Företag i fokus:

Scaniaspion dömd till tre års fängelse ”Lämnade uppgifter till rysk diplomat”

Bild/Foto: Sveriges domstolar.

En 47-åring man, som haft konsultuppdrag åt både Volvo Cars i Göteborg och Scania i Södertälje, dömdes idag till tre års fängelse i Göteborgs tingsrätt för spioneri.

“Tingsrätten har kommit fram till att mannen kopierat hemlig information från både Volvo och Scania och överfört denna på bland annat USB-minnen som han sedan överlämnat till den ryske ambassadtjänstemannen samt att han varit fullt medveten om att de uppgifter han lämnat skulle komma Ryssland till del”, står det i tingsrättens dom.

Åtalet inleddes den 22 februari i år där han misstänktes för att under flera år ha träffat en rysk underrättelseofficer i syfte att överlämna uppgifter från Scania och Volvo mot betalning. Ryske underrättelseofficeren släpptes på grund av sin diplomatiska immunitet, kort där efter lämnade han landet.

Enligt Åklagarmyndigheten greps mannen i samband med ett möte med den ryske diplomaten och vid ingripandet kunde det konstateras att mannen precis fått 27 800 kronor av diplomaten.

Enligt åtalet har den 47-åriga mannen olovligen överfört material från sina arbetsdatorer till sin privata dator och därefter till USB-minnen. I syfte att dölja verksamheten från att loggas av it-systemet har han bland annat fotograferat av material från skärmen på sin arbetsdator, skriver åklagarmyndigheten i ett tidigare pressmeddelande.

”Han har varit fullt medveten om att de uppgifter han lämnat skulle komma Ryssland till del”, skriver Göteborgs tingsrätt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 15 september 2021 00:00

Restaurang utsatt för ”smash and grab”-försök

Polis

Arkivbild

Natten mot onsdag inträffade ett ”smash and grab”-försök i Nykvarn. Flera polispatruller deltog i sökandet efter att gärningspersonerna hade flytt från platsen till fots.

Klockan 02:11  inträffade en dramatisk händelse när ett fordon körde in i en restaurang i Nykvarn.

-Polisens bedömning av händelsen är att det inte rör sig om en trafikolycka, utan syftet har varit att ta sig in i restaurangen för att stjäla, skriver polisen på sin hemsida.

Enligt polisens uppgifter utlöstes ett inbrottslarm samtidigt som flera vittnen rapporterade att två misstänkta gärningspersoner hade använt sig av en ”smash and grab”-metod. Taktik innebar att de körde en bil rakt in i restaurangens lokaler för att komma åt värdefulla tillgångar.

Polisen agerade snabbt, och flera patruller ryckte ut för att söka efter de flyende gärningspersonerna. Under sökandet genomfördes kontroller av ett par personer, och flera vittnen hördes för att samla in mer information om händelsen.

Ingen misstänkt person är för närvarande gripen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 13:22
Senast uppdaterad: 26 juli 2023 13:22

INSÄNDARE: Fördömer starkt koranbränningarna

0EDF4B41-038D-4EA3-9FDE-535B827429C5

Högerextremistern Rasmus Paludan och Salwan Momika från Järna. Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd 

Jag vill med dessa rader visa ett starkt fördömande och avståndstagande från koranbränningarna. Dessa handlingar är inget annat än att skapa motsättningar grupper emellan och ge fog till extremister att utvidga dessa motsättningar och fördomar ännu mer.

Jag har stor respekt för yttrandefriheten och självklart ska vi värna om det, men man kan inte dölja sig genom yttrandefriheten och kränka andra människor. Det är inget annat än hets mot folkgrupp.

Att bränna heliga skrifter är en handling som är ”hets mot folkgrupp snarare än yttrandefrihet”.

Regeringen snarast bör komma med en förordning som reglerar dessa kränkande handlingar tills man ser över lagen och regelverket utan att behöva angripa yttrandefriheten.

Jag, som kristen svensk assyrier/syrian och f.d. Riksdagsledamot tar starkt avstånd från koranbränningarna och fördömer dessa handlingar som riktar sig mot alla grupper som har en viss tro oavsett vilken tro det handlar om.

Extremism och fanatism skall bekämpas oavsett om det kommer från höger, vänster, muslim eller kristen. Vi ska sträva efter en mosaik för att få en bättre värld där alla lever med respekt, i fred, sida vid sida oavsett tro och bakgrund.

Yilmaz Kerimo,
Fd Riksdagsledamot

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 11:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors