Företag i fokus:

Farliga förhållanden på arbetsplats – Nobina får hot om vite

Arbetsmiljöverket har funnit farliga förhållanden på Nobinas arbetsplats i Södertälje och meddelar därför arbetsgivaren att rätta sig efter förbudet. Temperaturen i bussarna har varit för kalla vid flera kontroller.

Nu riskerar Nobina 100 000 kronor i böter för varje buss som sätts i trafik om den inte har rätt temperatur.

– Den största risken förknippad med arbete i kallt klimat är avkylning av kroppens vävnader på grund av obalans mellan värmeproduktion och värmeavgivning. Nedkylning av kroppen minskar blodflödet till hud och muskler, särskilt när man sitter stilla och kör. Detta ökar riskerna för belastningsbesvär, skriver skyddsombudet från Arbetsmiljöverket i beslutet.

Enligt arbetsmiljöverket får bussarna inte tas i bruk om den inte har en lufttemperatur av minst + 5 grader vid
förarplatsen, mätt 15 cm ovanför sitsen och 10 cm framför ryggstödet, och att tilluften i defrostermunstycket har en temperatur om minst + 10 grader.

Vid en tidigare kontroll berättade Nobina bland annat att problemen med värmeöverföringen från ramperna åtgärdades, men i andra kontroller visade det annat. I vissa bussar kvarstod problemen, men däremot att antal bussar, vars värmesystem fungerar, ökade i antal.

Från och med den 1 november 2021 förbjuds Nobia att köra bussar som inte har rätt temperatur. 100 000 kronor i böter, per buss som tas i bruk, väntar om Nobina inte följer beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 12 oktober 2021 00:00

BILDEXTRA – Södertäljeloppet lockade flera hundra löpare

Sodertaljeloppet.-loppet

Foto: Axel Gustafsson

Över 500 deltagare lockades till stadskärnan när Södertäljeloppet gick av stapeln under torsdagen.

Fotograf: Axel Gustafsson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 09:08
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 09:27

Kommunen undersöker invånarnas åsikter om staden

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Statistiska centralbyrån (SCB) inleder en medborgarundersökning, på begäran av Södertälje kommun, för att belysa invånarnas åsikter om boende, livsstil och kommunens tjänster.

Statistiska centralbyrån (SCB) har på uppdrag av Södertälje kommun inlett en medborgarundersökning som riktar sig till invånare i kommunen. Undersökningen, som är en återkommande händelse vartannat år, avser att kartlägga upplevelsen av att leva och bo i kommunen samt identifiera aspekter som kan förbättras.

Under perioden 24–31 augusti kommer information om den aktuella undersökningen att skickas till 2400 slumpmässigt utvalda invånare i åldrarna 18 till 84 år. Därefter kommer enkäter med frågor att distribueras mellan den 22 september och 2 oktober.

Undersökningen är helt frivillig att delta i, men resultaten av undersökningen kommer att användas som en resurs för att utvärdera och förbättra olika områden inom kommunens verksamhet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 16:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors