Företag i fokus:

Snart öppnar nattlivet i Södertälje igen ”Underbart”

I början på september meddelande regeringen att den 29 september slopas deltagartaket för allmänna sammankomster vilket innebär att dansgolven på nattklubbar öppnar igen.

– Det känns underbart, lite overkligt faktiskt. Vi och alla våra gäster har väntat på den här dagen, säger Flamingos nattklubbsägare Renyo Hanna, till Telgenytt.

När pandemin drog in som en tsunami i början av 2020 tvingades tvingades Ranyo Hanna till det tuffa beslutet att klappa igen sin nattklubbsverksamhet. Hårda restriktioner och förbud om barhäng, trängsel och begränsade öppettider gjorde det omöjligt att hålla nattklubben Flamingo öppen.

Men när nya restriktioner slopades 1 juli såg restaurangbranschen ljuset i tunneln. Restauranger kunde börja ha öppet som vanligt, begränsningen på sällskap utomhus togs bort helt, samt att maxantalet vid bord inomhus höjdes från fyra till åtta gäster.

– Sista vi hade nattklubben öppen var i mitten av mars förra året (2020). När förbudet om barhäng tillträdde så stängde vi nattklubben. Men under pandemin startade vi vårt libanesiska matkoncept Mister Meze som vi kommer behålla nu när nattklubbsverksamheten går igång igen

Flera krögare har vittnat om personalbrist då många bytt yrke. Hur ser er situation ut?

Jag kan nog hålla med om det, men vi har en stomme av personal samt att vi håller på att rekrytera lite nytt.

Folk har verkligen längtat efter att dansa och släppa loss. Är ni förberedda för premiären?

Vi är förberedda och vi är redo. Nu blir det fest på riktigt, säger Flamingos ägare Renyo Hanna.

Krögarnas lycka efter slopade restriktioner

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 september 2021 00:00

Misstänkt farligt föremål var ofarligt

F9D945C9-4C81-447F-98DC-4AB634EA288C

Foto: Anna Richardsson

Polisen har larmats till Bårsaberget efter att ett misstänkt farligt föremål hittats utomhus. Just nu har polisen spärrat av ett stort område på platsen och uppmanat boende att hålla sig inomhus enligt uppgifter till Telgenytt.

Under fredagskvällen, klockan 20:25, utlöstes en larm när ett misstänkt farligt föremål upptäcktes i Bårsta, vilket ledde till att polisen snabbt ryckte ut till platsen.

-Vi har fått in tips från SOS alarm om ett misstänkt föremål. En undersökning av platsen pågår, säger Towe Högg, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Just nu har polisen upprättat stora avspärrningar runt området där föremålet hittades på Karlslundsgatan.

Enligt uppgifter till Telgenytt får boende för närvarande inte gå in i sina bostäder. En person som befann sig på balkongen uppmanades av polis att snabbt att gå in.

Enligt uppgifter till Telgenytt har även nationella bombskyddet tillkallats för att genomföra en noggrann undersökning för att kontrollera föremålet.

Vid 21:30 upphävdes avspärrningarna på platsen runt Bårstaberget och enligt polisens uppgifter var föremålet ofarligt.

Foto: Anna Richardsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 18:59
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 09:52

Uppåt för Farstanäs camping – ”Har burit frukt”

Ewert-Farstanas

Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun. Foto: Södertälje kommun/Privat

Våren 2022 beslutade Södertälje kommun att ta över Farstanäs camping efter tidigare arrendatorn Pigge Werkelin som lämnade efter 10 år. Nu rapporterar kommunen flera positiva resultat jämfört med föregående år.

– Trots att vi ännu inte börjat med den stora förändringen av Farstanäs, har det lilla vi gjort burit frukt, säger Ewert Sjöstrand, projektledare på Södertälje kommun och ansvarig för upprustningen av Farstanäs.

Farstanäs camping i Södertälje kommun är på uppgång efter att kommunen tog över platsen 2022 för att göra den mer attraktiv året runt. En ny rapport visar att antalet gästnätter har ökat med 60 procent under drygt halva sommaren, jämfört med föregående år. Intäkterna har också ökat med över 170 procent. Majoriteten av gästerna kommer från utlandet, framförallt från Tyskland och Nederländerna.

Nästa steg är att påbörja upprustningen av campingplatsen, inklusive nybyggnation av en restaurang och ett servicehus, vilket startar under hösten. Nästa sommar förväntas dock vara en temporär lösning på grund av pågående byggen.

– Sedan kan vi börja slå på den stora trumman med en ordentlig marknadsföring och när också stugorna finns på plats så kan det bli riktigt roligt. Det är en vacker plats som är värd många besökare, säger Ewert Sjöstrand

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 11:36
Senast uppdaterad: 28 juli 2023 11:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors