Företag i fokus:

Familjen Ikresh utvisas tillbaka till ett land i spillror

Skola i Irak. Bild/Foto: Privat

Den 9 september 2020 skrev kaldéiska kyrkans biskop i Europa med säte i Södertälje, Saad Sirop Hanna, ett öppet brev – Där vädjade han för familjen Ikresh.

Han vädjade att den irakiska familjen ska få stanna kvar i Sverige. Men hans öppna brev gav inget gehör och nu utvisas familjen tillbaka till ett land i spillror.

– De kristna i Irak lever i en mycket kritisk stund. Deras situation är i en kontinuerlig fara och osäkerhet, skrev Saad Sirop Hanna.

Familjen flydde från Irak efter terrorsekten isis framfart och har sedan 2015 inte haft en fast boplats. I nuläget bor familjen Ikresh i Norsborg och lever ständigt i rädsla efter migrationsverkets beslut om att utvisa den kristna familjen tillbaka till Irak, tillbaka till ett land i spillror.

– Migrationsverket anser att Irak är tillräckligt bra för att återvända och kunna börja leva där igen, men det stämmer inte. Min pappa kommer att bli mördad om vi återvänder. Det har vi redan berättat för migrationsverkets, men ingen lyssnar, säger Mina Ikresh till Telgenytt.

Hemstaden Alqosh som ligger nära Mosul, den tidigare staden som kontrollerades hårt av isis, är långt ifrån ”tillräckligt bra”.

– Jag och min syster har ingen chans, vi kommer inte kunna leva som vi gör nu. Vi kommer inte kunna ha ett jobb, gå fritt och leva det livet vi vill, säger Mina Ikresh.

Jämlikheten är obefintlig mellan kvinnor och män i Irak och de yngsta i familjen var bara ett respektive tre år gamla när de kom till Sverige. Landet som de en gång flydde från kan komma att bli deras hem igen, mot deras egna vilja.

– Vi alla har försökt glömma det hemska vi gick igenom när vi bodde i Irak och börja om på nytt. Vi studerar och jobbar, samtidigt får vi avslag från migrationsverket som vill utvisa oss. Jag är så rädd att min familj kommer splittras och risken att förlora min pappa gör så himla ont i mitt hjärta, säger Mirna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 oktober 2021 00:00

En person påkörd i centrala Södertälje

ambulans

Arkivbild

Vid lunchtid på lördagen ryckte flera räddningsenheter till centrala Södertälje efter larm om att en person hade blivit påkörd. Personen har förts till sjukhus.

Olyckan inträffade vid 12-tiden och skedde på Nygatan i centrala Södertälje mellan en bilist och en gångtrafikant. Både räddningstjänst och polis ryckte snabbt ut till platsen för att bistå med hjälp.

Skadeläget är i nuläget oklart, men enligt räddningstjänsten fick den påkörda personen nödvändig vård på plats togs med för en närmare kontroll.

– Han fördes fördes till sjukhuset med ambulans, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

Om föraren i nuläget misstänks för något brott är ännu okän.
– Jag har ännu inte fått en återkoppling, så jag vet inte om en anmälan har upprättats eller om det kommer att göras, säger polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 11:16
Senast uppdaterad: 7 oktober 2023 11:16

Södertäljeläraren finalist till Guldäpplets utmärkelse

0D6660FB-BE8B-477D-9583-8C852B430A12

Foto: Shamash Oyal / Guldäpplet

Årligen uppmärksammas förskollärare och lärare från hela landet med lärarpriset Guldäpplet. I år är en av tre finalister Södertäljeläraren Eva Bida från Torekällgymnasiet.

Guldäpplet är ett årligt pris sedan 2002 som tilldelas en eller flera lärare som aktivt använder digitala verktyg för att förbättra och fördjupa undervisningen. Samtidigt fungerar de som inspirationskällor för elever och kollegor på lokal, kommunal och ibland även nationell nivå.

Förra året belönades IKT-nätverket Förskolan i Södertälje med det speciella Guldäpplet-priset för deras framgångsrika insatser inom användningen av digitala verktyg för att främja lärande och utveckling hos förskolebarn.

Nu uppmärksammas Södertälje på nytt när juryn har utsett Eva Bida, lärare i idrott och naturkunskap på Torekällgymnasiet, som en av årets tre finalister.

”Evas nytänkande som lärare är alltid i tiden. Hon omvärldsbevakar och tar in ny teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål, allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg.”, skriver juryn i motiveringen.

Vinnaren kommer att tillkännages under Guldäpplets Dag den 26 oktober i Stockholm och ceremonin kommer även att hållas online.

Läraren Eva Bida arbetar på Torekällgymnasiet i Södertälje. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 12:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors