Företag i fokus:

Södertälje utmärker sig i ny mätning – ”Centrum renare än rikssnittet”

Fimpa Rätt-Kampanjen 2020. Foto: Södertälje City

Föreningen Södertälje Citys hårda arbete under åren om att hålla Södertälje rent uppmärksammas nu efter en ny mätning.

I den årligen återkommande Håll Sverige Rent undersökningen utmärks Södertälje som en av renaste städerna. Resultatet lyfter Södertälje Centrum och visar att staden är renare än rikssnittet när man ser på stadskärnor i liknande storlek. Det framkommer i ett pressmeddelande från föreningen Södertälje City.

– Det är väldigt glädjande nyheter för alla oss som vill ha en ren och trevlig stadskärna där vi kan trivas bra. Vi på Södertälje City har kampanjat tillsammans med kommunen med budskapet Fimpa Rätt under två år, och det känns jätteroligt att det har gett resultat, säger Aljosa Lagumdzjia, centrumchef på Södertälje City i ett pressmeddelande.

Håll Sverige Rent mäter årligen antalet skräp per 10m2 yta och årets resultat är den bästa för Södertälje sedan mätningen startade 2010. Enligt pressmeddelandet är den största skillnaden cigarettfimparna. 2020 visade mätningen 5,99 fimpar per yta, 2021 hittades 2,69 fimpar per yta.

En strålande resultat, och bättre ska det bli när den ny lagen som införs 1 januari som gör att det blir straffbart att slänger en fimp, snus, tuggummi eller annat mindre skräp på marken.

– Vår strategi med förbättrad renhållning tillsammans med långsiktigt påverkansarbete där vi vill få fler att ta ansvar för vår fysiska miljö ger resultat. Att Södertälje centrum är renare än rikssnittet är ingen slump, det är långsiktigt och fokuserat arbete som ger resultat, säger Tomas Thernström, avfallsstrateg i kommunen i pressmeddelandet.

Arrangörerna bakom Tivolit – Hyllas för projekt Färg på stan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 oktober 2021 00:00

INSÄNDARE: Varför har en krigsallians blivit hem för det neutrala Sverige?

Svenska flaggan Foto- CC

Foto: Creative Commons

Under svenska flaghissning utanför Natos högkvarter i Bryssel sa statsminister Ulf Kristersson: ”Sverige har kommit hem”. Men varför har en kärnvapenallians blivit hem för det neutrala Sverige?

(Annonslänk)

Regeringen säger att Nato är nödvändigt för skydd och fred. Sverige tvingades in i en kärnvapen allians under krigets hetaste period när vi kan dras in i ett krig och våra soldater kan skickas för att strida på utländsk mark.

Sverige har alltid haft en negativ opinion till Nato. Och det neutrala Sverige är det mest framgångsrika Sverige i sin historia. Neutralitetpolitik är medvetna val till skillnad från våra politikers impulsiva beslut de senaste åren.

Neutralitet har bekräftat sin effektivitet under kriget. Tack vare sin neutralitet drabbades inte Sverige under andra världskriget. Kriget pågick överallt runt Sverige, alla grannländer blev under andra krigsåren ockuperade eller till ett slagfält. Men kriget nådde aldrig svensk mark. Tack vare sin oskadade industri hade Sverige efter andra världkriget ett försprång framför nästan alla andra europeiska länder, det var en stark ekonomisk tillväxt och välfärdsstaten konsoliderades.

Att vara hemma betyder befinna sig i fred och säkerhet men Nato är inte freds- men krigsallians. Låt oss skapa fred istället för att bjuda hem kriget.

Magnus Iverman

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Två misshandelsincidenter – kvinna förd till sjukhus

Polis-1

Arkivbild

Två misshandelsfall inträffade i centrala Södertälje under onsdagskvällen. En kvinna har fört till sjukhus för vård, och en man har gripits i samband med händelserna.

(Annonslänk)

I centrala Södertälje uppstod två separata misshandelsfall under onsdagskvällen. Den första händelsen ägde rum vid 19-tiden vid Ängsgatan/Nedre Villagatan, enligt uppgifter till Telgenytt, och den andra inträffade omkring en timme senare.

Den första händelsen, som inträffade i en privatbostad, ledde till att polisen mottog ett samtal där det framkom att en kvinna hade blivit misshandlad vid tidpunkten för larmet. Flera polispatruller och ambulanser dirigerades till platsen där en misstänkt man kunde gripas.

– Vi larmades till en adress i Södertälje med anledning av att en man ska ha misshandlat sin fru i en bostad. Mannen greps och kvinnan ska ha förts till sjukhus med oklara skador, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Skadeläget för kvinnan är för tillfället okänt. Angående den andra incidenten som inträffade i centrala Södertälje är det fortfarande oklart om någon har skadats allvarligt eller om någon misstänkt person har gripits.

Polisen fortsätter att utreda båda händelserna för att klargöra omständigheterna och säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas mot de inblandade.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 21:10
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 21:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors