Företag i fokus:

Kastade sin fru från balkong och flydde till Turkiet – Bobel fortfarande på fri fot

Didim i Turkier. Foto: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported / Polisens förundersökning.

Den 10 februari 2013 kastade Bobel Barqaso, sin dåvarande hustru Sofia, från sjätte våningen, 13 meter ner i marken för att försök att döda henne. Hon överlevde mirakulöst efter flera veckor i koma, men hennes tidigare man var på fri fot i flera år.

Efter flera turer i domstol där Bobel först dömdes i tingsrätten för att senare frias i hovrätten. Fallet togs upp i Högsta domstolen och där dömdes han till 14 års fängelse, men Bobel tänkte inte befinna sig i fängelse.

Istället flydde han till Turkiet där han levt sedan sedd i frihet, skyddad av sitt turkiska medborgarskap.

Han spårades till Didim i Turkiet och jobbade på en resebyrå under namnet Robert.

Kriminalvården har haft upprepade kontakter med turkisk polis genom åren och begärt att straffet ska flyttas över till Turkiet så att Bobel Barqasho kan avtjäna sin tid i fängelse där.

Men efter påtryckningar från Kriminalvården och flera upprepade kontakter kom beslutet från Turkisk domstol. Den 19 mars 2021 meddelade Turkiet att Södertäljedömde Bobel Barqasho skulle avtjäna sitt 14 år långa straff i Turkiet efter händelsen på Granövägen i Hovsjö.

De menade att Bobels skyldighet bevisats och han därmed skulle sitta av sitt straff i Turkiet.

– Jag tror att mitt hjärta hoppar över ett slag av glädje, sa Sofia i intervju tidigare i år.

Men nu rapporterar lt att den morddömde Bobel Barqasho inte sitter i fängelse i Turkiet som det meddelades till kriminalvården i våras

– De har ju tagit över ett 14-årige fängelsestraff, sen har de såklart sina regler för villkorlig frigivning, men jag är ganska säker på att de har samma regler som vi där. Vi kommer fortsätta att ligga på, det är ett öppet ärende och vi fortsätter tills vi får ett svar om han verkställer straffet, säger Lisa Gezelius vid rättsenheten på Kriminalvården i Linköping till lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 oktober 2021 00:00

Läkare åtalad för sexövergrepp på femårig flicka

Lakare

Bilden har ingenting med artiklen att göra. Foto: Pixnio

En läkare i Södertälje har beslutat att dra tillbaka sin egen läkarlegitimation efter att ha åtalats för grovt sexuellt utnyttjande av en femårig flicka. Ett beslut som IVO hade begärt om mannen inte hade fattat detta beslut själv.

Läkaren från Södertälje hade tidigare hamnat i rampljuset när Inspektionen för vård och omsorg, IVO, ansåg att han brustit i sin yrkesutövning.

Som en följd hade han blivit tilldelad en treårig prövotid där hans yrkesutövning skulle övervakas på grund av brister såsom bristfällig dokumentation i patientjournaler, felaktiga slutsatser och bristande uppföljning av patienter. Dessa brister hade identifierats vid en vårdcentral i Eskilstuna, där han tidigare arbetade.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Tryck på bilden för att anmäl er till julkassen

På grund av detta åtal beslutade HSAN, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, i oktober att införa en treårig prövotid för läkaren, med hänvisning till hans ”anmärkningsvärda okunskap” och ”oskicklighet i yrkesutövningen”.

Åtalas för sexövergrepp på femårig flicka.
Enligt åtalet som väcktes den 15 september ska läkaren ha stoppat sitt finger i sin dåvarande styvdotters analöppning. Åtalet var dock inte en del av HSAN:s beslut vid den tiden.

Det aktuella beslutet från sjukvårdens ansvarsnämnd avslöjar nu att om läkaren inte själv hade ansökt om att återkalla sin läkarlegitimation, så skulle Inspektionen för vård och omsorg ha begärt en interimistisk återkallelse av hans legitimation med hänvisning till åtalet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 november 2023 17:46
Senast uppdaterad: 29 november 2023 17:47

AstraZeneca får klartecken för leveranser till Ryssland

IMG_6483

Foto: Shamash Oyal.

Läkemedelsföretaget AstraZeneca har beviljats undantag från exportsanktionerna mot Ryssland av Kommerskollegium. Beslutet, som motiveras av humanitära skäl, gör det möjligt för företaget att leverera mediciner och kemikalier till Ryssland, trots tidigare avslag på ansökningar.

I somras ansökte AstraZeneca om undantag från exportsanktionerna för att kunna skicka produkter till Ryssland, men ansökan avslogs då av Kommerskollegium. I en ny ansökan i oktober har företaget nu fått grönt ljus för handel med Ryssland.

Beslutet innebär att en rad leveranser av mediciner och kemikalier, av humanitära skäl, undantas från de pågående sanktionerna.

I sin ansökan till Kommerskollegium betonade AstraZeneca att de ser det som sin moraliska och humanitära skyldighet att säkerställa tillgången på sina viktiga läkemedel till patienter i alla länder med medicinska behov, inklusive Ryssland.

Kommerskollegium har meddelat att beslutet är giltigt tills vidare, med en initial giltighetsperiod på 6 månader. Samtidigt understryker de att beslutet kan omprövas och upphävas när som helst.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Tryck på bilden för att anmäl er till julkassen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 november 2023 16:54
Senast uppdaterad: 29 november 2023 17:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors