Företag i fokus:

Södertälje utmärker sig i ny mätning – ”Centrum renare än rikssnittet”

Fimpa Rätt-Kampanjen 2020. Foto: Södertälje City

Föreningen Södertälje Citys hårda arbete under åren om att hålla Södertälje rent uppmärksammas nu efter en ny mätning.

I den årligen återkommande Håll Sverige Rent undersökningen utmärks Södertälje som en av renaste städerna. Resultatet lyfter Södertälje Centrum och visar att staden är renare än rikssnittet när man ser på stadskärnor i liknande storlek. Det framkommer i ett pressmeddelande från föreningen Södertälje City.

– Det är väldigt glädjande nyheter för alla oss som vill ha en ren och trevlig stadskärna där vi kan trivas bra. Vi på Södertälje City har kampanjat tillsammans med kommunen med budskapet Fimpa Rätt under två år, och det känns jätteroligt att det har gett resultat, säger Aljosa Lagumdzjia, centrumchef på Södertälje City i ett pressmeddelande.

Håll Sverige Rent mäter årligen antalet skräp per 10m2 yta och årets resultat är den bästa för Södertälje sedan mätningen startade 2010. Enligt pressmeddelandet är den största skillnaden cigarettfimparna. 2020 visade mätningen 5,99 fimpar per yta, 2021 hittades 2,69 fimpar per yta.

En strålande resultat, och bättre ska det bli när den ny lagen som införs 1 januari som gör att det blir straffbart att slänger en fimp, snus, tuggummi eller annat mindre skräp på marken.

– Vår strategi med förbättrad renhållning tillsammans med långsiktigt påverkansarbete där vi vill få fler att ta ansvar för vår fysiska miljö ger resultat. Att Södertälje centrum är renare än rikssnittet är ingen slump, det är långsiktigt och fokuserat arbete som ger resultat, säger Tomas Thernström, avfallsstrateg i kommunen i pressmeddelandet.

Arrangörerna bakom Tivolit – Hyllas för projekt Färg på stan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 oktober 2021 00:00

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors