Företag i fokus:

Insändare: ”Bristande eller ingen säkerhet på tivolit i centrum”

Jag tycker att det är jättebra och kul att samhället öppnar upp igen.
Tivolit är ett välkommet inslag i vår stad som behöver mer och fler happenings.

Som pappa till två tonåringar som vill besöka tivolit idag, lördag, så har jag en oro kring säkerheten på densamma.

Min fråga är: Varför fanns det ett fåtal eller inga ordningsvakter på tivolit?

Det viktigaste för ett arrangemang av denna art bör vara god ordning och säkerhet för alla våra ungdomar, de tusentals ungdomar som besöker tivolit. Man ska inte snåla med säkerheten.

VIDEO – Storbråket på Stora Torget.

Har kommunen ställt krav på tivolit om att ta in tillräckligt många ordningsvakter och säkerhetspersonal som kan hindra och motverka bråk genom god ordning för att värna om ungdomarnas säkerhet.

Utifrån det som hände under gårdagen så får jag intrycket att arrangören snålat med säkerheten.

Det förekom ett stort antal bråk under gårdagen, fredag, både på dagtid och under kvällen mellan olika ungdomar. Många av bråken var på grund av att det var okontrollerad trängsel och att vissa ungdomar trängde sig i köerna.

Stort bråk i centrala Södertälje ”30 personer inblandade”

Det florerar en video på nätet som visar ett stort bråk på kvällen som var mellan cirka 20-30 ungdomar som slogs inbördes. Både stolar och bord kastades och användes som tillhyggen. Flera av ungdomarna fick motta sparkar och slag när det låg ner på marken.

Inga ordningsvakter syntes till under bråket. Inte heller polis fanns på platsen under bråket. Tveksamt om polisen överhuvudtaget kontaktades av någon personal på tivolit.

Man hoppas i vart fall att ingen av ungdomarna blev skadad.

Orolig förälder

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors