Företag i fokus:

Södertäljesonen Jeano släpper ny singel – ”Början på ett nytt kapitel”

Med flera platinaskivor i ryggen har den populära artisten från Södertälje, Jeano, etablerat sig rejält på den svenska rap/urbanscenen med över 150 000 lyssnare på Spotify i månaden.

– Det går inte att sätta Jeano i ett musikaliskt fack. Hans musik rör sig ledigt mellan sång, rap, RnB, afrobeat, dancehall och pop-urbaine, säger Sami Ibrahim Junior PR Manager på Universal Music till Telgenytt.

Idag släpper Södertäljesonen Jeano sin nya singel ”Lågan i mig” i samarbete med Virgin Music och släpps tillsammans med en musikvideo.

I en exklusiv intervju med Telgenytt berättar Jeano om den nya, kärleksfulla låten med ett akustiskt sound som många kan relatera till och att detta är början på ett nytt och stort kapitel för artisten.

Musiken har följt med sedan barnsben, men det var aldrig en dans på rosor i början av karriären. Karriären började ta skepnad när han 2017 spelade in sin allra första låt i sitt egna sovrum.

Där byggde han en enkel hemmastudio och använde sig av en skokartong samt handdukar för att få den maximala isoleringen för att kunna spela in en låt.

– Första låten jag skrev och spelade in döpte jag till ”Diamant” och blev min debutsingel 2018, säger Jeano till Telgenytt.

Låten ”Diamant” exploderade på Spotify.

På kort tid tog låten sig in på Viral-50 listan och har streamats cirka 6 miljoner gånger. Samma år släppte han nästa stora låt, singeln ”Avundsjuk, som fram till idag spelats över 10 miljoner gånger.

Den blev startskottet till Jeanos karriär som fram till idag prisats med fyra Platinaskivor, två Guldskivor och en katalog som streamats över 80 miljoner gånger på Spotify och Youtube.

– Jag uttryckte helt enkelt bara mina känslor under just den perioden, säger artisten.

I låten ”Avundsjuk” visade Jeano tydligt sin genuina prägel, äkthet och sårbarhet. Med den nya singeln som släpptes idag visar Jeano tydligt vilken kreatör han är. Från sovrummet 2017 till den egna studion idag.

– Jag har fortsatt att skapa och släppa musik sedan dess och har du inte hört mig än så kommer du förmodligen göra det snart, avslutar Jeano.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 september 2021 00:00

BILDEXTRA: Bygget av det nya kanalstråket har påbörjats

25E39664-F1DC-482D-95F4-1289811EB9F5

Illustration: Trafikverket

Nu har bygget av det nya kanalstråket i Södertälje påbörjats, vilket kommer inkludera nya gång- och cykelvägar längs med kanalen samt 18 nya mindre parkområden med sittplatser, grönska, utegym och en boulebana med mera. Detta kommer ge invånarna möjlighet att snart njuta av avkopplande promenader längs hela kanalen.

Det är fortfarande några år kvar innan slussbygget är helt färdigställt. Detta projekt kommer att genomföras i flera etapper av Trafikverket, men nu har byggandet av det nya kanalstråket inletts.

Först i kön är sträckan mellan Slussbron och Bergvik, som planeras vara klar till sommaren 2024. Därefter kommer arbetet att fortsätta med den norra delen och sedan vidare till Östertälje och Södertälje hamn. Alla dessa etapper förväntas vara färdiga under 2025.

(Annonslänk)

Det blir inte bara nya vägar, utan också flera platser där du kan koppla av längs med kanalen. Bland dessa planeras ett utegym i närheten av badhuset, en större kajyta vid Slussbron med sittplatser, en boulebana och en kombination av träplankor och stenbeläggning. Vid kanalens östra sida, mitt emot Wendela Hebbes hus, kommer det finnas en träläktare som ger en fantastisk utsikt över kanalen och staden. På Kanalholmen planeras ängsytor med träbänkar för besökare att njuta av utsikten. Slutligen, längst söderut vid Östertälje, kommer det att finnas sittplatser i trä på både den västra och östra sidan, samt ett utegym och en volleybollplan i anslutning till gång- och cykelvägen till Östertälje.

För att skapa en enhetlig atmosfär längs med kanalen kommer det att planteras nya träd, buskar och blommor. Dessa växter kommer att erbjuda en varierande palett av dofter och färger som kommer att förändras med årstiderna och skapa en enhetlig och vacker miljö längs kanalen och slussen.

För att säkerställa att de nya gång- och cykelvägarna kan användas även under vintern kommer sträckorna att asfalteras.

Planerad tidsram för olika sträckorna.

1.   Slussbron – Bergvik – klart vår 2024
2.    Vänortsparken/Hebbevillan – Västra Mälarehamnen (inkl bryggor ut till Kanalholmen) – klart vår 2025
3.    Slussbron – stenpiren Östertälje – klart vår 2025
4.    Gästhamnen – industriområdet i Södertälje hamn/Hälsokullen – klar hösten 2025

Fakta: Södertälje kommun

Läs även: – Slussbron stänger i tre år

Illustration: Trafikverket

Illustration: Trafikverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 10:49
Senast uppdaterad: 22 september 2023 16:15

Greta Thunberg stoppade transporter vid hamnen

0CA92B3F-A5E2-42EE-9B97-5021C3BD5B1A

Rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” vid ett tidigare tillfälle i Södertälje. Foto: Privat/Creative Commons.

Klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” återvände till Södertälje för ännu en aktion. Denna gång var Greta Thunberg på plats för att protestera mot oljetransporter i Södertälje.

Vid flera tillfällen har polisen kallats till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer stört verksamheten genom att blockera vägen. Tidigare har miljöaktivisterna även klättrat upp på lastbilarna.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, sade Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, till Telgenytt.

Under torsdagseftermiddagen var samma grupp återigen på plats, där de blockerade grindar och klättrade upp på en tankbil. Samtidigt deltog även Greta Thunberg i protesten.

– Vi har hindrat en tankbil från att komma in och hantera miljöfarligt bränsle. I och med det har vi också skickat ett viktigt budskap till omvärlden, sägerGreta Thunberg till Lt.

Polisen reagerade på ärendet om ordningsstörning och skickade flera patruller till platsen, men ingripande uteblev och de väntade istället. Aktionen påbörjades vid klockan 15 och avslutades av miljöaktivisterna vid 19-tiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 september 2023 21:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors