Företag i fokus:

Riksdagen ställer sig bakom förslaget om ny passage över Södertälje kanal

Motorvägsbron på E4. Foto: Södertälje kommun.

En ny passage över Södertälje kanal kan bli verklighet. Ett förslag som Riksdagen ställer sig bakom för att möta den starka tillväxten på Södertörn som har över 500 000 invånare i fyra regionala stadskärnor, Södertälje, Kungens kurva, Flemingsberg och Haninge.

Det framkommer i en ny motion som lagts av Liberalernas Malin Danielsson och Nina Lundström.

”För att möta den starka tillväxten på Södertörn krävs fortsatta investeringar i Södertörns infrastruktur. Särskilt prioriterade är Tvärförbindelse Södertörn, väg 225, en ny passage över Södertälje kanal samt bytespunkt Flemingsberg.”, står det i motionen som lagts av Malin Danielsson och Nina Lundström.

Södertälje är en knytpunkt och är vägen som bland annat transporter tar för att nå flera delar av Sverige. Här växer fler företagsområden i Södertälje och Nykvarn, så som logistikcentret i Almnäs som växer kraftigt.

Almnäs växer – Södertälje kommun säljer 26.000 kvm mark till Midaq

Med den snabbt växande regionen, som beräknas få 70 000 nya bostäder och 90 000 arbetstillfällen på Södertörn fram till år 2030, är en ny passage över Södertälje kanal väldigt aktuellt.

”Dagens infrastruktur är mycket sårbar för störningar och främst gäller det E4/E20 söderifrån och passagen över Södertälje kanal, där godsflödena med lastbil går till och från Stockholm. Detta tydliggjordes vid olyckan på midsommarafton 2016 då trafiken på E4 stod helt still under många timmar och där bron var avstängd fram till hösten vilket starkt påverkade den lokala trafiken i Södertälje då E4/E20 leddes om till en kommunal väg.”, står det i motionen.

5 år efter lastbilsolyckan på motorvägsbron – Firade midsommar i trafiken

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 oktober 2021 00:00

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors