Företag i fokus:

Södertälje City svarar på tivolikritiken: – ”Vi har informerat berörda parter”

Centrumchefen Aljoša Lagumdžija. Foto: Södertälje City.

Nu släpps äntligen bommarna upp för aktiviteter och event. På tisdagen meddelade föreningen Södertälje City om att Axels Tivoli besöker Södertälje i fyra dagar, från 30 september – 3 oktober, och väcker liv i Södertälje.

Beslutet kommer efter att Regeringen och Folkhälsomyndighetens bestämt att häva alla restriktioner för offentliga sammankomster den 29 september.

– Aktiviteten är efterlängtad av invånare, besökare och stadskärnans näringsliv som ett positivt inslag. Vi på Södertälje City arbetar med att centrum ska vara en attraktiv plats och att det sjuder av liv under hela året, säger centrumchefen Aljoša Lagumdžija till Telgenytt.

Föreningen tilldelades ett Hedersomnämnande

Tusentals Södertäljebor jublade och hyllade Södertälje Citys nyhet som har som mål att lyfta Södertälje som stad med flera lyckade projekt. Nyheten om Axels Tivolis besöker Södertälje fick flera att reagera negativt i olika sociala forum och även på politiks nivå.

Södertälje City betonar att arrangemanget följer Folkhälsomyndigheten riktlinjer och där arrangören Axels Tivoli sökt tillstånd hos polisen, kommunen och dessa parter har varit involverade och godkänt tillståndet. Dessutom är aktiviteten i utomhusmiljö på två skilda platser, Stora Torget och Stadsparken, som sprider ut besökarantalet över en stor yta.

– Vår roll i samarbetet är att sprida information om eventet via våra kanaler och vi har även informerat berörda parter inom kommunen och kopplat ihop arrangören med kontaktpersoner, säger Aljosa.

Enligt uppgifter som Telgenytt tagit del av har Axels Tivoli anordnat tivoliaktivteter i 10 -tal städer under augusti och
september månad där man har convidanpassad verksamheten. Eskilstuna, Helsingborg, Hässelby/Vällingby, Märsta och Örebro är några städer som Axels Tivoli besökt.

– Vi litar på att regeringen och folkhälsomyndighetens öppnande av samhället är välmotiverat, därför har datum valts till efter restriktionerna släpps. Vi har även fört dialog med arrangören om att säkra upp med värdar och ordningsvakter som kan separera köbildning och föra goda samtal med besökarna för allas trivsel och trygghet, säger Aljoša Lagumdžija centrumchef till Telgenytt.

SENASTE NYTT: Tivolit gör comeback i Södertälje nästa helg

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 september 2021 00:00

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Fordon voltade vid Nykvarn – En person förd till sjukhus

Ambulans

Arkivbild.

En singelolycka inträffade på onsdagseftermiddagen nära Nykvarn, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Enligt polisens uppgifter blev en äldre man fastklämd och fördes senare till sjukhus.

En man i 70-års ålder skadades i en singelolycka på väg 576 nära Nykvarn. Olyckan inträffade strax efter klockan 17 på onsdagen när han blev fastklämd efter att hans fordon voltade. Räddningspersonal lyckades få ut mannen från bilen, men skadeläget är i nuläget oklart. Den äldre mannen har förts till sjukhus för vidare kontroll.

I samband med olyckan var vägen svåråtkomlig i båda riktningarna, men kort efter incidenten kunde vägen öppnas upp för trafik och fordonet bärgades från platsen.

Enligt polisen kommer en anmälan om vårdslöshet att upprättas.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 18:20
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 18:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors