Företag i fokus:

Alberto Yurekci – Södertäljelegenden som fortfarande levererar på plan

Möt ikonen Alberto Yurekci, 49 åringen med en otrolig mäktig karaktär.

Under mitten av 90-talet var Alberto ett omtalat namn som en av dom främsta fotbollsspelaren i Södertälje. Han tillbringade hela 15 år av sitt liv i moderklubben Syrianska FC och haft ett liv som kantats av med och motgångar.

Fotbollen är en sport som följt honom sedan barnsben och trots sin ålder har en otrolig stark fysik som de yngre avundas.

– Jag har alltid försökt varit aktiv och tränat hårt. För några år sedan slutade jag med fotbollen och gick upp i vikt, en period då jag tappade all motivation, säger Alberto till Telgenytt.

För Telgenytt berättar han även att livet kantats av hårda motgångar som satt honom bakom lås och bom, problem med droger samt att han fått känna på den hårda vägen. Det är ett kapitel i livet som han inte är så stolt över, men samtidigt är han stolt över kunna berätta om sina felsteg.

Idag hjälper han ungdomar och elitidrottsspelare ideellt för att dela med sig av de kunskapar han besitter inom bland annat fotboll och kampsport.

– Min största dröm är att dagens ungdomar väljer bort den kriminella vägen. Det är absolut ingen väg att ta och personligen vill jag hjälpa till så gott jag kan. Alla är välkomna att höra av sig, säger han.

Efter en hård fängelsedom passerade åren och Alberto var nära att ge upp om att börja träna överhuvudtaget – Då kom vändningen. En vän lyckades att få med honom på ett träningspass inom den extrema sporten MMA fick han träningsglädjen och energin var tillbaka.

Idag, några år efter ha sonat sitt straff, spelar han sida vid sida med rutinerade spelarna som Stefan Batan och Nahir Oyal i fotbollslaget Södertälje FF. Ett lag som satsar hårt för att avancera uppåt i divisionerna.

Benämningen ”åldern är bara en siffra” är något som passar in när vi försöker beskriva Alberto Yurekci som i 49-årsålder fortfarande levererar på plan. Förra säsongen gjorde han över 20 mål i division 7 och i år gjorde han fem mål första två matcherna i. Makalöst och mäktigt imponerade.

Alberto Yurekci var bara 16 år när han gjorde 24 mål för Syrianska i division 3. Han var även en av de viktigaste spelarna när Syrianska avancerade till division 2. Även där toppade han skytteligan med över 20 mål under en säsong, men karriären sträckte sig aldrig längre än Syrianska FC.

– Vi var väldigt många som hade potentialen att lyckas och bli proffsspelare, men tyvärr så uppmärksammades det inte, säger Alberto.

Tillgängligheten för andra klubbar att upptäcka nya talanger är betydligt större idag än vad det var för cirka 30-år sedan. Tror du att din karriär hade sett annorlunda ut om du haft samma förutsättningar som dagen spelare?

– Garanterat. Både jag, min allra bäst vän Aho Bisse samt Milad Gallo hade tveklöst hamnat i professionella klubbar om det funnits så många fotbollsagenter som det gör idag.

Är det stor skillnad på fotbollen idag jämfört med när du var i 20-års åldern?

– Väldigt stor skillnad, allt från omklädningsrummen till fotbollsplanerna. Dagens ungdomarna har det bra, på vår tid var det våra föräldrar som bland annat tvättade kläderna åt oss. Idag tvättar flera lag kläderna åt spelarna, min mamma ville att jag skulle sluta fotbollen på grund av all tvätt, berättar Alberto. Vi tränade på grus och på fritiden spelade vi fotboll på asfalt, dagens ungdomar spelar på konstgräs redan i tidig ålder. Det hade varit en dröm att ha dagens förutsättningar när vi var unga, säger Alberto.

Dina bästa minnen från din långa fotbollskarriär?

– Bland annat när jag debuterade för Syrianska FC som 14-åring och när jag som 16-åring fick jag starta i seriefinalen mot Skiljebo, obeskrivligt. Båda lagen hade lika mycket poäng och extremt mycket folk hade kommit för att se matchen på Södertälje IP. Matchen slutade 2-0 till oss och jag gjorde båda målen efter att dribblat 5-6 spelare, mäktig känsla som inte går att förklara, säger Alberto.

Vem är den bästa spelare du spelat med?

– Aho Bisse utan att tveka. Jag och Aho växte upp tillsammans, spelade på asfalt på gården ihop och debuterade i Syrianska samtidigt. Han var en lagkamrat som alltid gav mig trygghet på plan.

Den tuffaste spelare du spelat mot?

– Jag har inget konkret namn, men jag minns väl att våra matcher i Nykvarn var otroligt tuffa på den tiden, där fanns många duktiga spelare.

Det har kommit till vår kännedom att du tränar ungdomar och seniorer ideellt inom bland annat fotboll och kampsport, stämmer det?

– Det stämmer, jag startade en MMAklubb i Södertälje helt ideellt och välkomnade alla som ville vara med. Har även tränat fotbollstjärnorna Mohammed Tankovic, Samman Ghoddos som spelar i Premier Leauge samt bröderna Christian och Gabriel Aphram i Assyriska, två fantastiska spelare. Jag har även tränat Samuel Baresso, golftalangen som vann SM-Guld 2019, berättar han.

Vad är det bästa med idrotten i Södertälje enligt dig?

– Först och främst att idrotten är ett fantastiskt verktyg för att hålla ungdomarna borta från bland annat kriminalitet. Sedan är det otroligt bra att Södertälje har ett stort utbud av sporter för ungdomarna att välja på, men samtidigt kan jag tycka at föreningarna borde samarbeta mycket bättre och ha ett gemensamt mål.

Vad är ditt tips till dagens unga atleter som vill lyckas i sin aktuella sport?

– Få in rutiner i livet. Vill man uppnå högre nivåer så gäller det att träna extra, lyssna mer på tränarna och ha rutiner i vardagen. Det kan va så lite som att börja dagen med att bädda sägen varje morgon. Med små medel skapas en vinnarmentalitet som krävs för att komma långt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 11 oktober 2021 00:00

Miljöaktivister stoppade transporter vid Södertälje Hamn

blockade2

Aktivisterna vid ett tidigare tillfälle. Foto: Ta tillbaka framtiden

Under torsdagsförmiddagen tillkallades polisen till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer störde verksamheten. Väl på plats visade det sig vara klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” som genomförde en aktion.

Vid klockan 11:00 larmades polisen till Solviksvägen vid Södertälje Hamn på grund av rapporter om störande aktiviteter från ett tiotal personer.

– Personerna ska bland annat sitta framför en utfart och stoppa lastbilar. Några personer ska också ha försökt ta sig upp på lastbilar, skriver polisen på sin hemsida.

Enligt Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, var aktionen att blockera och stoppa transporten av fossila bränslen. Torsdagens aktion i Södertälje var den tredje i rad där medlemmarna blockerade porten till depån vid oljehamnen.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, säger Irma Kjellström, till Telgenytt.

Aktionen under torsdagen, liksom de två tidigare dagarna, var en fredlig aktion. När polisen anlände till platsen och uppmanade aktivisterna att avlägsna sig, gjorde de det utan motstånd.

Miljöaktivisterna blockerade utfart i Södertälje. Foto. Privat.

Foto. Privat.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 12:01
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 17:13

BILDEXTRA: Ikonerna på plats under Hubofestivalen

365315028_10159607548186238_4340502709190536849_n

Foto: Caroline Envia Khamo

Aydin Aho (till vänster) från näringslivskontoret, Södertälje kommun och representant från Assyrian-Riders.

Tidigare Assyriskaspelaren, Andreas Haddad.

Melek Demir, Kennedy Bakircioglu, Eddie Demir och Stefan Batan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 07:30
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023 23:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors