Företag i fokus:

Cecilia Lönn Farías – 19-åringen som tränar tjejer i rytmisk gymnastik

Foto: Paulina Thorén.

Cecilia Lönn Farías, 19-åringen som började med gymnastik redan som 3-åring och har fortsatt med rytmisk gymnastik sen dess. Idag är hon en av ledarna på plats och hennes resa har bara börjat.

– Gymnastiken har utvecklat mig som person enormt. Att våga stå själv på tävlingar och att uppleva hur du måste känna musiken i dig, säger Cecilia Lönn Farías till Telgenytt.

Telgenytt befinner sig vid Täljehallen när Södertäljes Gymnastik- och Sportförening (SGSF) håller ett träningspass för flera unga kvinnor. Vi möts upp av 19-åringen Cecilia Lönn Farías som är en av huvudledarna som erbjuder rytmisk gymnastik för alla, men främst tjejer.

Rytmisk gymnastiken är en kvinnlig sportgren, där gymnasten utför sina övningar med handredskap till musik och varje rörelse motsvarar musikens karaktär och följer dess rytm. Sporten är även en olympisk gren inom gymnastiken, där man tävlar både individuellt och i trupp.

Tillsammans med sin mamma och syster håller Cecilia gymnastikträningar i Södertälje vid Täljehallen och här har föreningen cirka 900 medlemmar.

Cecilia började själv tävla redan som 7-åring och som 12-åring började hon som ledare i föreningen efter sina fantastiska egenskaper i sporten.

Hon berättar hur viktigt hon tycker att det är att få in äldre barn i ett intresse. Därför har de även nybörjarträningar för barn i mellan- och högstadieåldrar, trots att sporten har en norm att man måste börja i tidig ålder.

– Det är aldrig försent, säger Cecilia Lönn Farías till Telgenytt och rekommenderar andra att ansluta sig.

Södertälje Gymnastik- och Sportförening 

Foto & text : PAULINA THORÈN

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 oktober 2021 00:00

En död på anstalten Hall i Södertälje

Polis-4-1

Arkivbild: Shamash Oyal

En intagen vid Anstalten Hall i Södertälje har hittats död i sin cell under dagen. Trots omedelbara livräddningsförsök av personalen kunde den intagnes liv inte räddas.

(Annonslänk)

Under onsdagen upptäcktes en intagen avliden i sin cell på Anstalten Hall i Södertälje. Räddningstjänsten, polisen samt ambulanspersonal larmades till platsen där en intensiv räddningsinsats påbörjades. Anstaltspersonalen inledde omedelbart hjärt-lungräddning (HLR), men trots deras ansträngningar kunde den intagnes liv inte räddas.

– Han hittades död i sin cell under dagen. Polisen och Kriminalvården har inlett en utredning, men mer information har jag för närvarande inte möjlighet att lämna ut, säger Olaf Zobel på Kriminalvården till Telgenytt.

Detaljerna kring dödsfallet är fortfarande begränsade, och det är i nuläget oklart exakt när under dagen dödsfallet inträffade. Även den avlidnes ålder är för tillfället okänd, och anhöriga har enligt Kriminalvården ännu inte hunnit bli kontaktade.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 15:13
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 17:52

Från grus till gemenskap – lanserar nya mötesplatser

FD99F51F-8372-4D6C-A400-FB127DB5B78F

Foto: Södertälje kommun/ Unisport

I ett nyskapande initiativ tar Södertälje kommun steg för att förvandla två stora grusplaner till dynamiska mötesplatser, rika på aktiviteter för invånarna.

I centrum av Södertäljes samhällsutveckling står nu två tidigare grusplaner, belägna vid Innovitaskolan längs Prästgårdsvägen i Geneta och i Brunnsäng vid Nydalavägen. Dessa platser, som en gång var enkla, inhägnade ytor, är på väg att omformas till fleraktivitetsytor, designade för att främja både fysisk aktivitet och social interaktion.

Den första planen, placerad mitt emot Innovitaskolan i Geneta, kommer att utrustas för en rad olika sporter inklusive fotboll, basket och fotbollstennis. För att göra området ännu mer inbjudande, planeras även installation av nya sittmöbler, vilket underlättar för både vila och socialt umgänge.

Exempel på hur platserna kan se ut när de står klara.
Foto: Södertälje kommun/Unisport

Den andra omvandlingen sker vid Nydalavägen i Brunnsäng, där liknande uppdateringar förutspås. Här kommer invånare att kunna ta del av faciliteter för fotboll och basket, kompletterat med sittmöbler som möjliggör avkoppling och samvaro.

Dessa nya fleraktivitetsytor representerar Södertälje kommuns engagemang för att skapa levande och inkluderande gemenskapsytor. Med projektets fullbordan i augusti 2024, ser Södertälje fram emot att välkomna invånare av alla åldrar till dessa nyutvecklade platser för motion, lek och gemenskap.

Grusplanen vid Nydala i Brunnsäng. 
Foto: Södertälje kommun

Grusplanen vid Prästgårdsvägen i Geneta. 
Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 11:59
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors