Företag i fokus:

Föreningen får utmärkelse – ”Södertälje återigen på kartan när det gäller kanot”

Ordförande Mats Jentzen mottog utmärklse för Årets Arrangör 2021. Bild/Foto: KFK Södertälje

För andra året i rad har Kanotisterna Södertälje stått som arrangör för SM i Kanot, och i år belönades föreningen med utmärkelsen Årets Arrangör 2021.

Den 11 och 12 september hölls kanot SM i Eklundsnäsbadet i Södertälje där man under en hel helg anordna både Shorttrack och Maraton.

I ett Shorttrack kör deltagarna två varv på en cirka en kilometer lång varvbana och under loppet måste de tävlande vid två tillfällen ta sig upp på land, lyfta sin kanot och springa en kort sträcka innan de paddlar vidare. I ett Maration sträcker sig loppet upp till omkring 36 km och kan även köras på varvbana där varje varv är 4 km.

I helgen valde Kanot Sverige att tilldelada Södertälje arrangörerna, i samband med besättningsregattan i Katrineholm, utmärkelsen Årets Arrangör 2021. Med fler än dubbelt så många röster som nummer två var Södertälje överlägset landets bästa arrangör.

– Vi är otroligt stolta och glada för erkännandet som arrangör och att intresset för kanotsporten ökar hela tiden. Det är verkligen roligt att Södertälje återigen finns på kartan när det gäller Kanot, både som arrangör och att vi får fram nya talanger med en stark tradition som framgångsrik Klubb med många nationella och internationella utmärkelser, säger Mats Jentzen ordförande Kanotisterna Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 28 september 2021 00:00

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors