Företag i fokus:

Ny studie – 200 kronor i fickan ökade vaccinationsviljan

En belöning på 200 kronor kan öka vaccinationsgraden. Det menar forskare från bland annat Köpenhamn, Schweiz och USA som undersökte 8 286 svenskars inställning till ekonomisk ersättning för att ta vaccinet.

Flera metoder har gjorts för att få fler att vaccinera utan vidare resultat. Enligt en studie, utförd i Sverige, som publicerades i tidskriften Science finns det ett ett sätt för att öka vaccinationsgraden – Ekonomisk ersättning.

Enligt forskarna skulle en belöning på 200 kronor höja vaccinationsgraden i Sverige med fyra procentenheter.

– Vi upptäckte, något förvånande, att vaccinationsgraden steg för alla, oavsett kön, ålder och utbildningsnivå. Resultaten visar också att incitamenten ökar vaccinupptagning även i länder med relativt höga vaccinationsnivåer som Sverige, säger Erik Wengström, professor i nationalekonomi och en av forskarna bakom studien.

Totalt 8 286 svenskar, mellan 18 och 49 år, deltog i studien där de delades in i olika grupper. I vardera grupp uppmuntrades deltagarna till att vaccinera sig och fick information om hur de skulle gå till väga.

I ena gruppen erbjöds en ekonomisk ersättning på 200 kronor. Förutsatt att de vaccinerade sig mot covid-19 inom 30 dagar och kontrollerades av Folkhälsomyndighetens nationella vaccinationsregister.

Resultatet var tydlig, 76 procent av de som erbjöds 200 kronor i ekonomisk ersättning valde att vaccinera sig.

– Jag kan notera att det här verkar ha effekt oberoende av kön, ålder, utbildning och socioekonomi. Vi noterar det i alla grupper, säger Erik Wengström, professor i nationalekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och en av forskarna bakom studien.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 8 oktober 2021 00:00

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors