Företag i fokus:

Bristande säkerhet under tivolihelgen

Tidigare ordningsvaktschefen kritisk mot tivoliarrangören.

Tivoliarrangören drog ned på säkerhetskostnaderna. Enbart två ordningsvakter var inhyrda för säkerheten under tivolihelgen där tusentals besökare befann sig. Behovet tidigare år – minst åtta ordningsvakter.

Efter fredagens storbråk på Stora Torget där ett 30-tal ungdomar slogs mot varandra framkommer det nu nya uppgifter angående den bristande säkerheten på Tivolit.

Endast två ordningsvakter arbetade under arrangemanget som lockade tusentals besökare.

Under Södertälje-festivalen, när kommunen ansvarade, har det varit åtminstone åtta ordningsvakter på själva tivoliområdet. I år har det endast varit två ordningsvakter, som förväntades bära hela säkerhetsansvaret och täcka två tivoliområden, Stora Torget och vid Centralen.

– Vi var åtta ordningsvakter bara på Tivolit under Södertälje-festivalen, då var folket utspridda. Nu är Tivolit koncentrerat på två platser och enligt min åsikt borde det vara minst fyra ordningsvakter på vardera område, säger Kim Olsson tidigare säkerhetsansvarig för Södertälje-festivalen till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt fanns det endast två ordningsvakter på tivoliområdet under fredagen när tusentals besökare befann sig på platsen i Södertälje Centrum. Tidigare år har kommunen stått för säkerhetskostnaderna, där ordningsvakts-chefen Kim Olsson, ansvarat för säkerheten. I år stod tivoliarrangören själv för säkerhetskostnaderna.

– Jag såg till att det tidigare år fanns minst åtta ordningsvakter på tivolit när jag bar säkerhetsansvaret och hade en god dialog med Södertälje kommun om detta. Tivolit kontaktade mig även den här gången och begärde in en offert på endast två ordningsvakter. Jag upplyste arrangören om att det inte var tillräckligt för att garantera säkerheten för alla besökare, säger Kim Olsson.

Det blev inget samarbete mellan Kim Olsson och tivoliarrangören denna gång.

Fritidsledarna från Rösberga fritidsgård valde att flytta sin verksamhet till tivolit dit alla deras ungdomar sökt sig. 

– Det är mer folk idag på tivolit än vad det har varit under tidigare arrangemang, det är tusentals människor på platsen. Det hade behövts många fler väktare, vuxna och säkerhetspersonal. Det blir stökigt med så många människor på en begränsad yta, säger fritidsledaren Nebil Aktas.

Stortbråk i centrala Södertälje ”30 personer inblandade”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 5 april 2023 20:13

SSK-fostrad stjärna i blåsväder – åtalad för bidragsbrott

Hockey-SSK

Arkivbild

En välkänd ishockeyspelare, med en karriär som sträcker sig från Södertälje SK till internationella arenor inklusive NHL och SHL, har åtalats för bidragsbrott.

En känd ishockeyspelare, berömd för sin framgångsrika karriärstart hos Södertälje SK och välkänd både nationellt och internationellt, har hamnat inför domstol, anklagad för att ha begått bidragsbrott.

(Annonslänk)

Spelaren, som förnekar anklagelserna, anklagas av åklagaren för att ha lämnat felaktiga uppgifter till Försäkringskassan. Dessa missvisande uppgifter ska ha lett till felaktiga utbetalningar av föräldrapenning mellan 2020 och 2021.

Enligt den stämningsansökan som lämnats in, anser åklagaren att brottsligheten var systematisk och begicks med uppsåt. Detta efter att spelaren, under sin tid i en SHL-klubb, felaktigt ansökt om föräldrapenning vid fjorton skilda tillfällen genom att lämna oriktiga uppgifter om sin arbetssituation eller genom att underlåta att rapportera ändrade förhållanden som krävs enligt socialförsäkringsbalken.

Det totala beloppet som felaktigt betalades ut uppgår till nästan 67 000 kronor, en summa som nu står i centrum för åtalet. Spelaren nekar till brott.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2024 01:02

Södertälje deltar i världens största klimatmanifestation

Södertälje drönare

Foto: Alexander Isa

Kommunen visar sitt miljöengagemang genom att delta i världens största klimatmanifestation, Earth Hour, genom att släcka ner ljusen i Stadshuset.

Södertälje kommun engagerar sig i miljön genom att delta i Earth Hour, världens största klimatmanifestation, genom att släcka ned ljusen i Stadshuset ikväll mellan 20.30 och 21.30. Denna globala manifestation syftar till att uppmuntra personer, företag och myndigheter att visa sitt stöd för att bekämpa klimatförändringarna och skydda den biologiska mångfalden.

Genom detta initiativ, som är en del av kommunens löpande satsning på hållbarhetsfrågor, vill Södertälje kommun inte bara göra en symbolisk gest utan även uppmuntra invånare och företag att engagera sig för en hållbar framtid och arbeta för att minska klimatutsläppen.

– Genom att släcka på Earth Hour sänder vi alla ett viktigt budskap. Vi måste stoppa klimatkrisen och förlusten av biologisk mångfald innan det är för sent. Tillsammans är vi världens chans. Earth Hour startade år 2007 i Sydney och varje år engagerar Earth Hour nästan en miljard människor globalt, men också en stor mängd städer och företag, säger Gustaf Lind, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2024 18:00
Senast uppdaterad: 23 mars 2024 17:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors