Företag i fokus:

Arrangörerna bakom Tivolit – Hyllas för projekt Färg på stan

Aljoša Lagumdžija, Erik Hanzon och Lena Raattamaa. Foto: Södertälje City

1998 startades Södertälje Centrumförening för att möta den ökande konkurrensen inom handeln. 20 år senare, 2018, klev Aljoša Lagumdžija in som den nya centrumchefen och året därpå profilerades Centrumföreningen om till Södertälje City 2019.

Därefter har Södertälje City blomstrat i god takt med flera uppmärksammade projekt. Idag uppskattas Södertälje City av tusentals Södertäljebor och redan nästa vecka, 30 september till 3 oktober, väcker arrangörerna liv i Södertälje med tivoli

Nu tilldelas Södertälje city även ett Hedersomnämnande efter Efter projektet Färg På Stan som hölls i sommar.

– Det känns otroligt hedrande och glädjande att få det här beskedet. Det är väldigt postvit för staden och att det här ger ännu mer drivkraft för genomför fler projekt för Södertäljes invånare, besökare och näringsidkare, säger centrumchefen Aljoša Lagumdžija till Telgenytt.

Hedersomnämnandet är ett samarbete mellan Sveriges Centrumutvecklare och Svenska Stadskärnor för att ha genomfört något nytänkande, innovativt och kreativt.

SENASTE NYTT: Tivolit gör comeback i Södertälje nästa helg

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 22 september 2021 00:00

Efterlyst man greps med kniv i Södertälje

Polis 1

Arkivbild.

På torsdagsmorgonen grep polisen en man med kniv. Det visade sig även att han bar på kniven och fördes i förvar för vidare undersökning.

Tidigt på torsdagsmorgonen strax innan klockan 09 fick polisen larm från boende i Rosenlund som hade observerat ett oroande beteende hos en man. Polisen ryckte snabbt ut till platsen för att undersöka uppgifterna.

När polisen kom till platsen, fann de en man i 40-årsåldern som bar en kniv. Vid en närmare granskning visade det sig att han även var efterlyst. Därför beslutade polisen att ta mannen i förvar och föra honom till polisstationen för vidare undersökning.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 13:02
Senast uppdaterad: 7 september 2023 13:02

Hon blir tillfälligt den nya toppchefen i kommunen

A439EEEF-2480-459B-8510-812DB5737296

Foto: Södertälje kommun/ Alexander Isa

Just nu pågår rekryteringen av en ny stadsdirektör. Under denna tid har Erika Svensson utsetts till kommuens tillförordnade stadsdirektör efter att Stefan Holmark meddelade sin avgång i juni.

Stadsdirektören är en av flera högt uppsatta chefer som nyligen har lämnat Södertälje kommun. Bland dem finns exploateringschefen Sofia Cedergren, som blev utköpt av kommunen, och HR-direktören Johan Lefverström, som enligt uppgifter till Telgenytt antingen har blivit avskedad eller utköpt.

Stefan Hollmar meddelade sin avgång knappt två år efter att han tillträdde tjänsten och gjorde sin sista arbetsdag i kommunen förra veckan. Under tiden rekryteringsprocessen pågår för att hitta en permanent efterträdare har ekonomidirektören Erika Svensson tagit över rollen, vilket Lt var först med att rapportera

(Annonslänk)

– Jag tillfrågades när Stefan sa upp sig, eftersom man av tradition brukar fråga personen som har den roll jag har. Jag svarade att ”det kan jag göra under tiden som rekrytering pågår”, säger Svensson till tidningen.

En stadsdirektör har i uppdrag bland annat att leda och organisera arbetsuppgifter, hantera övergripande frågor samt ta ansvar för verksamheten inom sitt ansvarsområde gentemot kommunstyrelsen, dess utskott och beredningar.

Enligt den avgående HR-direktören Johan Lefverström, som Lt har talat med, hoppas kommunen kunna ha en ny stadsdirektör på plats förhoppningsvis under hösten.

Läs även: – Oreda i stadshuset – Ännu en kommunchef tvingas lämna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 6 september 2023 20:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors