Företag i fokus:

Kastade sin fru från balkong och flydde till Turkiet – Bobel fortfarande på fri fot

Didim i Turkier. Foto: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported / Polisens förundersökning.

Den 10 februari 2013 kastade Bobel Barqaso, sin dåvarande hustru Sofia, från sjätte våningen, 13 meter ner i marken för att försök att döda henne. Hon överlevde mirakulöst efter flera veckor i koma, men hennes tidigare man var på fri fot i flera år.

Efter flera turer i domstol där Bobel först dömdes i tingsrätten för att senare frias i hovrätten. Fallet togs upp i Högsta domstolen och där dömdes han till 14 års fängelse, men Bobel tänkte inte befinna sig i fängelse.

Istället flydde han till Turkiet där han levt sedan sedd i frihet, skyddad av sitt turkiska medborgarskap.

Han spårades till Didim i Turkiet och jobbade på en resebyrå under namnet Robert.

Kriminalvården har haft upprepade kontakter med turkisk polis genom åren och begärt att straffet ska flyttas över till Turkiet så att Bobel Barqasho kan avtjäna sin tid i fängelse där.

Men efter påtryckningar från Kriminalvården och flera upprepade kontakter kom beslutet från Turkisk domstol. Den 19 mars 2021 meddelade Turkiet att Södertäljedömde Bobel Barqasho skulle avtjäna sitt 14 år långa straff i Turkiet efter händelsen på Granövägen i Hovsjö.

De menade att Bobels skyldighet bevisats och han därmed skulle sitta av sitt straff i Turkiet.

– Jag tror att mitt hjärta hoppar över ett slag av glädje, sa Sofia i intervju tidigare i år.

Men nu rapporterar lt att den morddömde Bobel Barqasho inte sitter i fängelse i Turkiet som det meddelades till kriminalvården i våras

– De har ju tagit över ett 14-årige fängelsestraff, sen har de såklart sina regler för villkorlig frigivning, men jag är ganska säker på att de har samma regler som vi där. Vi kommer fortsätta att ligga på, det är ett öppet ärende och vi fortsätter tills vi får ett svar om han verkställer straffet, säger Lisa Gezelius vid rättsenheten på Kriminalvården i Linköping till lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 oktober 2021 00:00

SSK tog revansch på Gnaget

IMG_6684

Bilden från tidigare möte mellan de två lagen i Scaniarinken Foto: Daniel Hansson

Andra mötet mellan AIK och SSK spelades ikväll på Hovet. Första matchen dem emellan slutade med AIK-seger i Scaniarinken i slutet av oktober.

-Starkt att knyta ihop matchen, säger assisterande tränare Nicklas Grossman i en kommentar till Telgenytt efter matchen.

Södertälje började piggt med bra puckkontroll och press i offensiv zon. Bortalaget slog inte av på takten någon gång under första perioden utan var det klart bästa laget i inledningsakten. 0-1 kom efter att Stelio Mattheos vann duell framför mål och stötte in målvaktsretur.

SSK gjorde också 0-2 innan mistluren ljöd efter de första 20 minuterna. Efter grötig situation framför mål kunde Viktor Grahn göra sitt förmodligen enklaste mål hittills i karriären. Efter skott från Ludwig Blomstrand och bra jobb framför målvakten av Sebastian Dyk, kunde Grahn peta in pucken som låg fri bakom AIKmålvakten Antoine Bibeau. Tredje respektive fjärde målen för Mattheos och Grahn.

-Första perioden spelar vi bra hockey och är det bättre laget. Ger dem lite momentum i 2:a med deras mål i powerplay men överlag en solid period, sa Grossman.

Fem minuter in i andra perioden fick AIK powerplay. Ett hemmalag som statistiskt inför matchen var bäst i spelformen mot ett bortalag som var sämst i numerärt underläge. Mål blev det också för Gnaget som därefter fick lite mer momentum i matchen.

I hockey brukar man prata om psykologiska mål, Hockeyallsvenskans poängkung Marcus Eriksson klev in i handlingen, styrde skickligt in 1-3 efter att Daniel Norbe skickat iväg ett handledsskott mot mål.

Så långt hade SSK full koll på matchen och drygt sju minuter in i tredje perioden gjorde laget 4-1 i powerplay, sitt andra mål för kvällen protokollfördes Stelio Mattheos för. Då trodde nog de flesta att matchen var avgjord.

Nej, AIK reducerade två minuter senare och SSK blev lite stressade och började”skvätta” med pucken. 3-4 kom när 7 minuter återstod av sista perioden. Det blev onödigt spännande då SSK hade full kontroll på matchen innan hemmalaget reducerade första gången.

-I 3:e slarvar vi med pucken i några byten samt släpper in mål i viktiga lägen och gör det lite onödigt spännande. Starkt att knyta ihop matchen och göra jobbet som krävs.

-Powerplay var bra och boxplay behöver bli bättre, avslutar Grossman i sin analys av matchen.

Sebastian Dyk (#45) står för hårt jobb varje match och börjar få offensiv utdelning för sitt slit Foto: Daniel Hansson

Till slut vann SSK helt rättvist. AIK hotade Södertälje i sitt powerplay, i spelet fem mot fem var bortalaget klart bättre över tre perioder.

En laginsats men Albin Carlsson på sin backposition är alltid stabil och har en hög lägsta nivå. Mycket bra insats av honom igen, lugn och trygg med puck, tar bra beslut och ger en trygghet och ett lugn i försvarsspelet. Också delaktig i SSK:s första mål där Stelio Mattheos förvaltade en målvaktsretur från att Carlsson lagt pucken på mål.

Ingen i SSK gjorde bort sig i den här starka segern på Hovet men en spelare som sällan får rubrikerna är Viktor Lijegren.

Viktor kämpar och sliter i match efter match, hans inställning kan någon aldrig klaga på. En riktigt laglojal spelare, dessutom stark på att skydda pucken och vinner många dueller runt sargerna som ger övriga lagkamrater tid och utrymme att etablera tryck i motståndarnas försvarszon.

Sebastian Dyk fick äntligen hamna i målprotokollet, förvisso i tomt mål när AIK tagit ut målvakten men det målet kan få större betydelse för honom än vad vi anar. Och sedermera också ge ytterligare en dimension till laget.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2023 23:40
Senast uppdaterad: 6 december 2023 23:48

En person död i drunkningsolycka

Raddningstjanst-Akutbil

Arkivbild

En drunkningsolycka har inträffat i Södertälje, vilket har utlöst en snabb insats från räddningstjänsten. Flera räddningsenheter har beordrades till platsen där en man hittades avliden.

Vid initiala rapporter till SOS Alarm tyder allt på en allvarlig drunkningsolycka som kräver omedelbar räddningsinsats. Räddningstjänsten har nu utryckt flera enheter till olycksplatsen efter att ha fått samtal om en drunkningsolycka i sjön Vällingen vid Vacktanäs.

På plats kunde spår och isvak upptäckas, men detaljer om olyckan och personens tillstånd är ännu inte kända.

– Vi har fått uppgifter om att någon har gått igenom isen, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Uppdatering:

”En man i 65-årsåldern saknas av anhöriga efter att han gått på en morgonpromenad i området kring Vackstanäs. Polisens patruller söker av området med hundar och mannens mobil pejlas. På eftermiddagen hittas mannen avliden i en vak på sjön Vällingen. 
Anhöriga är underrättade om dödsfallet. Det finns inga misstankar om brott.”,
skriver polisen på sin hemsida.

Texten uppdateras:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2023 17:27
Senast uppdaterad: 7 december 2023 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors