Företag i fokus:

Här samlas vännerna igen efter 18 månader av restriktioner

I början på september meddelande Regeringen att vi i princip kan leva precis som vanligt igen efter den 29 september.

I onsdags var det fritt fram igen att umgås på offentliga platser – Då passade vännerna på att träffas igen.

Vännernas relation sträcker sig flera år tillbaka, bland annat har de seglat ihop sedan 70-talet och träffades flera dagar i veckan innan pandemin slog till.

Därefter har alla hållit sig till sina allra närmaste, men saknaden efter att få träffa varandra har varit stor.

Stämningen var otrolig härlig när Telgenytt träffade sällskapet på Actic Sydpoolen, där de numera ses flera gånger i veckan för att slipa på formen inför beachen 2022.

– Vi har saknat det här säger en av vännerna.

Vännerna träffas på Actic Sydpoolen för att träna, dricka kaffe och prata om gamla minnen igen, något som vännerna sett fram emot.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 2 oktober 2021 00:00

Restaurang utsatt för ”smash and grab”-försök

Polis

Arkivbild

Natten mot onsdag inträffade ett ”smash and grab”-försök i Nykvarn. Flera polispatruller deltog i sökandet efter att gärningspersonerna hade flytt från platsen till fots.

Klockan 02:11  inträffade en dramatisk händelse när ett fordon körde in i en restaurang i Nykvarn.

-Polisens bedömning av händelsen är att det inte rör sig om en trafikolycka, utan syftet har varit att ta sig in i restaurangen för att stjäla, skriver polisen på sin hemsida.

Enligt polisens uppgifter utlöstes ett inbrottslarm samtidigt som flera vittnen rapporterade att två misstänkta gärningspersoner hade använt sig av en ”smash and grab”-metod. Taktik innebar att de körde en bil rakt in i restaurangens lokaler för att komma åt värdefulla tillgångar.

Polisen agerade snabbt, och flera patruller ryckte ut för att söka efter de flyende gärningspersonerna. Under sökandet genomfördes kontroller av ett par personer, och flera vittnen hördes för att samla in mer information om händelsen.

Ingen misstänkt person är för närvarande gripen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 13:22
Senast uppdaterad: 26 juli 2023 13:22

INSÄNDARE: Fördömer starkt koranbränningarna

0EDF4B41-038D-4EA3-9FDE-535B827429C5

Högerextremistern Rasmus Paludan och Salwan Momika från Järna. Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd 

Jag vill med dessa rader visa ett starkt fördömande och avståndstagande från koranbränningarna. Dessa handlingar är inget annat än att skapa motsättningar grupper emellan och ge fog till extremister att utvidga dessa motsättningar och fördomar ännu mer.

Jag har stor respekt för yttrandefriheten och självklart ska vi värna om det, men man kan inte dölja sig genom yttrandefriheten och kränka andra människor. Det är inget annat än hets mot folkgrupp.

Att bränna heliga skrifter är en handling som är ”hets mot folkgrupp snarare än yttrandefrihet”.

Regeringen snarast bör komma med en förordning som reglerar dessa kränkande handlingar tills man ser över lagen och regelverket utan att behöva angripa yttrandefriheten.

Jag, som kristen svensk assyrier/syrian och f.d. Riksdagsledamot tar starkt avstånd från koranbränningarna och fördömer dessa handlingar som riktar sig mot alla grupper som har en viss tro oavsett vilken tro det handlar om.

Extremism och fanatism skall bekämpas oavsett om det kommer från höger, vänster, muslim eller kristen. Vi ska sträva efter en mosaik för att få en bättre värld där alla lever med respekt, i fred, sida vid sida oavsett tro och bakgrund.

Yilmaz Kerimo,
Fd Riksdagsledamot

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 11:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors