Företag i fokus:

Almnäs växer – Södertälje kommun säljer 26.000 kvm mark till Midaq

Bild/Foto: Södertälje kommun.

Södertälje kommun säljer 2,6 hektar mark i Almnäs till bolaget Midaq för att bygga lager- och kontorsfastighet. Ett beslut som fattades av kommunstyrelsen under fredagen.

I början på September gjorde Södertälje kommun klart med Budbee som etableras sig i Södertälje och tillför 400 nya arbetstillfällen. Nu säljer säljer kommunen 2,6 hektar mark till Midaq AB som kommer att hyra ut till helägda dotterbolaget Alfa Quality Moving.

– Efter att ha haft kontakt sedan 2018 är vi väldigt glada att Alfa Moving bestämt sig för att investera i Södertälje och Stockholm syd, säger Michael Johansson, etableringsstrateg på Södertälje kommun i ett pressmeddelande.

Midaq AB är ett bolag som investerar och utvecklar företag och genomför bland annat större företagsflyttar och magasinering åt både privat- och företagskunder. Bolaget finns idag i alla skandinaviska länderna och har cirka 8500 stora flyttningar globalt.

– Vi får genom egen byggnation ihop två lagerverksamheter till ett på ett strategiskt mycket bra läge för vår verksamhet, säger Stefan Engdahl, VD på Midaq i pressmeddelandet.

Lager- och kontorsfastigheten byggs på 6000 kvm och kommer att ge cirka 10 nya arbetstillfällen.

Byggnation förväntas komma igång i början av 2022 och planerad inflyttning är början av 2023.

KLART: Budbee etablerar sig i Almnäs och tillför 400 nya jobb

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 5 oktober 2021 00:00

KLART: Sista bygglovet har beviljats för Marenhotellet

Foj

Bild/Illustration: FOJAB/Visulent

Bygglovet för Södertäljes nya hotell vid Maren har nu godkänts av kommunen. Det framgår av ett pressmeddelande på måndagsförmiddagen.

Den sexton våningar höga fastigheten förväntas bli en viktig del av centrumutvecklingen och kommer att fungera som en samlingsplats för invånarna i Södertälje.

– Hotellet blir ett nytt landmärke på en av Södertäljes mest populära platser. Vi har arbetat mycket med byggnadens utformning och gestaltning i förhållande till närliggande fastigheter och samspelet med den offentliga miljön, säger Per Aage Nilsson, ansvarig arkitekt på FOJAB.

(Annonslänk)

Arkitektbolaget FOJAB har sedan ett tidigt skede varit involverade i att ta fram en ny detaljplan för Marenplan, som har utsetts som ett prioriterat utvecklingsområde av staden. De har även arbetat med gestaltningen av det nya hotellet på uppdrag av Stadsrum Fastigheter.

Arbetet med fastigheten redan påbörjats, inklusive pålning och gjutning av hotellets bottenplatta och nu har det sista bygglovet beviljats.

Hotellets design har särskilt fokuserat på att skapa öppna och säkra utrymmen. De tre nedre våningarna kommer att vara tillgängliga för allmänheten, med en terrass som omger byggnaden och med flera restauranger på bottenvåningen med uteserveringar som vetter mot vattnet.

– Hotellet ska både representera sin tid och ta hänsyn till den befintliga stadsmiljön, säger Nilsson.

Fastigheten förväntas vara klar under 2025.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 14:48
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 14:48

”Vi ser fram emot att ta nästa steg i rätt riktning”

645CF6BD-FA50-44A3-99C1-1421EF93EDE3

Foto: Södertälje City

Stadskärnan är hjärtat och representerar ekonomisk tillväxt. Det var ett av huvudämnena som diskuterades föregående vecka på seminariet i Riksdagshuset, där centrumföreningen i Södertälje deltog.

Den 4 oktober, ägde ett riksdagsseminarium rum där deltagarna fick en fördjupad förståelse för den ekonomiska situationen och utformningen av trygghetsarbete. Dessutom betonades vikten av samarbete mellan olika platser för att forma inkluderande, blomstrande och konkurrenskraftiga stadskärnor som främjar hållbarhet och innovation.

På seminariet i Riksdagshuset deltog Aljosa som representant för Södertälje, tillsammans med sin kollega Hanna från Helsingborg, där de diskuterade utmaningarna för stadskärnorna tillsammans med andra experter. Bland åhörarna var det riksdagsledamöter, politiker, och tjänstemän.

– Det var givande att delta i bra och konstruktiva samtal med våra beslutsfattare. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg i rätt riktning tillsammans med dem och fortsätta att driva stadens utveckling framåt, Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Centrumföreningen på plats i Riksdagen. Foto: Södertälje City.

Målet med besöket var att etablera en dialog med Riksdagen och regeringen och ta ett mer strategiskt grepp på stadsutvecklingsfrågor. De framförde konkreta förslag, såsom att införa en mellaninstansfunktion, utarbeta en stadskärnepolicy och inrätta en framtidskommission för att främja levande städer.

– Vi representerar ungefär 130 medlemsstäder och 10 000 företag. Omsättningen ligger på ungefär 220 miljarder så det här är en viktig fråga att ta tag i, säger Björn Bergman vd, Svenska stadskärnor till Fastighetsnytt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 11:21
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors