade distriktskontoret i Lina Hage kan passa på att ta en titt här.
  • Telge Återvinnings tjänst Rullande återvinning besöker Lina Hage. Tid och plats: Kl. 18-20 vid Cirkeln.

Fakta Telge Bostäder.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 september 2021 00:00

INSÄNDARE: Varför har en krigsallians blivit hem för det neutrala Sverige?

Svenska flaggan Foto- CC

Foto: Creative Commons

Under svenska flaghissning utanför Natos högkvarter i Bryssel sa statsminister Ulf Kristersson: ”Sverige har kommit hem”. Men varför har en kärnvapenallians blivit hem för det neutrala Sverige?

(Annonslänk)

Regeringen säger att Nato är nödvändigt för skydd och fred. Sverige tvingades in i en kärnvapen allians under krigets hetaste period när vi kan dras in i ett krig och våra soldater kan skickas för att strida på utländsk mark.

Sverige har alltid haft en negativ opinion till Nato. Och det neutrala Sverige är det mest framgångsrika Sverige i sin historia. Neutralitetpolitik är medvetna val till skillnad från våra politikers impulsiva beslut de senaste åren.

Neutralitet har bekräftat sin effektivitet under kriget. Tack vare sin neutralitet drabbades inte Sverige under andra världskriget. Kriget pågick överallt runt Sverige, alla grannländer blev under andra krigsåren ockuperade eller till ett slagfält. Men kriget nådde aldrig svensk mark. Tack vare sin oskadade industri hade Sverige efter andra världkriget ett försprång framför nästan alla andra europeiska länder, det var en stark ekonomisk tillväxt och välfärdsstaten konsoliderades.

Att vara hemma betyder befinna sig i fred och säkerhet men Nato är inte freds- men krigsallians. Låt oss skapa fred istället för att bjuda hem kriget.

Magnus Iverman

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Två misshandelsincidenter – kvinna förd till sjukhus

Polis-1

Arkivbild

Två misshandelsfall inträffade i centrala Södertälje under onsdagskvällen. En kvinna har fört till sjukhus för vård, och en man har gripits i samband med händelserna.

(Annonslänk)

I centrala Södertälje uppstod två separata misshandelsfall under onsdagskvällen. Den första händelsen ägde rum vid 19-tiden vid Ängsgatan/Nedre Villagatan, enligt uppgifter till Telgenytt, och den andra inträffade omkring en timme senare.

Den första händelsen, som inträffade i en privatbostad, ledde till att polisen mottog ett samtal där det framkom att en kvinna hade blivit misshandlad vid tidpunkten för larmet. Flera polispatruller och ambulanser dirigerades till platsen där en misstänkt man kunde gripas.

– Vi larmades till en adress i Södertälje med anledning av att en man ska ha misshandlat sin fru i en bostad. Mannen greps och kvinnan ska ha förts till sjukhus med oklara skador, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Skadeläget för kvinnan är för tillfället okänt. Angående den andra incidenten som inträffade i centrala Södertälje är det fortfarande oklart om någon har skadats allvarligt eller om någon misstänkt person har gripits.

Polisen fortsätter att utreda båda händelserna för att klargöra omständigheterna och säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas mot de inblandade.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 21:10
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 21:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors