Företag i fokus:

Kastade sin fru från balkong och flydde till Turkiet – Bobel fortfarande på fri fot

Didim i Turkier. Foto: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported / Polisens förundersökning.

Den 10 februari 2013 kastade Bobel Barqaso, sin dåvarande hustru Sofia, från sjätte våningen, 13 meter ner i marken för att försök att döda henne. Hon överlevde mirakulöst efter flera veckor i koma, men hennes tidigare man var på fri fot i flera år.

Efter flera turer i domstol där Bobel först dömdes i tingsrätten för att senare frias i hovrätten. Fallet togs upp i Högsta domstolen och där dömdes han till 14 års fängelse, men Bobel tänkte inte befinna sig i fängelse.

Istället flydde han till Turkiet där han levt sedan sedd i frihet, skyddad av sitt turkiska medborgarskap.

Han spårades till Didim i Turkiet och jobbade på en resebyrå under namnet Robert.

Kriminalvården har haft upprepade kontakter med turkisk polis genom åren och begärt att straffet ska flyttas över till Turkiet så att Bobel Barqasho kan avtjäna sin tid i fängelse där.

Men efter påtryckningar från Kriminalvården och flera upprepade kontakter kom beslutet från Turkisk domstol. Den 19 mars 2021 meddelade Turkiet att Södertäljedömde Bobel Barqasho skulle avtjäna sitt 14 år långa straff i Turkiet efter händelsen på Granövägen i Hovsjö.

De menade att Bobels skyldighet bevisats och han därmed skulle sitta av sitt straff i Turkiet.

– Jag tror att mitt hjärta hoppar över ett slag av glädje, sa Sofia i intervju tidigare i år.

Men nu rapporterar lt att den morddömde Bobel Barqasho inte sitter i fängelse i Turkiet som det meddelades till kriminalvården i våras

– De har ju tagit över ett 14-årige fängelsestraff, sen har de såklart sina regler för villkorlig frigivning, men jag är ganska säker på att de har samma regler som vi där. Vi kommer fortsätta att ligga på, det är ett öppet ärende och vi fortsätter tills vi får ett svar om han verkställer straffet, säger Lisa Gezelius vid rättsenheten på Kriminalvården i Linköping till lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 oktober 2021 00:00

Man förd till sjukhus – blev allvarligt slagen i ansiktet

Polis-2

Arkivbild

En man i 40-årsåldern drabbades av svåra ansiktsskador efter en misshandel i centrala Södertälje. Han fördes till sjukhus där han vårdades för skadorna.

Händelsen inträffade natten mot lördag, vid 03-tiden i centrala Södertälje, samtidigt som polisen omhändertog en annan person för fylleri.

Vi fick in en misshandel som inträffade på Storgatan i Södertälje, säger polisens presstalesperson Ola Österling till Telgenytt.

Offret, som är i 40-årsåldern, var enligt Österling tvungen att föras till sjukhus för vård av de allvarliga skadorna. Detaljerna kring händelsen är fortfarande oklara, inklusive om en gärningsperson identifierats.

– Det ska jag låta vara osagt, man håller på att undersöka det, säger polisen.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 13:16
Senast uppdaterad: 2 december 2023 13:18

”Jag är Södertälje Bitch!” – Ny film mot rasism

Grete1

Ungdomar från Livet Bitch. Foto: Pärlan Wallefelt

I veckan var det premiär för mockumentären ”Jag är Södertälje Bitch!” på Södertälje Stadsscen. Filmen är gjord med ungdomar från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet.

”Mockumentären” skildrar den 17-åriga Maryam (Noor Al-Sanatee) och hennes vänners teatergrupp i Södertälje. En dag träffar de en dokumentärfilmare som börjar följa gruppen och deras dramapedagog Tove (Grete Havnesköld). När gruppen oväntat får projektpengar från kommunen för att sätta upp en pjäs som ska motverka rasism, kopplas en regissör från Stockholm in.

Regissören Paula (Johanna Thor) har dock många fördomar om Södertälje och vill att ungdomarna ska spela stereotypa roller i pjäsen ”Jag är Södertälje, bror!”.

Under repetitionsarbetet blir det uppenbart att Paulas bild av staden och de unga som bor där är skev och rasistisk. Till slut gör ungdomsgruppen motstånd och uppror mot hennes tolkning.

Ungdomarna under inspelningen från Livet Bitch. Foto: Privat

– Ungdomarna i Livet bitch! Studio ville göra något om den rasism ”svenskar utsätter oss för” för att citera en av de unga medskaparna, inte bara problematisera invandrarkulturer, säger Grete Havnesköld, skådespelare och producent.

Mockumentären är resultatet av ett längre konstnärligt undersökande kring temat ”Blicken på Södertälje” i Livet Bitch! Scenkonsts ungdomsverksamhet och är stödd av Södertälje kommun och arvsfondsprojektet Community Art Lab Sweden.

Panelsamtal på Estrad under premiär i veckan. Foto: Privat

Havnesköld hoppas filmen får folk att skratta åt kulturbranschens självgodhet och brist på förmåga att representera unga och minoriteter på deras villkor. Hon hoppas också att unga som ser filmen ska känna att de kan göra motstånd när det behövs.

– Om filmen kan förmedla att man inte behöver ha så mycket respekt för auktoriteter, utan kan ifrågasätta dem, så blir jag glad, säger hon.

Nästa film från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet heter ”Mitt Verona” och har premiär i februari – en modern Romeo och Julia som utspelar sig i Hovsjö. En samproduktion med El Sistema Södertälje.

— Vi har också en ny utforskande fas där vi undersöker betydelsen av status i ungas liv, säger Grete.

Skribent: Lucas T.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 3 december 2023 11:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors