Företag i fokus:

Kastade sin fru från balkong och flydde till Turkiet – Bobel fortfarande på fri fot

Didim i Turkier. Foto: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported / Polisens förundersökning.

Den 10 februari 2013 kastade Bobel Barqaso, sin dåvarande hustru Sofia, från sjätte våningen, 13 meter ner i marken för att försök att döda henne. Hon överlevde mirakulöst efter flera veckor i koma, men hennes tidigare man var på fri fot i flera år.

Efter flera turer i domstol där Bobel först dömdes i tingsrätten för att senare frias i hovrätten. Fallet togs upp i Högsta domstolen och där dömdes han till 14 års fängelse, men Bobel tänkte inte befinna sig i fängelse.

Istället flydde han till Turkiet där han levt sedan sedd i frihet, skyddad av sitt turkiska medborgarskap.

Han spårades till Didim i Turkiet och jobbade på en resebyrå under namnet Robert.

Kriminalvården har haft upprepade kontakter med turkisk polis genom åren och begärt att straffet ska flyttas över till Turkiet så att Bobel Barqasho kan avtjäna sin tid i fängelse där.

Men efter påtryckningar från Kriminalvården och flera upprepade kontakter kom beslutet från Turkisk domstol. Den 19 mars 2021 meddelade Turkiet att Södertäljedömde Bobel Barqasho skulle avtjäna sitt 14 år långa straff i Turkiet efter händelsen på Granövägen i Hovsjö.

De menade att Bobels skyldighet bevisats och han därmed skulle sitta av sitt straff i Turkiet.

– Jag tror att mitt hjärta hoppar över ett slag av glädje, sa Sofia i intervju tidigare i år.

Men nu rapporterar lt att den morddömde Bobel Barqasho inte sitter i fängelse i Turkiet som det meddelades till kriminalvården i våras

– De har ju tagit över ett 14-årige fängelsestraff, sen har de såklart sina regler för villkorlig frigivning, men jag är ganska säker på att de har samma regler som vi där. Vi kommer fortsätta att ligga på, det är ett öppet ärende och vi fortsätter tills vi får ett svar om han verkställer straffet, säger Lisa Gezelius vid rättsenheten på Kriminalvården i Linköping till lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 oktober 2021 00:00

Stjärnan belönas med Laila Westersunds stipendium

Alva-West

Alva Westerberg: Foto: Privat

Under en julfest i helgen delade Sällskapet Stallfåglarna ut Laila Westersunds Revystipendium. Prisvinnarna var Alva Westerberg från Täljerevyn och Victoria Sandblom från Falköpingsrevyn Teaterboven.

I januari framförde Alva Westerberg sångnumret ”Älskar min EPA” tillsammans med Marina Nyström i Täljerevyn. Duon vann senare Revy-SM med sångnumret i augusti i år under ledning av regissören Lasse Karlsson.

SM-tävlingen, som sträckte sig över fyra dagar i Oskarshamn, lockade revygrupper från hela Sverige.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Jag tror att det gick så pass bra för Täljerevyn i år dels för att texten är igenkännande, men också för att vi var väldigt nytänkande och fria i vårt sätt att gestalta och leka kring den på scenen, sade Alva Westerberg till SVT.

Vinner stipendium

Nu har Alva Westerbergs fantastiska insatser fått ytterligare erkännande. Tillsammans med Victoria Sandblom från Falköpingsrevyn Teaterboven tilldelades hon i söndags Laila Westersunds revystipendium, med en prissumma på 50 000 kronor.

Alva Westerbergs och Victoria Sandblom. Foto: Privat.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2023 08:00
Senast uppdaterad: 5 december 2023 22:49

Helen Lind Jaktlund vinner årets 5i12-pris

5i12-

Foto: Södertälje kommun

Helen Lind Jaktlund har tilldelats årets 5i12-pris i Södertälje för sitt arbete med att hjälpa behövande på Pingstkyrkan i staden. Priset delas ut varje år den 5 december klockan fem i tolv för att uppmärksamma personer som motverkar utanförskap.

Södertälje kommun meddelar att Helen Lind Jaktlund är mottagare av årets 5i12-pris. Priset ges till personer, föreningar eller organisationer som gjort viktiga insatser för att minska motsättningar mellan människor från olika kulturer och motverka utanförskap.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Helen Lind Jaktlund får priset för sitt arbete som ansvarig för det sociala arbetet på Pingstkyrkan i Södertälje. På kyrkans sociala center erbjuds mat och gemenskap till behövande. Enligt motiveringens lyder priset till Lind Jaktlund för hennes ”alltid lika utsträckta hand, som når dit välfärden inte når”.

–  Det känns jätteroligt att ha fått det här priset, säger Helen Lind Jaktlund.

Bland finalisterna till priset fanns även Equmeniakyrkan Södertälje och Röda Korset Södertälje. I juryn satt bland andra stadsdirektör Magnus Gyllestad och kommunalråd Elof Hansjons.

5i12-priset har delats ut i Södertälje sedan 1993, i samarbete med Länstidningen och Polisen.

Foto: Södertälje kommun

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 5 december 2023 21:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors