Företag i fokus:

Cecilia Lönn Farías – 19-åringen som tränar tjejer i rytmisk gymnastik

Foto: Paulina Thorén.

Cecilia Lönn Farías, 19-åringen som började med gymnastik redan som 3-åring och har fortsatt med rytmisk gymnastik sen dess. Idag är hon en av ledarna på plats och hennes resa har bara börjat.

– Gymnastiken har utvecklat mig som person enormt. Att våga stå själv på tävlingar och att uppleva hur du måste känna musiken i dig, säger Cecilia Lönn Farías till Telgenytt.

Telgenytt befinner sig vid Täljehallen när Södertäljes Gymnastik- och Sportförening (SGSF) håller ett träningspass för flera unga kvinnor. Vi möts upp av 19-åringen Cecilia Lönn Farías som är en av huvudledarna som erbjuder rytmisk gymnastik för alla, men främst tjejer.

Rytmisk gymnastiken är en kvinnlig sportgren, där gymnasten utför sina övningar med handredskap till musik och varje rörelse motsvarar musikens karaktär och följer dess rytm. Sporten är även en olympisk gren inom gymnastiken, där man tävlar både individuellt och i trupp.

Tillsammans med sin mamma och syster håller Cecilia gymnastikträningar i Södertälje vid Täljehallen och här har föreningen cirka 900 medlemmar.

Cecilia började själv tävla redan som 7-åring och som 12-åring började hon som ledare i föreningen efter sina fantastiska egenskaper i sporten.

Hon berättar hur viktigt hon tycker att det är att få in äldre barn i ett intresse. Därför har de även nybörjarträningar för barn i mellan- och högstadieåldrar, trots att sporten har en norm att man måste börja i tidig ålder.

– Det är aldrig försent, säger Cecilia Lönn Farías till Telgenytt och rekommenderar andra att ansluta sig.

Södertälje Gymnastik- och Sportförening 

Foto & text : PAULINA THORÈN

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 oktober 2021 00:00

Maria Geni vinner kommunens prestigefyllda pris

IMG_9478

Foto: Södertälje kommun

Tre kandidater stod i final när kommunen under fredagen skulle dela ut jämställdhetspriset på Quality Hotel Park. Vinnaren blev föräldracoachen på Läsfrämjarinstitutet, Maria Geni.

Geni ställdes mot Kristina Jamil, som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt, och Madeleine Onnela, en lokal advokat, som arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper.

(Annonslänk)

Men när juryn hade sagt sitt stod Maria Geni som årets vinnare genom sina föräldrakurser för att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

”Årets pris går till Maria Geni, föräldracoach på Läsfrämjarinstitutet, för hennes viktiga förebyggande arbete. Att vara förälder i dagens föränderliga samhälle är svårt. Därför är det viktigt att ta hand om sig själv och vara medveten om sitt agerande, för att ge de bästa förutsättningarna till sina barn.

I föräldrakurser visar Maria Geni hur man kan hjälpa barn och unga att navigera mellan olika språk, kulturer och identiteter, där internet och sociala medier har stor påverkan. En viktig del är att fundera kring de värderingar, normer och förväntningar föräldrarna själva har programmerats med sedan barnsben och vad de vill överföra respektive förändra i sin uppfostran.

Forskning och erfarenhet visar vikten av att skapa trygga barn och unga för att förhindra polisiära insatser, och för att lyckas med det behöver man stötta föräldrarna så att de i sin tur kan stötta sina barn. Att få tackla dessa frågor med andra föräldrar och förstå att man inte är ensam om föräldraskapets utmaningar har stor betydelse.”, skriver juryns i motiveringen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 mars 2024 01:41

DEBATT: Det är Liberalernas lögner som skapar förvirring

Alexander-Rosenberg

Alexander Rosenberg (M), ordförande i tekniska nämnden
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Metin Hawsho (L) och Alvin Hanna (L) skriver att majoriteten driver en handlingsfientlig p-cirkus, de menar att processen har varit snurrig och oproffsig och att det bästa hade varit att gå på Liberalernas egna förslag. Men låt mig tydliggöra det som för Liberalerna känns så snurrigt.

(Annonslänk)

Under pandemin infördes två timmars avgiftsfri parkering vid Tom Tits, Torekällskolan och Centralstationen. Detta gjordes som en del i åtgärderna att stötta näringslivet. Denna lösning, som Liberalerna alltså vill behålla, har dock visat sig vara dels väldigt kostsam, dels inte gett de effekter på ökad handel som man hoppades på. Istället har parkeringarna främst nyttjats av de som bor eller jobbar i centrum och således inte kommit centrumbesökare till gagn. Det vill säga att det förslag Liberalerna förespråkar varken gynnar stadskärnan eller cityhandeln. I självaverket är det bara slöseri med södertäljebornas skattepengar.

Under budgetarbetet valde vi därför att plocka bort dessa parkeringar för att istället utreda en ny långsiktig parkeringslösning. Syftet var alltså inte att bara ta bort dessa parkeringar och därefter nöja sig, utan att just möjliggöra nya bättre alternativ. Under tiden för arbetet med att ta fram ett långsiktigt förslag införde vi därför en provisorisk lösning med avgiftsfri parkering på Centralstationen och Torekällskolan. Denna var alltså inte planerad för att ersätta den gamla lösningen och därmed inte heller planerad för att vara kvar. När det förslaget som vi nu går vidare med kom var det alltså inte ett resultat av att majoriteten ändrat sig igen, som Liberalerna hävdar, utan ett resultat av den utredning som gjorts för att hitta en hållbar parkeringslösning.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar

Parkeringsfrågan har utåt debatterats, ifrågasatts och kritiserats flitigt av oppositionen men bakom stängda dörrar har de flesta partierna varit överens om att en ny långsiktig parkeringslösning behövs. I tekniska nämnden, där även Liberalerna är med, har vi haft goda diskussioner, högt i tak och alla partier har här varit överens om att nu prova detta förslag. Det som sedan rör till det och skapar eventuell förvirring är när ni Liberaler går ut och skapar en bild av att vi i majoriteten inte vet vad vi vill.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar och som kommer centrumbesökare till gagn.  

Med det sagt är det också viktigt att tydliggöra att denna fråga alltså i första hand har handlat om att få till en parkeringslösning som ska gynna de som vill besöka stadskärnan och inte, som Liberalerna vill framställa det, handlar om besparingar om två miljoner kronor. Förhoppningen är att den parkeringslösning som vi nu går vidare med ska göra just detta, det vill säga gynna besökare och handlare i stadskärnan. Samtidigt är vi också fullt medvetna om att det inte finns några garantier för att utfallet blir som vi vill och vi har därför beslutat att utvärdera lösningen i höst för att kunna göra eventuella revideringar.

Processen må ha dragit ut på tiden och eventuellt står vi här i höst igen och reviderar förslaget. Men låt oss vara tydliga med att detta inte är en konsekvens av en snurrig och oklar majoritet som driver en handlingsfientlig p-cirkus. Utan en konsekvens av att långsiktiga lösningar tar tid att få på plats. Det vet även Liberalerna.

Alexander Rosenberg(M)
Ordförande i tekniska nämnden

Läs även: – Nya gratis parkeringsregler i Södertälje från april

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors