Företag i fokus:

Syrisk-ortodoxa patriarken på besök i Södertälje och inviger Seyfomonument i Norrköping

Syrisk-ortodoxa patriarken Ignatius Aphrem II.

Den Syrisk-ortodoxa patriarken Ignatius Aphrem II, som har samma roll som Påven för den katolska kyrkan, är på besök i Sverige och åker från stad till stad i Sverige för att besöka kyrkor och Södertälje kommunhus.

Han anlände till Sverige lördagen den 18:e september och redan i söndags närvarande den Syrisk-ortodoxa patriarken Ignatius Aphrem II vid firandet av Ärekebiskop Benjamin Atas som firade 25 år vid ämbetet, något som Telgenytt var först med att rapportera.

Under sitt besök i Sverige har Patriarken bland annat hunnit besöka Södertälje kommunhus, en kyrka i Linköping och ett munkkloster utanför Norrköping samt besöka Seyfomonument som rests av Norrköping kommun för att hedra folkmordet på armenier, assyrier, syrianer, kaldéer och pontinska greker år 1915.

Enligt lt är Patriarken något kritisk mot Södertälje kommun som fortfarande saknar plats för monumentet och menar att över 30 procent av assyrier, syrianer syrisk-katoliker och kaldéer, som bor i Södertälje och föll offer för folkmordet, har rätt till lyhördhet från kommunens sida.

– Vårt minne av Seyfo handlar inte om förakt och fiendskap, utan kommer från våra känslor kring det som hände oss. Vi är angelägna om att dessa massakrer inte upprepas mot någon folkgrupp igen. Det är viktigt att vi minns för våra förfäders skull och de hundratusentals nyarameisktalande martyrerna – syrianska ortodoxa och katoliker, assyrier och kaldéer, säger Syrisk-ortodoxa patriarken Ignatius Aphrem II till lt.

Patriarkens besök sträcker sig till den 27 september och fram till dess har ett flera besök på schemat innan det bär av till hemstaden Damaskus i Syrien.

BILDEXTRA: Hedersgäster på plats när Ärkebiskop Atas firades – 25 år vid ämbetet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 22 september 2021 00:00

Större skatteåterbäring i år – Det här behöver du tänka på

2021_12_skatteverket

Foto: Alexander Isa

I år kan svenskar förvänta sig större skatteåterbäringar tack vare högre rese- och ränteavdrag. Detta beror på ökade räntekostnader och ett höjt reseavdrag från 18,50 till 25 kronor per mil.

Med skattekontots attraktiva ränta på 2,25 procent, skattefritt, kan det vara mer gynnsamt att behålla pengarna där än på ett vanligt sparkonto. Skatteverket skickar ut deklarationsblanketter digitalt till omkring sex miljoner svenskar mellan den 4 till 8 mars och den som deklarerar digitalt utan ändringar senast den 3 april kan förvänta sig skatteåterbäring mellan den 9 och 12 april.

Nytt för i år är att Skatteverket inkluderar kontrolluppgifter från digitala plattformar för inkomster från försäljning eller uthyrning.
Viktiga datum att komma ihåg är den 3 april för digital deklaration och den 2 maj som sista inlämningsdag. Slutligen måste eventuell kvarskatt betalas in senast den 12 juli för att undvika extra ränta.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 mars 2024 09:00
Senast uppdaterad: 14 mars 2024 22:01

Victoriahem drar tillbaka påståenden om döda hundar

2022_03_polis-avsparrat

Foto: Alexander Isa

Victoriahem krävde skadestånd från Polismyndigheten för en förlängd avspärrning efter ett mord i en av deras bostäder. Dessutom meddelade bolaget, i en tidigare version av denna artikel, att två hundar avled i samband med avspärrningen. Uppgifter som Victoriahem nu drar tillbaka, enligt SVT.

(Annonslänk)

I april 2021 genomfördes en avspärrning av en lägenhet i en fastighet som ägs av Victoriahem, i samband med en förundersökning om ett mord i Södertälje. Efter en rättsprocess som sträckte sig över mer än ett år, med en inledande friande dom från tingsrätten som senare bekräftades av hovrätten, hävdes avspärrningen slutligen i september 2022.

Trots att avspärrningen upphävdes, misslyckades Polismyndigheten med att underrätta Victoriahem om detta, vilket resulterade i att bolaget gick miste om hyresintäkter fram till maj 2023 – totalt åtta månader. Efter att ärendet utretts av Justitiekanslern, har det fastställts att Polismyndigheten ska ersätta bolaget med 76 800 kronor.

Beslutet grundar sig på skadeståndslagens bestämmelser om ersättning för ren förmögenhetsskada orsakad av myndighets fel eller försummelse. Fastighetsbolagets anspråk på 134 400 kronor för uteblivna hyresintäkter delvis tillgodosågs, dock med motiveringen att en del av den ansökta perioden inte kunde ersättas då avspärrningen var proportionerlig mot brottets allvar.

Enligt fastighetsbolaget Victoriahem resulterade även avspärrningen i att lägenheten inte kunde städas eller saneras i tid, särskilt inte i vardagsrummet och köket.

Victoriahem drar tillbaka uppgifter om avlidna hundar, enligt SVT Nyheter. I en tidigare version av denna artikel rapporterades det att två hundar hade avlidit i en lägenhet på grund av att polisen upprätthöll en avspärrning för länge. Nu tar dock Victoriahem tillbaka dessa uppgifter om de avlidna hundarna.

– Det visade sig vara ett internt missförstånd. Det stämmer inte att det var några döda hundar i lägenheten när vi fick tillgång till den, säger Eddie Juhlin på Victoriahem, till SVT Nyheter Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 00:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors