Företag i fokus:

Alberto Yurekci – Södertäljelegenden som fortfarande levererar på plan

Möt ikonen Alberto Yurekci, 49 åringen med en otrolig mäktig karaktär.

Under mitten av 90-talet var Alberto ett omtalat namn som en av dom främsta fotbollsspelaren i Södertälje. Han tillbringade hela 15 år av sitt liv i moderklubben Syrianska FC och haft ett liv som kantats av med och motgångar.

Fotbollen är en sport som följt honom sedan barnsben och trots sin ålder har en otrolig stark fysik som de yngre avundas.

– Jag har alltid försökt varit aktiv och tränat hårt. För några år sedan slutade jag med fotbollen och gick upp i vikt, en period då jag tappade all motivation, säger Alberto till Telgenytt.

För Telgenytt berättar han även att livet kantats av hårda motgångar som satt honom bakom lås och bom, problem med droger samt att han fått känna på den hårda vägen. Det är ett kapitel i livet som han inte är så stolt över, men samtidigt är han stolt över kunna berätta om sina felsteg.

Idag hjälper han ungdomar och elitidrottsspelare ideellt för att dela med sig av de kunskapar han besitter inom bland annat fotboll och kampsport.

– Min största dröm är att dagens ungdomar väljer bort den kriminella vägen. Det är absolut ingen väg att ta och personligen vill jag hjälpa till så gott jag kan. Alla är välkomna att höra av sig, säger han.

Efter en hård fängelsedom passerade åren och Alberto var nära att ge upp om att börja träna överhuvudtaget – Då kom vändningen. En vän lyckades att få med honom på ett träningspass inom den extrema sporten MMA fick han träningsglädjen och energin var tillbaka.

Idag, några år efter ha sonat sitt straff, spelar han sida vid sida med rutinerade spelarna som Stefan Batan och Nahir Oyal i fotbollslaget Södertälje FF. Ett lag som satsar hårt för att avancera uppåt i divisionerna.

Benämningen ”åldern är bara en siffra” är något som passar in när vi försöker beskriva Alberto Yurekci som i 49-årsålder fortfarande levererar på plan. Förra säsongen gjorde han över 20 mål i division 7 och i år gjorde han fem mål första två matcherna i. Makalöst och mäktigt imponerade.

Alberto Yurekci var bara 16 år när han gjorde 24 mål för Syrianska i division 3. Han var även en av de viktigaste spelarna när Syrianska avancerade till division 2. Även där toppade han skytteligan med över 20 mål under en säsong, men karriären sträckte sig aldrig längre än Syrianska FC.

– Vi var väldigt många som hade potentialen att lyckas och bli proffsspelare, men tyvärr så uppmärksammades det inte, säger Alberto.

Tillgängligheten för andra klubbar att upptäcka nya talanger är betydligt större idag än vad det var för cirka 30-år sedan. Tror du att din karriär hade sett annorlunda ut om du haft samma förutsättningar som dagen spelare?

– Garanterat. Både jag, min allra bäst vän Aho Bisse samt Milad Gallo hade tveklöst hamnat i professionella klubbar om det funnits så många fotbollsagenter som det gör idag.

Är det stor skillnad på fotbollen idag jämfört med när du var i 20-års åldern?

– Väldigt stor skillnad, allt från omklädningsrummen till fotbollsplanerna. Dagens ungdomarna har det bra, på vår tid var det våra föräldrar som bland annat tvättade kläderna åt oss. Idag tvättar flera lag kläderna åt spelarna, min mamma ville att jag skulle sluta fotbollen på grund av all tvätt, berättar Alberto. Vi tränade på grus och på fritiden spelade vi fotboll på asfalt, dagens ungdomar spelar på konstgräs redan i tidig ålder. Det hade varit en dröm att ha dagens förutsättningar när vi var unga, säger Alberto.

Dina bästa minnen från din långa fotbollskarriär?

– Bland annat när jag debuterade för Syrianska FC som 14-åring och när jag som 16-åring fick jag starta i seriefinalen mot Skiljebo, obeskrivligt. Båda lagen hade lika mycket poäng och extremt mycket folk hade kommit för att se matchen på Södertälje IP. Matchen slutade 2-0 till oss och jag gjorde båda målen efter att dribblat 5-6 spelare, mäktig känsla som inte går att förklara, säger Alberto.

Vem är den bästa spelare du spelat med?

– Aho Bisse utan att tveka. Jag och Aho växte upp tillsammans, spelade på asfalt på gården ihop och debuterade i Syrianska samtidigt. Han var en lagkamrat som alltid gav mig trygghet på plan.

Den tuffaste spelare du spelat mot?

– Jag har inget konkret namn, men jag minns väl att våra matcher i Nykvarn var otroligt tuffa på den tiden, där fanns många duktiga spelare.

Det har kommit till vår kännedom att du tränar ungdomar och seniorer ideellt inom bland annat fotboll och kampsport, stämmer det?

– Det stämmer, jag startade en MMAklubb i Södertälje helt ideellt och välkomnade alla som ville vara med. Har även tränat fotbollstjärnorna Mohammed Tankovic, Samman Ghoddos som spelar i Premier Leauge samt bröderna Christian och Gabriel Aphram i Assyriska, två fantastiska spelare. Jag har även tränat Samuel Baresso, golftalangen som vann SM-Guld 2019, berättar han.

Vad är det bästa med idrotten i Södertälje enligt dig?

– Först och främst att idrotten är ett fantastiskt verktyg för att hålla ungdomarna borta från bland annat kriminalitet. Sedan är det otroligt bra att Södertälje har ett stort utbud av sporter för ungdomarna att välja på, men samtidigt kan jag tycka at föreningarna borde samarbeta mycket bättre och ha ett gemensamt mål.

Vad är ditt tips till dagens unga atleter som vill lyckas i sin aktuella sport?

– Få in rutiner i livet. Vill man uppnå högre nivåer så gäller det att träna extra, lyssna mer på tränarna och ha rutiner i vardagen. Det kan va så lite som att börja dagen med att bädda sägen varje morgon. Med små medel skapas en vinnarmentalitet som krävs för att komma långt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 11 oktober 2021 00:00

INSÄNDARE: Moderaterna kritiseras – ”En fråga om prioriteringar”

Alexander

Moderaternas gruppledare i Södertälje, Alexander Rosenberg.

Med den annonserade fritidsgården i Ronna, som uppgår till hela 100 miljoner kronor, känner vi inom Moderata Ungdomsförbundet (MUF) i Södertälje en krypande frustration och besvikelse över Moderaternas beslut att inte agera. Vi ser en stad med ett annat, mer akut problem: arbetslöshet och kriminalitet bland ungdomar. 

Vi måste förstå att en fritidsgård, hur värdefull den än må vara, inte borde ha en sådan enorm kostnad. Den totala kostnaden består till cirka 30 % av material och resten av andra faktorer som projektering och genomförande. Ändå hamnar priset på omkring 83 000 kr per kvadratmeter – en siffra som inte rimmar väl med verkligheten. 

Varför skulle kostnaden för att bygga en fritidsgård i Södertälje motsvara priset på en bostad i centrala Stockholm? Vi i MUF anser att det ligger en större fråga bakom detta: Prioriteringar. 

Med arbetslöshet och kriminalitet som ett problem i Södertälje, varför sätter vi inte dessa 100 miljoner på att förbättra chanserna för våra ungdomar att ta sig in på arbetsmarknaden? Varför investerar vi inte i utbildning, mentorskap, och stödprogram som kan hjälpa dem att finna en väg ut ur arbetslöshet och kriminalitet? 

”Frågan om hur en enda aktör kunde få så stort inflytande över ett sådant viktigt projekt måste granskas noggrant.”

Vi måste också se över själva upphandlingsprocessen Frågan om hur en enda aktör kunde få så stort inflytande över ett sådant viktigt projekt måste granskas noggrant. Hur kommer det sig att kostnaderna svällde så pass mycket? Hur kan vi vara säkra på att allt har gått rätt till? 

MUF i Södertälje uppmanar Moderaterna att ompröva beslutet. En investering av den här storleken borde vara föremål för noggrann granskning, och vi måste alltid ha våra ungas bästa i åtanke. 

Pengarna som skulle kunna besparas genom en mer ekonomiskt ansvarsfull hantering av fritidsgårdsprojektet kan istället kanaliseras till program som verkligen gör skillnad i unga människors liv. 

Det är dags att agera ansvarsfullt och se till att våra pengar går dit de gör mest nytta. Det är dags att investera i vår framtid, inte i överprisade projekt. 

Med respekt, 

Daniel Eilert, Ordförande 
Moderata Ungdomsförbundet, Södertälje 

Läs även: – Fritidsgården behöver inte kosta 100 miljoner!

Fritidsgårde i Ronna. Illustration: Södertälje kommun.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 augusti 2023 10:03
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

En till sjukhus efter olycka på lyxhotell – ”Taket rasade över oss”

0ED419BC-E311-4CA8-A2E6-9C0EEE38BADD

Foto: Privata

Under helgen hölls en tvådagarsfest på Ellery Beach House på Lidingö. Det som skulle ha varit en minnesvärd dag för några vänner från Södertälje slutade istället i stor dramatik när en bar rasade över dem.

– Tunga stenplattor föll rakt på oss, säger Södertäljebon, som inte vill medverka med namn, till Telgenytt.

Under två dagar intog den populära nattklubben från Göteborg, Port du Soleil, lyxresorten Ellery beach house i Lidingö. Gäster lockades av ett beach club-event med dagsfester vid poolområdet och populära DJs vid spakarna. Två personer som lockades till Lidingö var två vänninor från Södertälje.

Under tillställningen hade arrangören bokat in tre dansare som skulle stå på taket av den höj- och sänkbara poolbaren. På taket av poolbaren sitter stora, tunga stenplattor monterade, vilka är jämnt med marken när baren sänks ner helt till marknivå.

Men när tillställningen på lördagen började närma sig sitt slut, inträffade en livsfarlig olycka.
När dansarna var klara för dagen beslutade den populära artisten Nause och en anställd att ställa sig på taket av den höj- och sänkbara baren och hoppade rakt ner i poolen. Det verkade spännande för två gäster som beslöt sig för att klättra efter. Men när dessa två gäster hade klättrat upp och precis skulle hoppa ner i poolen, lossnade flera tunga stenplattor från taket. Nedanför stod Södertäljetjejerna helt ovetande om vad som var på väg att hända.

Fick tunga stenplattor rakt på huvudet.

– Jag kände ett hårt slag mot huvudet och kroppen, men förstod inte riktigt vad som hade hänt. Sedan lade jag handen på huvudet och märkte att jag blödde kraftigt, säger en av tjejerna.

Trots allvaret och det faktum att stora tunga stenplattor precis hade lossnat och träffat två unga kvinnor, var det få som reagerade. Festen runt omkring fortsatte som vanligt.

Artisten Nause på taket av poolbaren, minuterna före olyckan. Foto: Privat

– Det tog ett tag innan vi fick hjälp, men till slut kom någon och frågade om vi mådde bra. Han såg att vi båda blödde, så då hjälpte de oss in och fick oss att prata med någon ansvarig.

Men det skulle dröja ytterligare en stund innan riktig hjälp tillkallades.

– Istället för att ringa ambulans ställde de flera frågor om var vi hade ramlat och hur det hade gått till, medan vi stod där och blödde från huvudet. Vi förklarade att vi inte hade ramlat utan att taket hade rasat över oss.

Slutligen tillkallades ambulans till Lidingö, och tjejerna kunde få den nödvändiga vården. Den ena kvinnan kunde få vård på plats av sjukvårdspersonal, medan den andra fördes till sjukhus där hon vårdades och skrevs ut strax efter midnatt, cirka sex timmar efter incidenten.

Hur tycker ni att Ellery Beach House hanterade situationen?

– Det dröjde innan de förstod vad som verkligen hade hänt, men i det stora hela tycker jag att de hanterade det bra. De beklagade verkligen det som hände och såg till att vi fick den hjälp vi behövde.

Telgenytt söker Ellery Beach House för kommentar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 7 augusti 2023 10:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors