Företag i fokus:

Kastade sin fru från balkong och flydde till Turkiet – Bobel fortfarande på fri fot

Didim i Turkier. Foto: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported / Polisens förundersökning.

Den 10 februari 2013 kastade Bobel Barqaso, sin dåvarande hustru Sofia, från sjätte våningen, 13 meter ner i marken för att försök att döda henne. Hon överlevde mirakulöst efter flera veckor i koma, men hennes tidigare man var på fri fot i flera år.

Efter flera turer i domstol där Bobel först dömdes i tingsrätten för att senare frias i hovrätten. Fallet togs upp i Högsta domstolen och där dömdes han till 14 års fängelse, men Bobel tänkte inte befinna sig i fängelse.

Istället flydde han till Turkiet där han levt sedan sedd i frihet, skyddad av sitt turkiska medborgarskap.

Han spårades till Didim i Turkiet och jobbade på en resebyrå under namnet Robert.

Kriminalvården har haft upprepade kontakter med turkisk polis genom åren och begärt att straffet ska flyttas över till Turkiet så att Bobel Barqasho kan avtjäna sin tid i fängelse där.

Men efter påtryckningar från Kriminalvården och flera upprepade kontakter kom beslutet från Turkisk domstol. Den 19 mars 2021 meddelade Turkiet att Södertäljedömde Bobel Barqasho skulle avtjäna sitt 14 år långa straff i Turkiet efter händelsen på Granövägen i Hovsjö.

De menade att Bobels skyldighet bevisats och han därmed skulle sitta av sitt straff i Turkiet.

– Jag tror att mitt hjärta hoppar över ett slag av glädje, sa Sofia i intervju tidigare i år.

Men nu rapporterar lt att den morddömde Bobel Barqasho inte sitter i fängelse i Turkiet som det meddelades till kriminalvården i våras

– De har ju tagit över ett 14-årige fängelsestraff, sen har de såklart sina regler för villkorlig frigivning, men jag är ganska säker på att de har samma regler som vi där. Vi kommer fortsätta att ligga på, det är ett öppet ärende och vi fortsätter tills vi får ett svar om han verkställer straffet, säger Lisa Gezelius vid rättsenheten på Kriminalvården i Linköping till lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 oktober 2021 00:00

Ökad brandrisk i december – Här är räddningstjänstens tips

pexels ljus stearinljus

Foto: Pexels

På söndag är det första advent och i december ökar risken för bränder i hemmet. Med råd från Räddningstjänsten och samordnaren Josefin Åkerström, delas livsviktiga tips för en trygg och brandsäker jul.

Josefin Åkerström, samordnare för särskilt riskutsatta på Räddningstjänsten, understryker vikten av fungerande brandvarnare i flerbostadshus. Även om fastighetsägaren ansvarar för installationen, ligger ansvaret för dess funktion hos varje individ.

– Därför uppmanar vi att alla ska testa sin brandvarnare regelbundet, gärna en extra gång nu i december, genom att trycka på knappen. Om brandvarnaren piper, fungerar den korrekt. Annars behöver du genast byta batteriet, säger Josefin Åkerström.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Vanliga brandorsaker i hemmet inkluderar matlagning, där glömd mat på spisen kan antändas. Vid spisbrand, kväv elden med ett lock eller en brandfilt och stäng av spisen; använd inte vatten.

Försiktighet med ljus.
Levande ljus bör aldrig lämnas utan tillsyn och inte placeras nära brännbart material, och batteridrivna ljus rekommenderas för säkerhet.

Kontrollera elektrisk belysning noga för att undvika fel på sladdar och kontakter. Torra granar inomhus kan lätt fatta eld, så undvik att ha levande ljus eller tomtebloss i eller nära granen. Håll trapphus rena och fria från föremål som kan hindra utrymning eller orsaka brand. Vid brand i din lägenhet, försök lämna och stäng dörren efter dig. Vid rök i trapphuset, stanna i din lägenhet, stäng dörrar, fönster och ventilation.

– En brandvarnare hjälper dig att upptäcka en brand i ett tidigt skede. Då har du en möjlighet att släcka branden själv eller säkert ta dig ut, säger Åkerström.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 30 november 2023 15:59

Glada beskedet: Nya regler för uteserveringar

Ritz-1

Restaurang Ritz vid Marenplan en solig sommardag. Foto: Alexander Isa

Restaurangägare i Södertälje stadskärna kan nu glädjas åt nya, förenklade riktlinjer som tillåter uteserveringar året om, enligt ett nytt beslut från tekniska nämnden.

I ett välkommet beslut har tekniska nämnden i Södertälje kommun antagit nya riktlinjer som möjliggör för restaurangägare att ha uteserveringar under både sommar- och vinterperioden. Tidigare begränsad till sommarmånaderna (1 april till 31 oktober), kan uteserveringar nu även vara öppna under vintersäsongen, från 1 november till 31 mars.

– Vi har tagit fram de nya riktlinjerna för att de ska vara enklare och tydligare att följa och förstå. Samma regler ska gälla för alla. Det är också väldigt efterfrågat då det är många som vill ha uteservering i Södertälje, säger Tinde Strand, trafikplanerare som tagit fram de nya riktlinjerna. 

En nyhet i dessa riktlinjer är också möjligheten att förankra uteserveringen i marken, vilket ger mer stabilitet och säkerhet. Det är dock viktigt att notera att inglasade uteserveringar kräver bygglov, då de anses vara en utbyggnad av fastigheten snarare än en temporär serveringsplats.

Att starta en uteservering förutsätter att man erhåller ett godkännande från polisen. Det är viktigt för restaurangägare att detaljstudera de tillämpliga reglerna och kraven för uteserveringar före ansökningsprocessen. Ansökan om tillstånd görs för varje period separat.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2023 21:16
Senast uppdaterad: 30 november 2023 21:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors