Företag i fokus:

Snart öppnar nattlivet i Södertälje igen ”Underbart”

I början på september meddelande regeringen att den 29 september slopas deltagartaket för allmänna sammankomster vilket innebär att dansgolven på nattklubbar öppnar igen.

– Det känns underbart, lite overkligt faktiskt. Vi och alla våra gäster har väntat på den här dagen, säger Flamingos nattklubbsägare Renyo Hanna, till Telgenytt.

När pandemin drog in som en tsunami i början av 2020 tvingades tvingades Ranyo Hanna till det tuffa beslutet att klappa igen sin nattklubbsverksamhet. Hårda restriktioner och förbud om barhäng, trängsel och begränsade öppettider gjorde det omöjligt att hålla nattklubben Flamingo öppen.

Men när nya restriktioner slopades 1 juli såg restaurangbranschen ljuset i tunneln. Restauranger kunde börja ha öppet som vanligt, begränsningen på sällskap utomhus togs bort helt, samt att maxantalet vid bord inomhus höjdes från fyra till åtta gäster.

– Sista vi hade nattklubben öppen var i mitten av mars förra året (2020). När förbudet om barhäng tillträdde så stängde vi nattklubben. Men under pandemin startade vi vårt libanesiska matkoncept Mister Meze som vi kommer behålla nu när nattklubbsverksamheten går igång igen

Flera krögare har vittnat om personalbrist då många bytt yrke. Hur ser er situation ut?

Jag kan nog hålla med om det, men vi har en stomme av personal samt att vi håller på att rekrytera lite nytt.

Folk har verkligen längtat efter att dansa och släppa loss. Är ni förberedda för premiären?

Vi är förberedda och vi är redo. Nu blir det fest på riktigt, säger Flamingos ägare Renyo Hanna.

Krögarnas lycka efter slopade restriktioner

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 25 september 2021 00:00

Fastighetsbolaget ingår nytt samarbete med GlobalConnect

Mofast-900x320-2

Bild: Fornhöjden.se

Fastighetsbolaget Mofast har ingått ett avtal med internetleverantören GlobalConnect för att förbättra den digitala infrastrukturen i sina bostadsfastigheter i Södertälje. Samarbetet innebär tillgång till pålitligt bredband, ett brett utbud av TV-kanaler och nya digitala tjänster.

Under hösten 2021 förvärvade Mofast lägenheter i Fornhöjden till ett värde av 1,15 miljarder kronor, vilket innefattar totalt 871 hyreslägenheter i Södertälje. För att förbättra den digitala upplevelsen för sina hyresgäster har bolaget nu inlett ett samarbete med GlobalConnect.

– Vi är glada över att ha valt GlobalConnect som vår samarbetspartner för att hantera den digitala infrastrukturen i våra bostadsfastigheter i Södertälje. Avtalet kommer att garantera stabilitet och fördelar för alla våra hyresgäster, anställda, leverantörer och aktieägare, säger Per Gebenius, VD Mofast.

Enligt avtalet kommer GlobalConnect att ta hand om underhållet av den digitala infrastrukturen i Mofasts bostadsfastigheter och agera som kommunikationsoperatör. Detta innebär att hyresgästerna kan förvänta sig tillförlitligt bredband, ett brett utbud av TV-kanaler och möjligheten att ta del av nya digitala tjänster. Detta initiativ kommer att göra vardagen bekvämare och främja uppkopplingen för alla som bor och arbetar i Mofasts bostadsfastigheter i Södertälje.

– Vi ser framemot att leverera ett stabilt och robust nät med de senaste digitala tjänsterna för hyresgästerna, säger Mattias Dahlberg, säljchef MDU GlobalConnect.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 juli 2023 00:47

Stort bråk SIS Tysslinge – Polis och ambulans på plats

IMG_4266

Foto: Shamash Oyal

Personalen på Sis-hemmet Tysslinge slog larm till polisen på onsdagskvällen efter ett omfattande bråk. Polis och ambulans är närvarande med flera enheter.

Sent på onsdagskvällen låste personalen SIS-hemmet i Tysslinge i Södertälje in sig och larmade polis til platsen med anledning av att ett antal intagna försöker ta sig från en avdelning till en annan.

-Det var bråk och tumult inne på SIS och det har resulterat i vårt fall två brott som vi har agerat i. Det gäller skadegörelse och våld mot tjänsteman, säger Polisens regionala insatsledare Henrik Sjöström, till Telgenytt på plats. 

Något som är förbjudet på anläggningen samt att vägarna mellan avdelningarna är låsta. De intagna försökte komma över nycklar, hade sönder övervakningskameror och annan säkerhetsutrustning samt att en personal misshandlats.

-En intagen grips för våld mot tjänsteman. Den personal som misshandlats förs till sjukhus med ambulans men är lindrigt skadad.
En annan personal har fallit i samband med händelsen och gjort sig illa men är inte i behov av sjukvård. Förutom våld mot tjänsteman rubriceras händelsen som grov skadegörelse, skriver polisen på sin hemsida.

Strax före klockan 22 tar sig polis in i anläggningen rapporterar polisen. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juli 2023 20:46
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 15:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors