Företag i fokus:

Södertälje City svarar på tivolikritiken: – ”Vi har informerat berörda parter”

Centrumchefen Aljoša Lagumdžija. Foto: Södertälje City.

Nu släpps äntligen bommarna upp för aktiviteter och event. På tisdagen meddelade föreningen Södertälje City om att Axels Tivoli besöker Södertälje i fyra dagar, från 30 september – 3 oktober, och väcker liv i Södertälje.

Beslutet kommer efter att Regeringen och Folkhälsomyndighetens bestämt att häva alla restriktioner för offentliga sammankomster den 29 september.

– Aktiviteten är efterlängtad av invånare, besökare och stadskärnans näringsliv som ett positivt inslag. Vi på Södertälje City arbetar med att centrum ska vara en attraktiv plats och att det sjuder av liv under hela året, säger centrumchefen Aljoša Lagumdžija till Telgenytt.

Föreningen tilldelades ett Hedersomnämnande

Tusentals Södertäljebor jublade och hyllade Södertälje Citys nyhet som har som mål att lyfta Södertälje som stad med flera lyckade projekt. Nyheten om Axels Tivolis besöker Södertälje fick flera att reagera negativt i olika sociala forum och även på politiks nivå.

Södertälje City betonar att arrangemanget följer Folkhälsomyndigheten riktlinjer och där arrangören Axels Tivoli sökt tillstånd hos polisen, kommunen och dessa parter har varit involverade och godkänt tillståndet. Dessutom är aktiviteten i utomhusmiljö på två skilda platser, Stora Torget och Stadsparken, som sprider ut besökarantalet över en stor yta.

– Vår roll i samarbetet är att sprida information om eventet via våra kanaler och vi har även informerat berörda parter inom kommunen och kopplat ihop arrangören med kontaktpersoner, säger Aljosa.

Enligt uppgifter som Telgenytt tagit del av har Axels Tivoli anordnat tivoliaktivteter i 10 -tal städer under augusti och
september månad där man har convidanpassad verksamheten. Eskilstuna, Helsingborg, Hässelby/Vällingby, Märsta och Örebro är några städer som Axels Tivoli besökt.

– Vi litar på att regeringen och folkhälsomyndighetens öppnande av samhället är välmotiverat, därför har datum valts till efter restriktionerna släpps. Vi har även fört dialog med arrangören om att säkra upp med värdar och ordningsvakter som kan separera köbildning och föra goda samtal med besökarna för allas trivsel och trygghet, säger Aljoša Lagumdžija centrumchef till Telgenytt.

SENASTE NYTT: Tivolit gör comeback i Södertälje nästa helg

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 september 2021 00:00

Södertäljesonens företag omsatte över 100 miljoner – på 15 månader

Malkolm

Malkolm Makdessi-Elias. Foto: Privat.

Den unge och ambitiöse företagaren Malkolm Makdessi-Elias är Södertälje-killen som gjorde en resa från Södertälje till Boston, Harvard, och skapade ett företag som på kort tid omsatt mer än 100 miljoner kronor.

Född och uppvuxen i Södertälje valde han först att flytta till Uppsala för att studera till apotekare och sedan till USA år 2014 för en utbytestermin på Harvard Medical School.

Samma år startade han även en rekryteringsbyrå för farmaceuter när han såg möjligheten att hjälpa sina vänner ut i arbetslivet, samtidigt som företagen kunde dra nytta av ambitiösa, hungriga och arbetsvilliga farmaceuter.

– Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är med en bra första arbetsplats för karriären och utvecklingen, säger Malkolm Makdessi-Elias för Telgenytt.

Med en bakgrund inom forskning, sjukhus och apotek, samt ett affärssinne utöver det vanliga, byggde Malkolm vidare på sin verksamhet.

Vid årsskiftet 2019/2020 startade företaget han, Add Pharma, och fick en lysande start. På kort tid utvecklade han 50 efterfrågade produkter som på bara 15 månader lyckades omsätta över 100 miljoner kronor i försäljning.

– Målsättningen nu är att, tillsammans med våra återförsäljare, fortsätta skala organisationen och bygga vidare på våra starka varumärken Coldzinc, LaktasDuo, OtoDual, GascolDuo och Trinatural för en enklare vardag, säger Malkolm till Telgenytt.

2021-10-18

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 01:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 09:22

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors