Företag i fokus:

Södertäljesonen Jeano släpper ny singel – ”Början på ett nytt kapitel”

Med flera platinaskivor i ryggen har den populära artisten från Södertälje, Jeano, etablerat sig rejält på den svenska rap/urbanscenen med över 150 000 lyssnare på Spotify i månaden.

– Det går inte att sätta Jeano i ett musikaliskt fack. Hans musik rör sig ledigt mellan sång, rap, RnB, afrobeat, dancehall och pop-urbaine, säger Sami Ibrahim Junior PR Manager på Universal Music till Telgenytt.

Idag släpper Södertäljesonen Jeano sin nya singel ”Lågan i mig” i samarbete med Virgin Music och släpps tillsammans med en musikvideo.

I en exklusiv intervju med Telgenytt berättar Jeano om den nya, kärleksfulla låten med ett akustiskt sound som många kan relatera till och att detta är början på ett nytt och stort kapitel för artisten.

Musiken har följt med sedan barnsben, men det var aldrig en dans på rosor i början av karriären. Karriären började ta skepnad när han 2017 spelade in sin allra första låt i sitt egna sovrum.

Där byggde han en enkel hemmastudio och använde sig av en skokartong samt handdukar för att få den maximala isoleringen för att kunna spela in en låt.

– Första låten jag skrev och spelade in döpte jag till ”Diamant” och blev min debutsingel 2018, säger Jeano till Telgenytt.

Låten ”Diamant” exploderade på Spotify.

På kort tid tog låten sig in på Viral-50 listan och har streamats cirka 6 miljoner gånger. Samma år släppte han nästa stora låt, singeln ”Avundsjuk, som fram till idag spelats över 10 miljoner gånger.

Den blev startskottet till Jeanos karriär som fram till idag prisats med fyra Platinaskivor, två Guldskivor och en katalog som streamats över 80 miljoner gånger på Spotify och Youtube.

– Jag uttryckte helt enkelt bara mina känslor under just den perioden, säger artisten.

I låten ”Avundsjuk” visade Jeano tydligt sin genuina prägel, äkthet och sårbarhet. Med den nya singeln som släpptes idag visar Jeano tydligt vilken kreatör han är. Från sovrummet 2017 till den egna studion idag.

– Jag har fortsatt att skapa och släppa musik sedan dess och har du inte hört mig än så kommer du förmodligen göra det snart, avslutar Jeano.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 14 september 2021 00:00

Södertälje City deltar i seminarium i riksdagen

87869BE2-6EF7-4E6D-83DE-F0E47406C833

Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City. Foto: Pressbild, Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

I oktober hålls ett seminarium i riksdagen för att diskutera stadskärnornas framtida utveckling. På plats kommer Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City, att delta.

Riksdagsseminariet äger rum den 4 oktober med huvudtemat ”Stadskärnans framtid är av nationellt intresse.” Under förmiddagsseminariet kommer de att fördjupa sig i de utmaningar som stadskärnorna står inför idag och hur de kan möta dem.

Detta inkluderar att utforska samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn samt att analysera vad som krävs för att skapa trygghet i våra stadskärnor.

– Vi ser det som en ärofylld insats att representera Södertälje och branschen i det här nationella sammanhanget. Nu får vi möjligheten att lyfta frågor som är väldigt viktiga för våra stadskärnor och en positiv utveckling framåt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

(Annonslänk)

Med på deltar bland annat Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, Oana Mihaescu, forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut och Magnus Lindgren, VD för Tryggare Sverige.

Målet med detta seminarium är att adressera de allt mer utmanande situationer som påverkar kommuner, handel, besöksnäring och fastighetsägare. Det är av största vikt att de olika aktörerna i stadskärnan arbetar tillsammans mot en gemensam målsättning för att skapa en stadskärna som är både attraktiv och konkurrenskraftig. Dessutom är syftet att gemensamt formulera en tydlig vision för stadskärnornas framtid.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:03

Nästintill fullsatt när Nykvarn möter regerande mästarna Storvreta

Nykvarn-Jojjo

Foto: RG Foto-Media

Det väntas att bli en publikfest när Nykvarn äntrar den stora scenen på hemmaplan mot Uppsalalaget Storvreta. Den senaste uppdateringen från NIF gällnade biljettförsäljningen är att det är på god väg att gå mot en fullsatt hall.

När NIF vann match 4 mot i SSL-kvalet mot Warberg föregående säsong lockades det 1450 personer till den sista hemmamatchen som ledde till avancemang. Kan det bli ett nytt publikrekord?

Nykvarn som gjorde sin första SSL-match mot IBF Falun förlorade matchen med 7–5 men visade prov på att det är ett lag att räkna med i SSL. De stod emot länge i matchen men fick se sig besegrade efter att Falun vänt matchen i sista perioden.

– Det är inte vackert. De stökar med oss men vi knyter väl ihop det på något sätt i tredje perioden och är mer rutinerade i saker o ting. Effektiviteten i powerplay som är viktigt, säger Emil Johansson i intervju efter matchen mot Nykvarns IBF.

(Annonslänk)

Storvreta som vann sin första omgång mot Team Thorengruppen med 6–5 hade en komfortabel ledning med 6–1. Umeålaget som hade en lång uppförsbacke efter halva matchen var nära att kvittera i slutminuten men fick se sig besegrade.

Det är inte första gången Storvreta kommer på besök. Redan föregående säsong i svenska cupen möttes lagen i kvartfinalen där Storvreta visade prov på rutin när de vann dubbelmötet med 7–8 och 11–4.

Kan Nykvarn ha gjort hemläxan mot Storvreta? 

Säkra din biljett för inför dagens match, Furuborghallen klockan 19:00

Foto: RG Foto-Media

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 september 2023 07:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors