Företag i fokus:

Snart öppnar nattlivet i Södertälje igen ”Underbart”

I början på september meddelande regeringen att den 29 september slopas deltagartaket för allmänna sammankomster vilket innebär att dansgolven på nattklubbar öppnar igen.

– Det känns underbart, lite overkligt faktiskt. Vi och alla våra gäster har väntat på den här dagen, säger Flamingos nattklubbsägare Renyo Hanna, till Telgenytt.

När pandemin drog in som en tsunami i början av 2020 tvingades tvingades Ranyo Hanna till det tuffa beslutet att klappa igen sin nattklubbsverksamhet. Hårda restriktioner och förbud om barhäng, trängsel och begränsade öppettider gjorde det omöjligt att hålla nattklubben Flamingo öppen.

Men när nya restriktioner slopades 1 juli såg restaurangbranschen ljuset i tunneln. Restauranger kunde börja ha öppet som vanligt, begränsningen på sällskap utomhus togs bort helt, samt att maxantalet vid bord inomhus höjdes från fyra till åtta gäster.

– Sista vi hade nattklubben öppen var i mitten av mars förra året (2020). När förbudet om barhäng tillträdde så stängde vi nattklubben. Men under pandemin startade vi vårt libanesiska matkoncept Mister Meze som vi kommer behålla nu när nattklubbsverksamheten går igång igen

Flera krögare har vittnat om personalbrist då många bytt yrke. Hur ser er situation ut?

Jag kan nog hålla med om det, men vi har en stomme av personal samt att vi håller på att rekrytera lite nytt.

Folk har verkligen längtat efter att dansa och släppa loss. Är ni förberedda för premiären?

Vi är förberedda och vi är redo. Nu blir det fest på riktigt, säger Flamingos ägare Renyo Hanna.

Krögarnas lycka efter slopade restriktioner

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 september 2021 00:00

Kommun nekas bidrag – ”Avslag på alla ansökningar”

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

Södertälje kommun har fått avslag på alla ansökta LONA-bidrag för innevarande år, det rapporterar SVT. – Det är pengar som leder till väldigt konkreta åtgärder, både för biologiskt mångfalds och friluftsliv, säger Laura Inkapööl, naturvårdare på Södertälje kommun, till SVT.

Den lokala naturvårdssatsningen, LONA, är en statlig naturvårdssatsning som syftar till att skydda naturen.göra den tillgänglig för alla och främja långsiktigt engagemang för naturvård och biologisk mångfald hos lokala aktörer.

Årligen brukar Södertälje ansöka om LONA-bidraget, som kan täcka upp till 50 procent av kostnaderna för projekt inom naturvård, friluftsliv och folkhälsa. Efter att Länsstyrelsen nyligen fått en minskad budget av Naturvårdsverket har fler ansökningar för stöd fått avslag, däribland Södertälje kommuns. Detta är dock första gången kommunen har fått avslag på samtliga sina ansökningar.

– Det här är första gången som vi fått avslag på alla våra ansökningar, säger Inkapööl till SVT.

Grusgången vid Pilkrogsviken var ett av projekten som inte beviljats stöd, enligt tidningen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juli 2023 11:15
Senast uppdaterad: 24 juli 2023 11:15

Södertäljebon vidare i världsmästerskapen i Milano

Js

Jonathan Svensson. Foto: Andrea Alegnin

Jonathan Svensson från Södertälje fortsätter sin framgång i fäktning. Efter en imponerande prestation i världsmästerskapen i Milano med fem segrar av fem möjliga tar sig Svensson vidare till huvudrundan.

Världsmästerskapen i fäktning har precis inletts i den italienska staden Milano och kommer att pågå fram till den 30 juli. Bland de tävlande finns Jonathan Svensson, en fäktare från Södertälje, som representerar Sverige. Svensson rankas som 112:a i världen och har nyligen haft framgångar, bland annat en sjätteplats på EM i Plovdiv som en av höjdpunkterna.

Svensson, som rankas 112:a i världen, imponerade under söndagen med fem vinster av fem möjliga, vilket ledde till ett direktavancemang till huvudrundan.

Den svenska truppen består av totalt 10 fäktare som deltar i individuella tävlingar för damvärja, damflorett och herrvärja. Dessutom kommer Sverige att delta i lagtävlingarna för både dam- och herrvärja.

Efter söndagens tävlingar i herrvärja och damflorett kvalificerade sig fem av de sex svenska fäktarna vidare till nästa omgång. Tävlingarna fortsätter på onsdagen den 26 juli med 64 fäktare kvar i varje tävling. Det återstår att se hur långt Jonathan Svensson och resten av den svenska truppen kan nå i världsmästerskapen i Milano.

Foto: Andrea Alegnin #bizziteam

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juli 2023 05:10
Senast uppdaterad: 24 juli 2023 05:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors