Företag i fokus:

Uppmärksamhetsvecka mot doping – ”Syftar till att minska användningen”

Bild/Foto: Victor Freitas.

Från och med imorgon är det den nationell uppmärksamhetsvecka mot doping, ett initiativ från 100% ren hårdträning.

I en hel vecka, 11 – 17 oktober, uppmärksammas doping i syfte om att uppmärksamma och sätta för dopningen i Sverige och skapa en medvetenhet om problemet.

– Arbetsmetoden 100 % ren hårdträning syftar till att minska användningen av och tillgången på anabola androgena steroider (AAS) och andra dopningspreparat på träningsanläggningar. Med en nationell uppmärksamhetsvecka vill vi visa på det fantastiska antidopningsarbete som görs runt om i Sverige, säger Kamilla Nylund, projektledare på STAD i ett pressmeddelande.

En en studie från forskare på STAD visar att de som använder dopning idag också är mer benägna att använda andra droger. 

– Det handlar till en viss del om att dopningsanvändande i kombination med styrketräning idag främst sker av estetiska skäl, för att få en ”snygg” kropp. Och om du tränar för att få en snygg kropp så är det rimligt att tro att du också vill visa upp den, kanske i krogmiljö, säger Johan Öhman, antidopningsexpert och medgrundare till det nationella antidopningsnätverket PRODIS.

Enligt idiktaitoner går dopningtrenden åt fel håll och i Sverige uppskattas att cirka 40-50 000 människor dopar sig. Dopingen förekommer i elitidrott men framför allt bland motionärer och kallas för samhällsdopning.

– Fler aktörer behöver ta ansvar för att vi ska kunna vända utvecklingen. Friskis&Svettis är den idrottsförening som beställer flest dopingtester från Svensk antidoping varje år och de är en central del av vårt preventiva arbete, säger Susanne Jidesten. 

Den som dopar sig utsätter sin kropp för stora risker. Men ett steroidbruk påverkar inte bara den enskilde. Ångest och en ökad aggressivitet är bieffekter man kan få av anabola androgena steroider.”, skriver Renhårdträning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 oktober 2021 00:00

Knivattack mot tonåring – Misstänkt kvinna greps

polis

Arkivbild

En kvinna i 60-årsåldern är misstänkt för försök till grov misshandel efter att ha attackerat en tonåring med en kniv.

(Annonslänk)

Händelsen utspelade sig i centrala Södertälje tidigare i veckan, på onsdagseftermiddagen, då en ung man blev attackerad av en kvinna beväpnad med kniv. Incidenten inträffade strax efter att tonåringen hade lämnat en massagesalong.

Kvinnan, i 60-årsåldern, ska enligt uppgifter till Telgenytt ha sprungit aggressivt efter mannen och försökt attackera honom med kniven, men mannen lyckades undvika dådet.

Polisen tillkallades till platsen, och kvinnan kunde gripas. Hon misstänks nu för försök till grov misshandel. Motivet bakom attacken är ännu okänt.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 15:06
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 15:12

Inspektion avslöjar brister i arbetsmiljön på äldreboende

Äldre hemtjänst

Foto: Pexels

Arbetsmiljöverket har genomfört en inspektion vid Mariekällgårdens äldreboende i Södertälje och identifierat flera brister i hanteringen av personalens trygghet och säkerhet. Krav har nu ställts på kommunen att förbättra sina rutiner.

Arbetsmiljöverket genomförde den 24 april en detaljerad inspektion av arbetsmiljön vid Mariekällgårdens Äldreboende. Inspektionen avslöjade att äldreboendet inte uppfyller lagkraven gällande rutiner för att hantera risker för våld och hot, vilket är avgörande för personalens säkerhet och välbefinnande.

Under besöket kunde det konstateras att äldreboendet saknar adekvata skriftliga rutiner för att regelbundet undersöka och bedöma riskerna med våld eller hot mot sina anställda. Detta bristfälliga säkerhetsarbete kan leda till att personal drabbas av ohälsa eller olycksfall innan förebyggande åtgärder hinner implementeras.

(Annonslänk)

Arbetsmiljöverket har ställt krav på att äldreboendet omedelbart utvecklar och implementerar tydliga rutiner för att undersöka och hantera dessa risker. Dessa rutiner ska inkludera specifikationer om när och hur riskbedömningarna ska genomföras, vilka som ska delta och vem som är ansvarig för att de utförs. Dessutom måste resultatet av riskbedömningarna dokumenteras skriftligt, och det ska göras en bedömning av riskernas allvarlighetsgrad.

En uppföljning är planerad den 28 juni, där äldreboendet förväntas visa hur de uppfyllt de uppställda kraven och hur de involverat både skyddsombud och arbetstagare i processen. Om bristerna inte åtgärdas tillfredsställande kan Arbetsmiljöverket vidta ytterligare åtgärder, inklusive föreläggande eller förbud, vilka kan innebära ekonomiska sanktioner.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 3 maj 2024 00:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors