Företag i fokus:

Kanelbullens dag – Hembakat eller köpt?

Vem älskar inte en kanelbulle med pärlsocker?

Varje år, den 4 oktober, firas Kanelbullens dag och kan vara årets godaste dag.

Idén att ge kanelbullen en egen dag tillkom på initiativ av Hembakningsrådet när det fyllde 40 år 1999. Kanelbullens dag spred sig som en löpeld och försäljningen av kanelbullen steg år för år.

Kanel är känt i Kina sedan 2 700 f.Kr och en av världens äldsta kryddor. Idag, 22 år efter införandet, finns kanelbullen i alla almanackor och varje år säljs det cirka 7 miljoner bullar på Kanelbullens dag.

Här är Hembakningsrådet egna recept på den perfekta kanelbullen:

Ingredienser:

  • Cirka 16 dl vetemjöl
  • 1 påse jäsblandning (blandning av torrjäst och bakpulver),
  • ½ tsk salt
  • 1 ½ dl strösocker
  • ½ msk stött kardemumma
  • 150 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 1 ½ dl kesella 1%

Fyllning:

  • 75 g rumsvarmt smör
  • 1 dl strösocker
  • 3 tsk malen kanel
  • 2 tsk vaniljsocker
  • Pensling och garnering
  • 1 ägg
  • 1 msk mjölk
  • pärlsocker och/eller mandelflagor
  • florsocker

Gör så här:

  1. Rör samman ingredienserna till fyllningen
  2. Blanda mjöl och jäsblandningen med salt, socker och kardemumma
  3. Smält smöret, tillsätt socker och kesella. Blanda ner det i mjölblandningen och arbeta ihop en smidig deg. Sätt ugnen på 225 grader.
  4. Kavla degen till en rektangel på ett mjölat bakbord och bred på fyllningen. Rulla ihop till en rulle och skär den i bitar till snäckor alternativt vik degen dubbel, skär till remsor och snurra dessa och gör knutar
  5. Lägg bullarna på bakplåtspapper på plåtar och täck över med handduk i en kvart.
  6. Vispa ihop ägg och mjölk och pensla bullarna. Garnera med pärlsocker och/eller mandelspån
  7. Grädda i mitten av ugnen i 8-10 minuter
  8. Sikta över lite florsocker före serveringen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 4 oktober 2021 00:00

Allt fler tar automatkörkort – Södertälje leder utvecklingen

Automat-bil-Jean-Philippe-Delberghe-Unsplash

Foto: Jean-Philippe Delberghe, Unsplash

Allt fler väljer att ta körkort för automatbil – både i Stockholms län och i riket som helhet. Och bland de som kört upp i Södertälje är andelen näst störst i landet. 

Det blir allt vanligare att ta körkort villkorat för automatväxlade bilar i Sverige – som alltså inte får användas i bilar med manuell växel. Av de som gjorde en godkänd uppkörning för B-körkort 2017 körde var tionde upp för automat. Hittills i år är det nästan var tredje körkortstagare.

Samma utveckling ses Stockholms län, och här går utvecklingen snabbare än i riket som helhet. Här har andelen automatkörkort ökat från 21 procent 2017 till 54 procent hittills i år. Störst är andelen bland dem som kör upp i Järfälla där 1 420 av de 2 417 som kört upp för B-körkort hittills i år begränsade sig till automatväxlad bil. Det motsvarar 59 procent och är den högsta andelen av alla Trafikverkets provtagningsorter. Det kan jämföras med 28 procent – 143 av 513 – i Norrtälje där andelen är lägst i Stockholms län.

I Södertälje har hittills i år har 1 390 av de 2 515 som klarat uppkörningen tagit automatkort – 55 procent. Det är den näst största andelen i landet.

Av alla som har körkort i Sverige är det fortfarande bara någon procent som är begränsade till automatväxlade bilar, men de senaste åren har utvecklingen gått snabbt. På Trafikverket konstaterar man att de allra flesta nya bilar som säljs är automatväxlade – även de som inte är eldrivna.
För den som ångrar sig går det att häva villkoret genom att göra en ny uppkörning. Men det är inte särskilt vanligt och rör sig om några hundra personer per år.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 10:33
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 10:33

Hyresgäst anmäls för olaglig kameraövervakning

Kamera Verisure pressbild

Pressbild: Verisure

En anmälan om misstänkt olaglig kameraövervakning har inkommit till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Detta efter att en person har installerat en kamera i sitt hem, riktad mot allmänheten.

Telge Bostäder, det kommunala fastighetsbolaget, har inkommit med en anmälan till IMY på grund av misstankar om att någon bryter mot kamerabevakningslagen och dataskyddsförordningen som reglerar kameraövervakning.

(Annonslänk)

I anmälan framför Telge Bostäder att kameran, som är placerad i lägenheten, är riktad mot fastighetens ytterdörr och fångar allmänheten på bild. Enligt bolaget har hyresgästerna fått information om den olovliga kameraövervakningen, men att detta har inte gett några resultat.

”Kameran är riktad mot porten och kan därför fånga förbipasserande. Men framför allt är det våra hyresgäster som känner sig obekväma och iakttagna.”, skriver Telge Bostäder i anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten.

Enligt kamerabevakningslagen behöver privatpersoner inte särskilt tillstånd, men de måste däremot följa dataskyddsförordningen, särskilt om de vill använda kameraövervakning utomhus.

Det är ännu inte fastställt om Integritetsskyddsmyndigheten väljer att utreda ärendet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 22:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors