Företag i fokus:

Scaniaspion dömd till tre års fängelse ”Lämnade uppgifter till rysk diplomat”

Bild/Foto: Sveriges domstolar.

En 47-åring man, som haft konsultuppdrag åt både Volvo Cars i Göteborg och Scania i Södertälje, dömdes idag till tre års fängelse i Göteborgs tingsrätt för spioneri.

“Tingsrätten har kommit fram till att mannen kopierat hemlig information från både Volvo och Scania och överfört denna på bland annat USB-minnen som han sedan överlämnat till den ryske ambassadtjänstemannen samt att han varit fullt medveten om att de uppgifter han lämnat skulle komma Ryssland till del”, står det i tingsrättens dom.

Åtalet inleddes den 22 februari i år där han misstänktes för att under flera år ha träffat en rysk underrättelseofficer i syfte att överlämna uppgifter från Scania och Volvo mot betalning. Ryske underrättelseofficeren släpptes på grund av sin diplomatiska immunitet, kort där efter lämnade han landet.

Enligt Åklagarmyndigheten greps mannen i samband med ett möte med den ryske diplomaten och vid ingripandet kunde det konstateras att mannen precis fått 27 800 kronor av diplomaten.

Enligt åtalet har den 47-åriga mannen olovligen överfört material från sina arbetsdatorer till sin privata dator och därefter till USB-minnen. I syfte att dölja verksamheten från att loggas av it-systemet har han bland annat fotograferat av material från skärmen på sin arbetsdator, skriver åklagarmyndigheten i ett tidigare pressmeddelande.

”Han har varit fullt medveten om att de uppgifter han lämnat skulle komma Ryssland till del”, skriver Göteborgs tingsrätt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 15 september 2021 00:00

Misstänkt farligt föremål var ofarligt

F9D945C9-4C81-447F-98DC-4AB634EA288C

Foto: Anna Richardsson

Polisen har larmats till Bårsaberget efter att ett misstänkt farligt föremål hittats utomhus. Just nu har polisen spärrat av ett stort område på platsen och uppmanat boende att hålla sig inomhus enligt uppgifter till Telgenytt.

Under fredagskvällen, klockan 20:25, utlöstes en larm när ett misstänkt farligt föremål upptäcktes i Bårsta, vilket ledde till att polisen snabbt ryckte ut till platsen.

-Vi har fått in tips från SOS alarm om ett misstänkt föremål. En undersökning av platsen pågår, säger Towe Högg, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Just nu har polisen upprättat stora avspärrningar runt området där föremålet hittades på Karlslundsgatan.

Enligt uppgifter till Telgenytt får boende för närvarande inte gå in i sina bostäder. En person som befann sig på balkongen uppmanades av polis att snabbt att gå in.

Enligt uppgifter till Telgenytt har även nationella bombskyddet tillkallats för att genomföra en noggrann undersökning för att kontrollera föremålet.

Vid 21:30 upphävdes avspärrningarna på platsen runt Bårstaberget och enligt polisens uppgifter var föremålet ofarligt.

Foto: Anna Richardsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 18:59
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 09:52

Uppåt för Farstanäs camping – ”Har burit frukt”

Ewert-Farstanas

Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun. Foto: Södertälje kommun/Privat

Våren 2022 beslutade Södertälje kommun att ta över Farstanäs camping efter tidigare arrendatorn Pigge Werkelin som lämnade efter 10 år. Nu rapporterar kommunen flera positiva resultat jämfört med föregående år.

– Trots att vi ännu inte börjat med den stora förändringen av Farstanäs, har det lilla vi gjort burit frukt, säger Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun och ansvarig för upprustningen av Farstanäs.

Farstanäs camping i Södertälje kommun är på uppgång efter att kommunen tog över platsen 2022 för att göra den mer attraktiv året runt. En ny rapport visar att antalet gästnätter har ökat med 60 procent under drygt halva sommaren, jämfört med föregående år. Intäkterna har också ökat med över 170 procent. Majoriteten av gästerna kommer från utlandet, framförallt från Tyskland och Nederländerna.

Nästa steg är att påbörja upprustningen av campingplatsen, inklusive nybyggnation av en restaurang och ett servicehus, vilket startar under hösten. Nästa sommar förväntas dock vara en temporär lösning på grund av pågående byggen.

– Sedan kan vi börja slå på den stora trumman med en ordentlig marknadsföring och när också stugorna finns på plats så kan det bli riktigt roligt. Det är en vacker plats som är värd många besökare, säger Ewert Sjöstrand

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 11:36
Senast uppdaterad: 28 juli 2023 11:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors