Företag i fokus:

Syrisk-ortodoxa patriarken på besök i Södertälje och inviger Seyfomonument i Norrköping

Syrisk-ortodoxa patriarken Ignatius Aphrem II.

Den Syrisk-ortodoxa patriarken Ignatius Aphrem II, som har samma roll som Påven för den katolska kyrkan, är på besök i Sverige och åker från stad till stad i Sverige för att besöka kyrkor och Södertälje kommunhus.

Han anlände till Sverige lördagen den 18:e september och redan i söndags närvarande den Syrisk-ortodoxa patriarken Ignatius Aphrem II vid firandet av Ärekebiskop Benjamin Atas som firade 25 år vid ämbetet, något som Telgenytt var först med att rapportera.

Under sitt besök i Sverige har Patriarken bland annat hunnit besöka Södertälje kommunhus, en kyrka i Linköping och ett munkkloster utanför Norrköping samt besöka Seyfomonument som rests av Norrköping kommun för att hedra folkmordet på armenier, assyrier, syrianer, kaldéer och pontinska greker år 1915.

Enligt lt är Patriarken något kritisk mot Södertälje kommun som fortfarande saknar plats för monumentet och menar att över 30 procent av assyrier, syrianer syrisk-katoliker och kaldéer, som bor i Södertälje och föll offer för folkmordet, har rätt till lyhördhet från kommunens sida.

– Vårt minne av Seyfo handlar inte om förakt och fiendskap, utan kommer från våra känslor kring det som hände oss. Vi är angelägna om att dessa massakrer inte upprepas mot någon folkgrupp igen. Det är viktigt att vi minns för våra förfäders skull och de hundratusentals nyarameisktalande martyrerna – syrianska ortodoxa och katoliker, assyrier och kaldéer, säger Syrisk-ortodoxa patriarken Ignatius Aphrem II till lt.

Patriarkens besök sträcker sig till den 27 september och fram till dess har ett flera besök på schemat innan det bär av till hemstaden Damaskus i Syrien.

BILDEXTRA: Hedersgäster på plats när Ärkebiskop Atas firades – 25 år vid ämbetet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 22 september 2021 00:00

Polisen frias för övervåld mot nyårsfirare

FFD699FF-C434-403F-817E-39818FE18071

Foto: Privat/Shamash Oyal

En festlig avrundning av 2023 slutade i dramatik med polisingripande, där deltagare sattes i handfängsel och utsattes för pepparsprej. Trots flera anmälningar om övervåld mot polisen, rapporterar LT att utredningen nu har lagts ner.

(Annonslänk)

Strax efter midnatt på nyårsafton inträffade en dramatisk händelse i Assyriskas kanslilokal, där polisen använde pepparsprej mot barn, äldre och kvinnor under en privat tillställning. Polisen ingrep för att tömma den kommunägda lokalen, med hänvisning till att deltagarna inte fick vistas där efter en angiven tid. Händelsen resulterade i att två personer misstänktes för våld mot tjänsteman.

Dessutom riktades skarp kritik mot kommunen och polisens agerande, som också anmäldes av flera nyårsfirare för övervåld, då flera nyårsfirare utsattes för pepparsprej – inklusive en treåring, en 70-åring och en gravid kvinna.

Men nu rapporterar LT att utredningen mot polisen har lagts ner, men att förundersökningen mot de två personer som misstänks för våld mot tjänsteman fortfarande pågår.

Nyårsfirandet på Södertälje fotbollsarena
Foto: Alexander Isa

– Enligt mig var polisens agerande acceptabelt enligt polislagens tionde paragraf om deras rätt att använda våld. Tack vare polisens kroppskameror har vi en god bild av vad som har hänt och deras agerande stred varken mot nödvändighetsprincipen eller proportionalitetsprincipen, säger chefsåklagaren Nicklas Englund, till tidningen.

På frågan om att barn träffades av pepparsprej svarar chefsåklagaren till LT att det var nödvändigt för situationen, trots riskerna att andra träffades.

– Det finns uppgifter om att folk blev sekundärkontaminerade, men min bedömning var att omständigheterna gjorde det nödvändigt för poliserna att använda OC-spray och att det inte var oproportionerligt trots att det var folk runt omkring som fick den på sig, säger chefsåklagaren till LT

Läs även: Assyriska kritiserar kommunen efter polisens våld

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2024 18:00
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 20:33

Återkallelse efter salmonellaupptäckt i blandfärs

Coop

Pressbild: Coop

Livsmedelsföretaget Norvida återkallar John’s blandfärs 500 g efter att salmonella påträffats i en rutinkontroll. Produkten har sålts hos Coop.

(Annonslänk)

En återkallelse har initierats av Norvida för deras produkt John’s blandfärs 500 g, med bäst före-datum den 15/03/2024 och 16/03/2024 på grund av upptäckten av salmonellabakterier. Denna upptäckt gjordes under en rutinmässig egenkontroll utförd av leverantören, vilket har föranlett en omedelbar åtgärd från Norvidas sida att dra tillbaka produkterna från marknaden.

Trots att upphettning av produkten till minst 70 grader Celsius skulle eliminera salmonellabakterien, har Norvida beslutat att inte ta några risker och därför väljer att återkalla alla berörda förpackningar.

Produkten, som har distribuerats genom COOP-butiker, har stoppats från försäljning och kunder som redan har köpt de berörda förpackningarna uppmanas att returnera dem till närmaste COOP-butik för en fullständig återbetalning.

Norvida uttrycker sitt beklagande över de olägenheter detta kan orsaka för deras kunder.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 mars 2024 14:02
Senast uppdaterad: 13 mars 2024 16:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors