Företag i fokus:

Astra Zeneca investerar 360 miljoner dollar på ny anläggning

Anläggningen i Södertälje Bild/Foto: Astra Zeneca.

I ett pressmeddelande meddelande Astra Zeneca att man satsar 360 miljoner dollar på en ny anläggning på Irland.

Anläggningen ska möjliggöra utveckling i sena skeden och tidig kommersiell försörjning, anta toppmodern processteknik och digital innovation som är utformad för att möta behoven hos företagets nya läkemedelsrörledning med snabbhet och smidighet, skriver företaget.

– Detta är ett oerhört stolt ögonblick för oss alla på AstraZeneca och jag är glad över att vi tar med denna mycket betydande investering till Dublin som, med stöd av IDA, kommer att skapa högutbildade jobb, vårda landets dynamiska biovetenskapsindustri och möjliggöra för utvecklingen av läkemedel med högt mervärde, säger Pascal Soriot, VD för AstraZeneca i ett pressmeddelande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 oktober 2021 00:00

Studiemedlet höjs – Studerande får mer i plånboken

Student pexels-polina-tankilevitch-8553909

Foto: Pexels

Från 2024 höjs prisbasbeloppet och därmed höjs också studiemedlet. Även fribeloppet höjs vilket innebär att en studerande med fullt studiemedel under 20 veckor får tjäna omkring 111.000 kronor det halvåret.

Från och med nästa år kommer studiemedlet att öka med cirka 1 100 kronor per månad, och samtidigt höjs maxgränsen för inkomster för studenter. Denna höjning gäller både bidrags- och lånedelen av studiemedlet.

Dessutom kommer studiestartsstödet för arbetslösa att höjas till 2024, med ett nytt belopp på 10 884 kronor för fyra veckors heltidsstudier. Bakgrunden till detta är det årliga prisbasbeloppet som räknas ut av SCB och fastställs av regeringen och används för att bestämma olika ersättningar och bidrag, inklusive studiemedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 21:26

Kommunanställd i Södertälje varnas för överträdelse

kommun

Foto: Södertälje kommun

En kommunanställd i Södertälje har fått en varning för misskötsel i arbetet. Detta framgår av kommunens beslut efter att personen brutit mot kommunens bilpolicy.

En anställd vid kommunens avdelning för drift och underhåll har fått en varning efter att ha lämnat sin arbetsplats utan tillstånd. Den anställde använde kommunens bil för privata ärenden, trots att detta är strängt förbjudet och överträder kommunens bilpolicy.

Enligt kommunen incidenterna inträffat i augusti vid två tillfällen, båda gångerna vid 12-tiden mitt på dagen.

”Du har vid dessa tillfällen även brutit mot Södertälje kommuns bilpolicy genom att utan tillåtelse både använt kommunens fordon vid privat ärende och haft tjänstebilen uppställd utanför tjänstestället. Detta trots att du varit medveten om att så ej får ske.”, skriver kommunen i beslutet.

Nu har den anställde fått en skriftlig varning eftersom förseelsen betraktas som ett brott mot anställningsavtalet. Vid fortsatta överträdelser kan personen riskera att bli uppsagd enligt kommunens beslut.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 20:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors