Företag i fokus:

Uppmärksamhetsvecka mot doping – ”Syftar till att minska användningen”

Bild/Foto: Victor Freitas.

Från och med imorgon är det den nationell uppmärksamhetsvecka mot doping, ett initiativ från 100% ren hårdträning.

I en hel vecka, 11 – 17 oktober, uppmärksammas doping i syfte om att uppmärksamma och sätta för dopningen i Sverige och skapa en medvetenhet om problemet.

– Arbetsmetoden 100 % ren hårdträning syftar till att minska användningen av och tillgången på anabola androgena steroider (AAS) och andra dopningspreparat på träningsanläggningar. Med en nationell uppmärksamhetsvecka vill vi visa på det fantastiska antidopningsarbete som görs runt om i Sverige, säger Kamilla Nylund, projektledare på STAD i ett pressmeddelande.

En en studie från forskare på STAD visar att de som använder dopning idag också är mer benägna att använda andra droger. 

– Det handlar till en viss del om att dopningsanvändande i kombination med styrketräning idag främst sker av estetiska skäl, för att få en ”snygg” kropp. Och om du tränar för att få en snygg kropp så är det rimligt att tro att du också vill visa upp den, kanske i krogmiljö, säger Johan Öhman, antidopningsexpert och medgrundare till det nationella antidopningsnätverket PRODIS.

Enligt idiktaitoner går dopningtrenden åt fel håll och i Sverige uppskattas att cirka 40-50 000 människor dopar sig. Dopingen förekommer i elitidrott men framför allt bland motionärer och kallas för samhällsdopning.

– Fler aktörer behöver ta ansvar för att vi ska kunna vända utvecklingen. Friskis&Svettis är den idrottsförening som beställer flest dopingtester från Svensk antidoping varje år och de är en central del av vårt preventiva arbete, säger Susanne Jidesten. 

Den som dopar sig utsätter sin kropp för stora risker. Men ett steroidbruk påverkar inte bara den enskilde. Ångest och en ökad aggressivitet är bieffekter man kan få av anabola androgena steroider.”, skriver Renhårdträning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 oktober 2021 00:00

Nemrud Awrohum blir Assyriska FFs nya sportchef

Nemrud

Foto: Alexander Isa

Efter en skadefylld säsong som ställde till det för Nemrud Awrohum, avslutade han sin fotbollskarriär som elitidrottare och istället kliver in som sportchef för Assyriska FF.

Idag gick Assyriska FF ut med att deras tidigare lagkapten Nemrud Awrohum blir nu klubbens sportchef. Något som han själv tycker är spännande berättar han för klubbens redaktion.

– Det känns både spännande och ansvarsfullt. Jag har alltid haft en passion för fotboll och Assyriska, och att nu få möjligheten att påverka klubben på en annan nivå är en stor ära, säger han till Assyriska FFs redaktion.

(Annonslänk)

Han har utsetts till ansvarig för rekrytering av spelare i nära samarbete med sportkommittén. Hans uppgifter inkluderar att skapa starka relationer med klubbar och spelare, fungera som länk mellan truppen och styrelsen, ha översikt över våra ungdomslag och deras utveckling, samt skapa de bästa förutsättningarna för sporten så att vi kan uppnå framgång.

Nemrud siktar på att hans arbetsinsatser ska bidra till Assyriska FF:s framgång och gemensamma måluppfyllelse.

– Jag vill att ni ska veta, att varje beslut jag tar som sportchef är med Assyriskas bästa. Jag lovar att arbeta för att vi ska nå våra mål tillsammans, säger Nemrud Awrohum till Assyriska FFs redaktion.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2024 17:00
Senast uppdaterad: 4 maj 2024 16:23

Larm om bråk – En person gripen misstänkt för misshandel

Polis

Arkivbild

Polisen ryckte ut till Fornhöjden i Södertälje efter rapporter om bråk. En person har gripits, misstänkt för att ha misshandlat en kvinna som har förts till sjukhus.

Polisen och ambulans kallades till en adress i Fornhöjden vid 14-tiden på lördagen efter larm om ett bråk.

En man i 30-årsåldern greps och ska enligt polisens uppgifter ha slagit en kvinna, som han har en relation med. Detta ledde till att hon behövde föras till sjukhus. Detaljer om hennes skador är ännu oklara.

– Vi larmades om en misshandel och det ska vara en person som har blivit misshandlad. En man i 30 års åldern är gripen och en anmälan gällande misshandel kommer att skrivas, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Eftersom det fanns barn närvarande under incidenten, anmäldes mannen även för barnfridsbrott. En fullständig utredning pågår för att klarlägga händelsen. Strax efter klockan 15:00 meddelade polisen att de fortfarande befann sig på platsen för vidare utredning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2024 15:44
Senast uppdaterad: 4 maj 2024 15:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors