Företag i fokus:

Bristande säkerhet under tivolihelgen

Tidigare ordningsvaktschefen kritisk mot tivoliarrangören.

Tivoliarrangören drog ned på säkerhetskostnaderna. Enbart två ordningsvakter var inhyrda för säkerheten under tivolihelgen där tusentals besökare befann sig. Behovet tidigare år – minst åtta ordningsvakter.

Efter fredagens storbråk på Stora Torget där ett 30-tal ungdomar slogs mot varandra framkommer det nu nya uppgifter angående den bristande säkerheten på Tivolit.

Endast två ordningsvakter arbetade under arrangemanget som lockade tusentals besökare.

Under Södertälje-festivalen, när kommunen ansvarade, har det varit åtminstone åtta ordningsvakter på själva tivoliområdet. I år har det endast varit två ordningsvakter, som förväntades bära hela säkerhetsansvaret och täcka två tivoliområden, Stora Torget och vid Centralen.

– Vi var åtta ordningsvakter bara på Tivolit under Södertälje-festivalen, då var folket utspridda. Nu är Tivolit koncentrerat på två platser och enligt min åsikt borde det vara minst fyra ordningsvakter på vardera område, säger Kim Olsson tidigare säkerhetsansvarig för Södertälje-festivalen till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt fanns det endast två ordningsvakter på tivoliområdet under fredagen när tusentals besökare befann sig på platsen i Södertälje Centrum. Tidigare år har kommunen stått för säkerhetskostnaderna, där ordningsvakts-chefen Kim Olsson, ansvarat för säkerheten. I år stod tivoliarrangören själv för säkerhetskostnaderna.

– Jag såg till att det tidigare år fanns minst åtta ordningsvakter på tivolit när jag bar säkerhetsansvaret och hade en god dialog med Södertälje kommun om detta. Tivolit kontaktade mig även den här gången och begärde in en offert på endast två ordningsvakter. Jag upplyste arrangören om att det inte var tillräckligt för att garantera säkerheten för alla besökare, säger Kim Olsson.

Det blev inget samarbete mellan Kim Olsson och tivoliarrangören denna gång.

Fritidsledarna från Rösberga fritidsgård valde att flytta sin verksamhet till tivolit dit alla deras ungdomar sökt sig. 

– Det är mer folk idag på tivolit än vad det har varit under tidigare arrangemang, det är tusentals människor på platsen. Det hade behövts många fler väktare, vuxna och säkerhetspersonal. Det blir stökigt med så många människor på en begränsad yta, säger fritidsledaren Nebil Aktas.

Stortbråk i centrala Södertälje ”30 personer inblandade”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 5 april 2023 20:13

Just nu: Ännu en spelare lämnar SSK

Henrik Malmström

Efter sex säsonger i SSK lämnar nu Henrik Malmström klubben
Foto: Shamash Oyal

Backen går vidare i sin karriär. Det blev sex säsonger i SSK.

Expressen har tidigare rapporterat det som klart att backen Henrik Malmström lämnar SSK för Västerås till nästa säsong. I skrivande stund är inget officiellt med ny klubb för honom men Södertälje Sportklubb har tackat av spelaren på sin hemsida och i sociala medier.

Malmström kommenterar via klubbens hemsida:

Jag vill verkligen tacka alla i organisationen och alla supportrar för mina 6 säsonger i Sportklubben. Det har varit en ära och jag har alltid känt en stolthet att bära S:et på bröstet. Jag vill även passa på att önska SSK lycka till i framtiden

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 13:20
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 13:40

Så vill kommunen stärka vården – ”Efterlängtat samarbete”

Sjuksköterska

Pressbild: Vardaga

I ett nyskapande samarbete mellan omsorgskontoret och Torekällgymnasiet, lanseras ett traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet denna höst.

För att adressera den akuta bristen på kvalificerad personal inom vård och omsorgssektorn, har omsorgskontoret i samarbete med Torekällgymnasiet initierat ett innovativt traineeprogram.

– Det här är ett efterlängtat samarbete där vi binder ihop elevernas studier på skolan med praktik i de verksamheter där de kan komma att arbeta efter avslutad utbildning.  Extra roligt är det förstås att eleverna erbjuds anställning både under utbildningstiden och efter avslutade studier, säger verksamhetschef gymnasieskolan Carin Caputo, i ett pressmeddelande.

Nytt traineeprogram för elever på vård- och omsorgsprogrammet lanseras på Torekällgymnasiet.
Foto: Shamash Oyal

Detta program, som startar till hösten, syftar till att erbjuda gymnasieelever på vård- och omsorgsprogrammet en praktisk och handledarledd väg in i yrket som undersköterskor. Programmet inkluderar arbetsplatsförlagt lärande inom kommunens verksamheter, möjligheter till avlönad anställning redan under studietiden, samt en tillsvidareanställning efter avslutade studier med godkänd examen.

– Vi behöver säkra bemanningen inom vård och omsorg och attrahera fler till omsorgsyrket. Traineeprogrammet är därför en viktig satsning som kommunen kommer att jobba med över tid, säger omsorgsdirektör Karin Björkryd.

Initiativet svarar mot den minskade intresset för vårdutbildningar och den växande behovet av personal, samtidigt som det bygger en grund för en kompetent och långsiktigt hållbar arbetsstyrka inom vård och omsorg.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors