Företag i fokus:

Kastade sin fru från balkong och flydde till Turkiet – Bobel fortfarande på fri fot

Didim i Turkier. Foto: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported / Polisens förundersökning.

Den 10 februari 2013 kastade Bobel Barqaso, sin dåvarande hustru Sofia, från sjätte våningen, 13 meter ner i marken för att försök att döda henne. Hon överlevde mirakulöst efter flera veckor i koma, men hennes tidigare man var på fri fot i flera år.

Efter flera turer i domstol där Bobel först dömdes i tingsrätten för att senare frias i hovrätten. Fallet togs upp i Högsta domstolen och där dömdes han till 14 års fängelse, men Bobel tänkte inte befinna sig i fängelse.

Istället flydde han till Turkiet där han levt sedan sedd i frihet, skyddad av sitt turkiska medborgarskap.

Han spårades till Didim i Turkiet och jobbade på en resebyrå under namnet Robert.

Kriminalvården har haft upprepade kontakter med turkisk polis genom åren och begärt att straffet ska flyttas över till Turkiet så att Bobel Barqasho kan avtjäna sin tid i fängelse där.

Men efter påtryckningar från Kriminalvården och flera upprepade kontakter kom beslutet från Turkisk domstol. Den 19 mars 2021 meddelade Turkiet att Södertäljedömde Bobel Barqasho skulle avtjäna sitt 14 år långa straff i Turkiet efter händelsen på Granövägen i Hovsjö.

De menade att Bobels skyldighet bevisats och han därmed skulle sitta av sitt straff i Turkiet.

– Jag tror att mitt hjärta hoppar över ett slag av glädje, sa Sofia i intervju tidigare i år.

Men nu rapporterar lt att den morddömde Bobel Barqasho inte sitter i fängelse i Turkiet som det meddelades till kriminalvården i våras

– De har ju tagit över ett 14-årige fängelsestraff, sen har de såklart sina regler för villkorlig frigivning, men jag är ganska säker på att de har samma regler som vi där. Vi kommer fortsätta att ligga på, det är ett öppet ärende och vi fortsätter tills vi får ett svar om han verkställer straffet, säger Lisa Gezelius vid rättsenheten på Kriminalvården i Linköping till lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 oktober 2021 00:00

Idrottsföreningar krävs på återbetalning efter pandemin

SSK

Foto: Daniel Hansson

I efterdyningarna av pandemin konfronteras idrottsklubbar och -bolag i Sverige med återkrav på totalt 89 miljoner kronor i korttidsstöd från staten. I Södertälje finns det flera föreningar som nu står inför dessa återkrav.

Över 500 idrottsföreningar och bolag i Sverige har fått återbetalningskrav från Tillväxtverket på totalt 89 miljoner kronor för mottaget korttidsstöd under pandemin. Korttidspermittering var en central del av regeringens krisstöd under pandemin, där arbetsgivare kunde minska anställdas arbetstid med statligt stöd för att täcka delar av lönekostnaden.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Denna information, som sammanställts av Nyhetsbyrån Siren, har satt igång rättsprocesser om återkrav för flera elitklubbar, med chefsjuristen Madeleine Wagemyr från Arbetsgivaralliansen i spetsen. Bland de drabbade föreningarna finns Örebro Hockey, AIK Fotboll, Färjestads BK och Östersunds FK, där Örebro Hockey står inför det största enskilda återkravet på sju miljoner kronor.

– Många föreningar upplever att de har blivit uthängda för att ha försökt lura systemet, när de i själva verket gjort allt som de har blivit uppmanade att göra. Så det är viktigt att driva detta även ur den synpunkten, säger Madeleine Wagemyr till Nyhetsbyrån Siren.

I Södertälje har Södertälje Sportklubb, SSK, den största skulden till staten efter att ha mottagit stöd under pandemin. SSK står inför en återbetalning på 288 615 kronor och Södertälje Simsällskap betala tillbaka 76 959 kronor. Dessa föreningar utgör de med högsta återbetalningssummorna i kommunen.

Tillväxtverket understryker att återkraven främst beror på att föreningarna inte använt hela det utbetalade stödet, och att det inte finns någon anledning att behandla idrottsföreningar annorlunda än andra mottagare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 december 2023 09:06
Senast uppdaterad: 13 december 2023 22:38

Sista utställningen – ett farväl genom barnens löpsedlar

IMG_9717

Pressbild

Grafikens Hus, som är ett konstmuseum för samtida grafisk konst, lämnar Södertälje kommun vid årsskiftet efter flera års verksamhet. Deras sista utställning i kommunen blir ett farväl genom projektet Barnens Löpsedlar.

I år har sjätteklassarna på Wasaskolan i Södertälje arbetat med temat ”Dröm om en annan värld” och fått i uppgift att fundera på vad de tycker är orättvist i sin vardag och hur en framtida löpsedel skulle kunna se ut när den orättvisan är löst.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Eleverna har tillsammans med Grafikens Hus konstpedagoger sedan tryckt varsin löpsedel med sitt budskap. På löpsedlarna syns visioner om minskad gängkriminalitet, skola för alla och Messi i Södertälje.

Grafikens Hus driver sedan 2016 det återkommande projektet Barnens Löpsedlar, som ger barn och unga möjlighet att uttrycka sin syn på samhället och låter dem ta plats i det offentliga rummet.

Vernissage för utställningen äger rum på Södertälje stadshus imorogn, den 6 december. Därefter tar Grafikens Hus med sig projektet Barnens Löpsedlar på turné när de från och med januari 2024 arbetar vidare mobilt i Stockholm.

Läs även:

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 december 2023 08:00
Senast uppdaterad: 5 december 2023 09:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors