Företag i fokus:

Hela Sverige plockar skräp – Det här gör Telge Bostäder

Bild/Foto: Telge Bostäder.

Den 18 september är det den officiella dagen då hela Sverige, från norr till söder, gammal som ung plockar skräp.

Håll Sverige Rent är en ideell organisation som grundades 1983 av Naturvårdsverket och Returpack och arbetar brett mot skräpet.

I Södertälje anordnar Telge Bostäder fler aktiviteter, är en del av Södertälje kommuns satsning, för att uppmärksamma kampanjen Håll Sverige Rent.

Från den 13 till 16 september befinner sig Telge Bostäder sig på fyra olika platser för att plocka skräp och välkomnar alla som vill hjälpa till.

Här befinner sig Telge Bostäder för att plocka skräp:

13 september: Järna

  • Telge Bostäders personal är på plats i området kl. 15-16 för att plocka skräp och svara på dina frågor.
  • Telge Återvinnings tjänst Rullande återvinning besöker Järna. Tid och plats: Kl. 18-20 vid Coop.

14 september: Brunnsäng

  • Telge Bostäders personal är på plats i området kl. 15-17 för att informera om återvinning, nedskräpning, avfallssortering och skadedjur. Vi plockar även skräp och svarar på dina frågor.
  • Du som är nyfiken på det nyöppnade distriktskontoret i Brunnsäng kan passa på att ta en titt här.
  • Telge Återvinnings tjänst Rullande återvinning besöker Brunnsäng. Tid och plats: Kl. 18-20 vid Bygdevägen/Bragevägen.

15 september: Hovsjö

  • Telge Bostäders personal är på plats i området kl. 15-17 för att informera om återvinning, nedskräpning, avfallssortering och skadedjur. Vi plockar även skräp och svarar på dina frågor.
  • Du som är nyfiken på det nyöppnade distriktskontoret i Hovsjö kan passa på att ta en titt här.
  • Telge Återvinnings tjänst Rullande återvinning besöker Hovsjö. Tid och plats: Kl. 18-20 vid Gröndalsvägen 1.

16 september: Lina Hage

  • Telge Bostäders personal är på plats i området kl. 10-12 för att plocka skräp och svara på dina frågor. Här kan du dessutom träffa politiker från Södertälje kommun som hjälper oss att plocka skräp, samt höra oss informera om vilka trygghetsinsatser vi gjort i området.
  • Vi utgår från återvinningsstationen Cirkeln som är öppen kl. 10-12.
  • Du som är nyfiken på det nyöppnade distriktskontoret i Lina Hage kan passa på att ta en titt här.
  • Telge Återvinnings tjänst Rullande återvinning besöker Lina Hage. Tid och plats: Kl. 18-20 vid Cirkeln.

Fakta Telge Bostäder.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 september 2021 00:00

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors