Företag i fokus:

Uppmärksamhetsvecka mot doping – ”Syftar till att minska användningen”

Bild/Foto: Victor Freitas.

Från och med imorgon är det den nationell uppmärksamhetsvecka mot doping, ett initiativ från 100% ren hårdträning.

I en hel vecka, 11 – 17 oktober, uppmärksammas doping i syfte om att uppmärksamma och sätta för dopningen i Sverige och skapa en medvetenhet om problemet.

– Arbetsmetoden 100 % ren hårdträning syftar till att minska användningen av och tillgången på anabola androgena steroider (AAS) och andra dopningspreparat på träningsanläggningar. Med en nationell uppmärksamhetsvecka vill vi visa på det fantastiska antidopningsarbete som görs runt om i Sverige, säger Kamilla Nylund, projektledare på STAD i ett pressmeddelande.

En en studie från forskare på STAD visar att de som använder dopning idag också är mer benägna att använda andra droger. 

– Det handlar till en viss del om att dopningsanvändande i kombination med styrketräning idag främst sker av estetiska skäl, för att få en ”snygg” kropp. Och om du tränar för att få en snygg kropp så är det rimligt att tro att du också vill visa upp den, kanske i krogmiljö, säger Johan Öhman, antidopningsexpert och medgrundare till det nationella antidopningsnätverket PRODIS.

Enligt idiktaitoner går dopningtrenden åt fel håll och i Sverige uppskattas att cirka 40-50 000 människor dopar sig. Dopingen förekommer i elitidrott men framför allt bland motionärer och kallas för samhällsdopning.

– Fler aktörer behöver ta ansvar för att vi ska kunna vända utvecklingen. Friskis&Svettis är den idrottsförening som beställer flest dopingtester från Svensk antidoping varje år och de är en central del av vårt preventiva arbete, säger Susanne Jidesten. 

Den som dopar sig utsätter sin kropp för stora risker. Men ett steroidbruk påverkar inte bara den enskilde. Ångest och en ökad aggressivitet är bieffekter man kan få av anabola androgena steroider.”, skriver Renhårdträning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 oktober 2021 00:00

SENASTE NYTT: 17-åring gripen för skjutning mot lägenhet

polis

Arkivbild

En person har gripits efter att flera skott avlossats mot en lägenhet i Hammarby Sjöstad. Nu rapporterar flera medier att pojken är skriven i Södertälje.

(Annonslänk)

Vid 22-tiden på fredagskvällen mottog polisen ett larm om en skottlossning i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm. Skott avfyrades mot en lägenhetsdörr där flera personer befann sig, men ingen skadades.

En stor polisinsats genomfördes och på lördagsmorgonen meddelade polisen att en person hade anhållits i samband med händelsen. Enligt tidiga uppgifter till Aftonbladet rör det sig om en tonåring med kopplingar till ett kriminellt nätverk i Södertälje. Senare rapporterade LT att tonåringen, som är 17 år gammal, är skriven i Södertälje.

Tonåringen dömdes förra året för förberedelse till synnerligen grov misshandel och vapenbrott. Tillsammans med en medbrottsling greps de med en skarpladdad pistol i bilen och misstänktes för att begå ett allvarligt brott, men som stoppades av polis innan de kunde fullborda planerna.

Polisen utreder händelsen i Hammarby Sjöstad som ett mordförsök och misstänker att skjutningen kan ha varit en del av ett utpressningsförsök. I ett fordon kopplat till tonåringen upptäckte polisen handskar, balaclavas, rengöringsmedel och motorbränsle, vilket åklagaren menade var avsett att användas vid brottstillfället.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 20:27
Senast uppdaterad: 13 maj 2024 23:06

Kommunen riskerade böter för dröjsmål i vårdinsatser

Sodertalje-kommun-scaled-1

Foto: Alexander Isa

RÄTTELSE: I en tidigare version av denna artikel framgick det felaktigt att kommunen hade bötfällts, vilket inte var fallet.

Inspektionen för vård och omsorg vände sig till förvaltningsrätten med en begäran om att Södertälje ska betala en straffavgift på grund av långsam handläggning.

Inspektionen för vård och omsorg vände sig till förvaltningsrätten i Stockholm med ett krav om att Södertälje kommun skulle betala en särskild avgift på grund av allvarliga fördröjningar i verkställandet av biståndsbeslut. Enligt IVO hade kommunen låtit bli att inom rimlig tid verkställa ett beslut om växelvård, vilket är en form av stöd som tillhandahålls för att avlasta närstående som vårdar personer med fysiska eller kognitiva svårigheter.

(Annonslänk)

Kommunen beviljade växelvården den 11 mars 2022, men dröjde med verkställigheten fram till den 12 oktober samma år, vilket IVO bedömde som oskäligt lång tid. Detta dröjsmål, som varade i nästan sju månader, har haft direkta konsekvenser för den enskilde och dennes närstående som behövde avlastning.

Södertälje kommun har som försvar anfört platsbrist, ett argument som IVO inte accepterar som giltig ursäkt för den långa väntetiden. Inspektionen framhåller att sådana insatser som växelvård borde kunna planeras och verkställas mer effektivt av kommunen, speciellt med tanke på det växande behovet bland äldre.

I slutet av april drog IVO tillbaka sin ansökan, vilket leder till att Förvaltningsrätten avskriver målet från vidare handläggning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 19:16
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 13:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors