Företag i fokus:

Uppmärksamhetsvecka mot doping – ”Syftar till att minska användningen”

Bild/Foto: Victor Freitas.

Från och med imorgon är det den nationell uppmärksamhetsvecka mot doping, ett initiativ från 100% ren hårdträning.

I en hel vecka, 11 – 17 oktober, uppmärksammas doping i syfte om att uppmärksamma och sätta för dopningen i Sverige och skapa en medvetenhet om problemet.

– Arbetsmetoden 100 % ren hårdträning syftar till att minska användningen av och tillgången på anabola androgena steroider (AAS) och andra dopningspreparat på träningsanläggningar. Med en nationell uppmärksamhetsvecka vill vi visa på det fantastiska antidopningsarbete som görs runt om i Sverige, säger Kamilla Nylund, projektledare på STAD i ett pressmeddelande.

En en studie från forskare på STAD visar att de som använder dopning idag också är mer benägna att använda andra droger. 

– Det handlar till en viss del om att dopningsanvändande i kombination med styrketräning idag främst sker av estetiska skäl, för att få en ”snygg” kropp. Och om du tränar för att få en snygg kropp så är det rimligt att tro att du också vill visa upp den, kanske i krogmiljö, säger Johan Öhman, antidopningsexpert och medgrundare till det nationella antidopningsnätverket PRODIS.

Enligt idiktaitoner går dopningtrenden åt fel håll och i Sverige uppskattas att cirka 40-50 000 människor dopar sig. Dopingen förekommer i elitidrott men framför allt bland motionärer och kallas för samhällsdopning.

– Fler aktörer behöver ta ansvar för att vi ska kunna vända utvecklingen. Friskis&Svettis är den idrottsförening som beställer flest dopingtester från Svensk antidoping varje år och de är en central del av vårt preventiva arbete, säger Susanne Jidesten. 

Den som dopar sig utsätter sin kropp för stora risker. Men ett steroidbruk påverkar inte bara den enskilde. Ångest och en ökad aggressivitet är bieffekter man kan få av anabola androgena steroider.”, skriver Renhårdträning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 oktober 2021 00:00

INSÄNDARE: Eveo hemtjänst måste höja standarden

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pixabay

Det är med stor besvikelse jag vill rikta uppmärksamhet mot hemtjänstföretaget Eveo. Tyvärr är det tydligt att Eveo inte lever upp till de krav som ställs på hög kvalitet inom äldreomsorgen. Det är ett faktum att våra äldre förtjänar bättre.

(Annons)

Den 16 maj, mellan kl 10-15 anordnas utbildningsmässa i Xenter i Tumba. Är du nyfiken på komvux – Klicka på bilden.

Min farmor, som är beroende av hemtjänsten för sin dagliga vård och trygghet, har personligen lidit på grund av Eveos bristfälliga service. Under de senaste månaderna har flera incidenter av bristfällig service inträffat, vilket har påverkat henne negativt.

Vi har upprepade gånger försökt lösa problemen genom att kontakta Eveo, men tyvärr har de inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att förbättra situationen. Det är särskilt upprörande att personalen vid Eveo ägnar sig åt personliga aktiviteter som mobilanvändning istället för att utföra sitt jobb, särskilt när min farmor är sjuk och behöver omedelbar vård och uppmärksamhet. Dessutom har flera stölder inträffat under deras vård, vilket är fullständigt oacceptabelt och olagligt.

”Känns som om vi blir lurade på våra pengar”

Dessutom betalar vi höga belopp varje månad utan att få de förväntade tjänsterna. Det känns som om vi blir lurade på våra pengar för en service som inte levereras.

Eveo måste ta ansvar för sina handlingar och prioritera äldres välbefinnande över allt annat. Det är inte acceptabelt att ignorera familjers bekymmer och behov, särskilt när det handlar om våra äldre och deras hälsa och trygghet.

Vi fortsätter att kräva förändring från Eveo och hoppas att de tar dessa allvarliga problem på allvar och agerar omedelbart för att förbättra sin service. Min farmor och alla äldre förtjänar att bli behandlade med respekt, värdighet och omsorg. Eveo har en skyldighet att leverera detta på ett konsekvent och ansvarsfullt sätt.

Kristina Dawd

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 11:30
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 17:51

Styckmördare nekas permission – misstänks för flyktförsök

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

En man som avtjänar ett livstidsstraff för mord i Karlskrona nekas permission. Anledningen är att anstalten i Södertälje misstänker iscensatta medicinska anfall för att möjliggöra flykt.

(Annonslänk)

Anstalten Hall i Södertälje har fattat beslut om att neka en 25-årig livstidsdömd man permission, med anledning av misstankar om att han iscensatt flera medicinska anfall under det senaste året. Dessa anfall har lett till att mannen behövt extern sjukvård, vilket har väckt oro för att de kan ha varit försök från hans sida att skapa en situation för rymning från fängelset.

Mannen har överklagat beslutet och förnekat avsikterna att försöka fly, men Kriminalvårdens huvudkontor har efter en omprövning av ärendet kommit fram till samma slutsats som anstalten Hall – att permission inte bör beviljas.

I beslutet framhålls de riskfaktorer som omger den 25-årige mannen, där hans behov av permission anses vara tillgodosett genom hans flertal sjukhusbesök. Mannen sitter på livstid i Hall för att ha styckmördat sin far i Karlskrona 2020.

(Annons)

Den 16 maj, mellan kl 10-15 anordnas utbildningsmässa i Xenter i Tumba. Är du nyfiken på komvux – Klicka på bilden.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 7 maj 2024 13:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors