Företag i fokus:

Snart öppnar nattlivet i Södertälje igen ”Underbart”

I början på september meddelande regeringen att den 29 september slopas deltagartaket för allmänna sammankomster vilket innebär att dansgolven på nattklubbar öppnar igen.

– Det känns underbart, lite overkligt faktiskt. Vi och alla våra gäster har väntat på den här dagen, säger Flamingos nattklubbsägare Renyo Hanna, till Telgenytt.

När pandemin drog in som en tsunami i början av 2020 tvingades tvingades Ranyo Hanna till det tuffa beslutet att klappa igen sin nattklubbsverksamhet. Hårda restriktioner och förbud om barhäng, trängsel och begränsade öppettider gjorde det omöjligt att hålla nattklubben Flamingo öppen.

Men när nya restriktioner slopades 1 juli såg restaurangbranschen ljuset i tunneln. Restauranger kunde börja ha öppet som vanligt, begränsningen på sällskap utomhus togs bort helt, samt att maxantalet vid bord inomhus höjdes från fyra till åtta gäster.

– Sista vi hade nattklubben öppen var i mitten av mars förra året (2020). När förbudet om barhäng tillträdde så stängde vi nattklubben. Men under pandemin startade vi vårt libanesiska matkoncept Mister Meze som vi kommer behålla nu när nattklubbsverksamheten går igång igen

Flera krögare har vittnat om personalbrist då många bytt yrke. Hur ser er situation ut?

Jag kan nog hålla med om det, men vi har en stomme av personal samt att vi håller på att rekrytera lite nytt.

Folk har verkligen längtat efter att dansa och släppa loss. Är ni förberedda för premiären?

Vi är förberedda och vi är redo. Nu blir det fest på riktigt, säger Flamingos ägare Renyo Hanna.

Krögarnas lycka efter slopade restriktioner

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 september 2021 00:00

Lastbil välte på E20 – ”Påverkar trafiken kraftigt”

1-1

Läsarbild

En lastbil har vält på E20 i höjd med Vasa Handelsplats och påverkar trafiken i båda riktningarna. All trafik på platsen leds om

Olyckan skedde strax före klockan 11 på onsdagsförmiddagen på E20. En en lastbil voltade av vägen och hamnade upp och ner på mittenräcket och resulterade i att trafiken på E20 stängdes av.

Både grus och stenar spreds på körbanan i båda riktningarna, vilket ledde till att räddningstjänsten stoppade all trafik på platsen vid av- och påfarten vid Trafikplats Vasa.

Föraren ska ha klarat sig med lindriga skador. Enligt Trafikverket leds all trafik om till trafikplats Saltskog och räddningsarbetet väntas pågå till cirka 12:40.

Uppdatering:

Det är ingen person som skadats men olyckan påverkar trafiken kraftigt. Det är just nu totalstopp i riktning mot Göteborg och ett körfält är öppet i riktning mot Stockholm. Det är väldigt långa köer i båda färdriktningarna.”, skriver polisen på sin hemsida

Läsarbild

Läsarbild

Läsarbild

Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 09:45
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 10:56

Kvinna fick 159 000 kronor för mycket i bidrag

Försäkringskassan

 Bild:Foto: Creative Commons.

En kvinna från Södertälje har fått besked från Försäkringskassan att hon måste återbetala totalt 159 930 som har utbetalats felaktigt. Detta efter att kvinnan vistats utomlands och barnet varit avregistrerat från svensk socialförsäkring, vilket enligt beslutet gör att kvinnan inte har rätt till förmånerna.

Efter en granskning har Försäkringskassan fattat beslutet att en kvinna från Södertälje måste återbetala över 159 000 kronor i felaktiga utbetalningar av barnbidrag, flerbarnstillägg och föräldrapenning. Beslutet grundas på att kvinnan har vistats utomlands och att barnet har varit avregistrerat från svensk socialförsäkring, vilket anses innebära att kvinnan inte är berättigad till dessa förmåner som endast gäller för vård av barn som är bosatta i Sverige.

Försäkringskassan tar ansvar för det felaktiga misstaget och kräver nu återbetalning av de överskjutande beloppen.

”Det var delvis vårt fel att du fick för mycket pengar och vi ber om ursäkt för det.”, skriver Försäkringskassan i beslutet

Av det totala beloppet handlar det om 11 250 kronor i barnbidrag som har betalats ut för mycket under perioden september 2021 till maj 2022. Dessutom har kvinnan fått 675 kronor för mycket i flerbarnstillägg under samma period. Den största delen av återbetalningen gäller föräldrapenningen, där kvinnan har fått utbetalt 148 005 kronor för mycket under perioden 20 augusti 2021 till 31 januari 2022.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 17:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors